01. Kandidaatin tutkinnon opinnäytteet / Bachelor’s theses
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 01. Kandidaatin tutkinnon opinnäytteet / Bachelor’s theses by Department "art"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Animaatio-musiikkivideo – Äänen ja visuaalisuuden yhdistämisen menetelmät(2021) Mähönen, Tuomas; Osipow, Penni; art; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Penni Osipow, Penni OsipowTutkin opinnäytetyössäni kuvan ja äänen yhdistämistä toisiinsa animaatiomusiikkivideon suunnittelun kautta. Perehdyn useaan erilaiseen äänen ja kuvan yhdistämismenetelmään produktiopohjaisen opinnäytetyöni aikana. Opinnäytetyöni tavoitteena on oppia käyttämään ääntä työvälineenä paremmin. Tämän lisäksi halusin oppia havainnoimaan, millä eri keinoilla ääntä voidaan käyttää kuvan kanssa luontevasti samanaikaisesti. Käsittelen opinnäytetyössäni äänisuunnittelun, animaation sekä visuaalisen viestinnän muotoilun kannalta oleellista kirjallisuutta. Puran lähteistä löytämäni kuvan ja äänen yhdistämismenetelmät ja kerron mistä ne koostuvat. Kerron myös omista havainnoistani opinnäytetyöni aikana. Taustoitusosiossa esittelen animaation visuaalisen viestinnän menetelmänä sekä produktioni kannalta oleellisimmat animaatiotyylit. Esittelen myös äänisuunnittelun työvälineenä ja miten sillä voidaan tukea kerronnan visuaalista puolta animaatiossa. Lopulta käsittelen lyhyesti audiovisuaalisuutta sekä esittelen itseäni inspiroineet animaatiomusiikkivideot. Produktio-osuudessa käyn läpi löytämiäni yhdistämismenetelmiä. Kerron mitä opin löytämistäni menetelmien käytöstä. Analysoin myös löytämieni menetelmien oleellisuutta opinnäytetyöni kannalta.Item Samaistumispintoja – Haastattelututkimus turvallisuuteen vaikuttavista toimintatavoista suomalaisissa underground drag -tapahtumissa(2020) Pihlajasaari, Luka; Ylirisku, Henrika; Haapalainen, Riikka; art; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Haapalainen, RiikkaTutkielmani tarkastelee normikriittistä alakulttuuria underground drag turvallisempien tilojen rakentajana. Turvallisemman tilan konsepti on oleellinen osa nykydiskurssia feministisessä pedagogiikassa ja pyrin selvittämään tutkielmassa millä tavalla queer-tilojen toimintatapoja turvallisuuden luomisessa voisi hyödyntää kuvataidekasvatuksessa. Kuvataidekasvatuksen kentällä turvallisempaa tilaa on jonkin verran käsitelty viime vuosina ja tämän tutkielman tarkoitus on pitää yllä tuota keskustelua ja tuoda lisää näkökulmia haastattelun keinoin. Dragin, turvallisempien tilojen ja kuvataidekasvatuksen yhteyksiä en ole aiemmin havainnut juuri käsiteltävän alallamme ja koen oleelliseksi havainnoida näiden suhteita toisiinsa. Näitä suhteita tarkastellakseni lähdin hakemaan vastausta kysymykseen minkälaiset toimintatavat luovat turvallisuutta underground drag -tapahtumissa? Käsittelen tässä tutkielmassa ainoastaan suomalaista underground drag -kulttuuria. Tavoitteeni on lisätä ymmärrystä turvallisuuta luovista toimintamalleista erityisesti queer-yhteisölle suunnatuissa tapahtumissa ja löytää toimintatapoja, joita myös kuvataidekasvatuksessa voidaan hyödyntää. Pyrin tutkielman avulla kyseenalaistamaan ja monipuolistamaan stereotyppistä kuvaa dragista ja purkamaan cisheteronormatiivisuutta kouluinstituutioissa. Tutkimusstrategiani on laadullinen tutkimus ja hankin aineistoni teemahaastattelulla. Haastattelin yksilöhaastatteluