[kand] Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu / ARTS
Permanent URI for this collection
Tästä kokoelmasta löydät ARTSin kandidaatintöitä viitetietona. Opinnäytetyön kokotekstiä voi tiedustella ao. laitokselta. Mikäli työn tekijä on antanut luvan e-julkaisemiseen, työ on saatavissa kokotekstinä pdf-muodossa.
The bibliographical records of the Bachelor’s theses accepted by the School of Arts, Design and Architecture are available in this collection. The printed copies may be requested from the Departments involved. If the author has given her/his permission the thesis is available as full-text (pdf-format).
The bibliographical records of the Bachelor’s theses accepted by the School of Arts, Design and Architecture are available in this collection. The printed copies may be requested from the Departments involved. If the author has given her/his permission the thesis is available as full-text (pdf-format).
Browse
Browsing [kand] Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu / ARTS by Department "Department of Art"
Now showing 1 - 20 of 52
Results Per Page
Sort Options
Item Ajantappajat - Kuvataiteen opettaminen vankilassa(2010) Riikonen, Heikki; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kankkunen, TarjaItem Arjessa muutoksen avain. Sukupuolijärjestelmä koulussa ja kuvataideopetuksessa(2011) Toivonen, Anni; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Niiniskorpi, SoileItem Arjessa muutoksen avain. Sukupuolijärjestelmä koulussa ja kuvataideopetuksessa(2011) Toivonen, Anni; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Niiniskorpi, SoileItem ÄRSYTTÄVÄÄ, Taiteilija provosoi(2012) Danielsbacka, Lotta; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kiiskinen, JouniJo 1800-luvun loppupuolella avantgardistiset taiteilijat ovat pyrkineet provosoimaan, rikkomaan taiteen rajoja sekä luomaan uutta. Tätä avantgardistista ja provokatiivista suuntausta nimitettiin antitaiteeksi, mutta se on myöhemmin hyväksytty osaksi taiteen kenttää. Nykytaiteessa sivuamme jatkuvasti avantgardistisia kysymyksiä taiteesta ja sen määrittelystä. Provokatiivisen taiteen rinnalla on aina kulkenut media, luoden kohuja ja skandaaleja. Kohut ja skandaalit nousevat teoksen ympärillä vellovasta moraalipaniikista, joka parhaimmassa tapauksessa täyttää teoksen tehtävän keskustelun herättäjänä, mutta pahimmillaan teoksen sanoma jää toisarvoiseksi median aiheuttaman kohun vuoksi. Median joka luottaa helppoihin provokaatioihin saa taideskandaaleista myyntiinsä nostetta. Provokatiivinen taiteilija saa medialta julkisuutta sekä huomiota tärkeille aiheilleen. Median ja taidemaailman yhteen soluttautuminen on kuitenkin kaksiteräinen miekka, jossa taide ja taiteilija ovat useimmiten kärsijän roolissa. Ärsyttävää, Taiteilija provosoi – tutkielmassa Tea Lindroos pohtii nykytaiteessa käytetyn provokaation tarkoitusta, päämääriä ja ongelmia. Miksi taiteilija provosoi? Tutkielman aineistona on käytetty taiteilija-teoreetikko Ulla Karttusen ja valokuvataiteilija Iiu Susirajan teemahaastatteluja sekä taidehistorian, taiteen tutkimuksen, kulttuurihistorian ja sosiologian kirjallisuutta. Provokatiivisen taiteen ohella oleellisiksi aiheiksi on nostettu skandaali, shokki, tabu ja abjekti. Kirjoittaja avaa Julia Kristevan käsitettä abjekti, sekä käsitettä tabu Sigmund Freudin teorioihin nojaten, provokatiivisen taiteen viitekehyksessä. Hän pohtii taiteilijan keinoja, motiiveja sekä mahdollisuuksia tehdä kriittistä ja provosoivaa taidetta maailmassa, jossa kuvat täyttävät elämämme. Onko shokeeraava ja provosoiva taide, taiteilijan ainut keino erottua muusta massasta, vai onko taiteilijalla vain halu ja tarve provosoida, rikkoa tabuja sekä kritisoida?Item ÄRSYTTÄVÄÄ, Taiteilija provosoi(2012) Lindroos, Tea; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kiiskinen, JouniJo 1800-luvun loppupuolella avantgardistiset taiteilijat ovat pyrkineet provosoimaan, rikkomaan taiteen rajoja sekä luomaan uutta. Tätä avantgardistista ja provokatiivista suuntausta nimitettiin antitaiteeksi, mutta se on myöhemmin hyväksytty osaksi taiteen kenttää. Nykytaiteessa sivuamme jatkuvasti avantgardistisia kysymyksiä taiteesta ja sen määrittelystä. Provokatiivisen taiteen rinnalla on aina kulkenut media, luoden kohuja ja skandaaleja. Kohut ja skandaalit nousevat teoksen ympärillä vellovasta moraalipaniikista, joka parhaimmassa tapauksessa täyttää teoksen tehtävän keskustelun herättäjänä, mutta pahimmillaan teoksen sanoma jää toisarvoiseksi median aiheuttaman kohun vuoksi. Median joka luottaa helppoihin provokaatioihin saa taideskandaaleista myyntiinsä nostetta. Provokatiivinen taiteilija saa medialta julkisuutta sekä huomiota tärkeille aiheilleen. Median ja taidemaailman yhteen soluttautuminen on kuitenkin kaksiteräinen miekka, jossa taide ja taiteilija ovat useimmiten kärsijän roolissa. Ärsyttävää, Taiteilija provosoi – tutkielmassa Tea Lindroos pohtii nykytaiteessa käytetyn provokaation tarkoitusta, päämääriä ja ongelmia. Miksi taiteilija provosoi? Tutkielman aineistona on käytetty taiteilija-teoreetikko Ulla Karttusen ja valokuvataiteilija Iiu Susirajan teemahaastatteluja sekä taidehistorian, taiteen tutkimuksen, kulttuurihistorian ja sosiologian kirjallisuutta. Provokatiivisen taiteen ohella oleellisiksi aiheiksi on nostettu skandaali, shokki, tabu ja abjekti. Kirjoittaja avaa Julia Kristevan käsitettä abjekti, sekä käsitettä tabu Sigmund Freudin teorioihin nojaten, provokatiivisen taiteen viitekehyksessä. Hän pohtii taiteilijan keinoja, motiiveja sekä mahdollisuuksia tehdä kriittistä ja provosoivaa taidetta maailmassa, jossa kuvat täyttävät elämämme. Onko shokeeraava ja provosoiva taide, taiteilijan ainut keino erottua muusta massasta, vai onko taiteilijalla vain halu ja tarve provosoida, rikkoa tabuja sekä kritisoida?Item Asettuminen omaksi kuvakseen - valokuvattu omakuva itsensä hahmottamisen välineenä(2010) Alanne, Susanna; Rastas, Marja; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kallio, MiraItem Avioeron ja avioliiton saamat merkitykset avioeron esittävissä teoksissa deviantART online-yhteisössä 2000-luvulla(2010) Väisänen, Heidi; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kankkunen, TarjaItem Cybergoottius ilmiönä ja osana goottikulttuuria(2013) From, Linda; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Mira, Kallio-TavinTutkielmani käsittelee cybergoottiutta ilmiönä, ja goottikulttuurin osana. Tutkimusmenetelmäni olivat etnografia ja haastattelumenetelmä. Aineistoni koostui kahdesta haastattelusta, tutkimuspäiväkirjastani ja lähdekirjallisuudesta, joiden avulla tutkielma pyrki monipuoliseen ymmärrykseen cybergoottikulttuurista. Pyrin selvittämään mitä cybergoottius kokonaisuudessaan on, mihin kaikkeen se liittyy, onko cybergooteilla jokin sanoma, mikä cybergoottiuteen johtaa, ja jos cybergoottiudesta irtaudutaan, niin miksi? Haastatteluaineiston teemoittelun kautta aiheeni jaottui seuraaviin osioihin: sosiaalisuus, musiikki, ulkonäkö, suvaitsevaisuus, ympäristön reaktio ja irtaantuminen. Aiheet esiintyvät tutkielmassani erillisinä lukuina. Avasin cybergoottiutta ilmiönä siinä määrin missä sitä on aiemmin määritelty, pohjustaen sitä ensin omilla ennakkokäsityksilläni. Lisäksi pohdin cybergoottien osallisuutta goottikulttuurissa.Item Disneyn prinsessa-animaatioelokuvien sukupuolistereotypiat ja niiden vaikutukset lapseni nais- ja prinsessapiirroksiin 3 - 6 ikävuoden välillä(2011) Järvinen, Alexandra; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kallio-Tavin, MiraItem Ei mäkeä suurempi vuori - jälkiviisautta ja kasvutarinoita seminaariraakileesta 2007(2010) Paavola, Essi; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Tuovinen, TaneliItem Ei-heterot Ville Rannan kynästä - millaisen kuvan pilapiirrokset rakentavat ei-normatiivisista seksuaalisuuksista(2012) Rintanen, Viivi; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Niiniskorpi, SoileTämä tutkielma käsittelee tapoja, joilla heteronormista eroavia seksuaalisuuksia esitetään eli representoidaan kuvissa. Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten piirtäjä Ville Ranta kuvaa ei-heteroita evankelisluterilaisen Kirkko ja kaupunki- lehden pilapiirroksissa. Viiden piirroksen aineisto poimittiin lehdessä vuonna 2010 ilmestyneistä pilakuvista. Tutkielma kuuluu visuaalisen kulttuurin tutkimukseen ja queer-teoretisointiin. Tutkimusmenetelmänä oli piirrosten lähilukeminen, joka tehtiin kuva-analyysein. Analyysit tehtiin kahdesta näkökulmasta: kulttuurin valtavirtaa mukailevasta heteronormatiivisesta sekä heterokeskeisyyden kyseenalaistavasta queerista näkökulmasta. Analyysit pohtivat, millä visuaalisilla keinoilla ja sanavalinnoilla ei-heterot esitettiin piirroksissa. Edellisten perusteella pääteltiin, millaisia representaatioita piirrokset rakentavat. Piirrosten kristillinen julkaisuyhteys vaikutti analyyseihin, koska piirrokset käsittelivät evankelisluterilaisen kirkon suhdetta ei-heteroihin. Johtopäätökset esittävät, että piirrokset representoivat ei-heteroita monin tavoin. Heteronormatiivisesti analysoituina ei-heterot kuvattiin toiminnan kohteina ja uhreina. Ei-heteroiden ruumiillisuus kuvattiin kontrolloimattomana tai mitätöitynä. Queerista näkökulmasta ei-heterot representoitiin toimijoina, jotka tulevaisuudessa saavuttavat kirkkoinstituution. Tavallisesti ei-heteroihin liitetty hallitsematon ruumiillisuus ja syntisyys kääntyivät queerissa näkökulmassa heteroiden ominaisuuksiksi. Tulokset johtivat päätelmään, että piirrosjoukon voi analysoida lähes vastakkaisista näkökulmista yhtä perustellusti, koska kulttuurissamme on sekä heteronormatiivisia että queereja aineksia. Lopuksi tutkielma ehdottaa, että tarvitaan queeria asennetta, joka tarkoituksellisesti näkee ja analysoi kuvat poiketen heterokeskeisyydestä. Kyseenalaiseksi jää, oliko viiden kuvan aineisto liian suppea tai värittyneesti valikoitunut johtopäätösten tekoon.Item Harjoitelmia parisuhteeseen - rakkaus tyttöjen yksityisissä piirustuksissa(2010) Sipilä, Maria; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kankkunen, TarjaItem Ihastumisen representaatiot valokuvissa kesinä 1954 ja 2010(2011) Myllyniemi, Sini; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kallio-Tavin, MiraItem Ikkuna muistoihin - toimintatutkimus luovien menetelmien käytöstä muistelutyössä vanhusten kanssa(2010) Yli-Jylhä, Jonna; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and ArchitectureItem Ikuistettu. Valokuvattu omakuva teinitytön identiteetin rakentajana(2011) Virta, Paula; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Niiniskorpi, SoileItem "...Ja sun teki mieli mennä mukaan" - puheen rytmin mukaan piirtäminen puhevammaisen lapsen puheterapiassa ja viestintäkeinona(2010) Laurema, Petra; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kankkunen, TarjaItem Jäljet kadulla - katujen taide, sukellus graffitikulttuuriin ja katutaiteeseen(2011) Halonen, Anni; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kallio-Tavin, MiraItem Jäljet kadulla - katujen taide. Sukellus graffitikulttuuriin ja katutaiteeseen(2011) Halonen, Anni; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kallio-Tavin, MiraItem Jälki ja tunteet - Näkökulmia itseilmaisuun psykoanalyysin pohjalta(2012) Kemppinen, Tiina; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kiiskinen, JouniTutkielman tavoitteena on ollut kuvalliseen itseilmaisuun liittyvän ymmärryksen lisääminen,mistä tulevaisuuden taidekasvattajalle voi olla hyötyä. Tutkielman lähtökohtana on Sigmund Freudin psykoanalyysiteoria, jonka avulla tekijä etsii uusia näkökulmia kuvallisen itseilmaisun ymmärtämiseen. Hermeneuttinen tutkimusote näkyy tutkielman rakenteessa, joka alkaa tekijän aiheeseen liittyvien ennakkokäsitysten avaamisella Toisessa osassa tekijä tiivistää Freudin Johdatus psykoanalyysiin-teosta valiten muutaman mielestään keskeisimmän asian käsittelyn kohteeksi. Keskiössä ovat käsitteet yliminä, minä, Se sekä tiedostumaton ja esitietoinen. Lisäksi tekijä tiivistää Freudin näkemyksiä vieteistä, unista ja ahdistuneisuudesta. Tekijä pyrkii löytämään valitsemistaan teorian osista yhteyksiä ihmisen kuvalliseen itseilmaisuun. Tutkielman kolmannessa osassa on kerätty yhteen havaintoja psykoanalyysin avaamista itseilmaisuun liittyvistä näkökulmista ja pohdittu tekijän oman ymmärryksen muuttumista. Syntyneet johtopäätökset liittyvät pääasiassa minuuden kokemuksen ja itseilmaisun väliseen yhteyteen. Esimerkiksi piilotajuisten asioiden ymmärtäminen kuvallisen itseilmaisun avulla vaikuttaa tekijän mukaan epätodennäköiseltä minän sisältämän torjuntajärjestelmän vuoksi. Minäihanteen toteuttaminen vaikuttaisi tekijän mukaan tärkeältä tavoitteelta itseilmaisussa. Tekijä pohtii myös viettien ja luovuuden mahdollista yhteyttä. Pysyvän jäljen jättäminen voisi liittyä Freudin nimeämään elämänviettiin, johon kuuluu sekä itsesäilytykseen että seksuaalisuuteen liittyviä pyrkimyksiä. Merkittävää on tekijän mukaan myös minän harkitseva toiminta viettien ja piilotajuisten yllykkeiden, yliminän vaatimusten sekä ulkomaailman välillä. Myös minän sisältämä havainto-tietoisuusjärjestelmä tuntuu tekijän mukaan tärkeältä itseilmaisun kannalta.Item Katseen kaiku. Ajatuksia näkemisestä, visuaalisen maailman kulttuurisesta merkityksestä ja sokeutumisesta(2010) Karjalainen, Helka; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Haapalainen, Riikka
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »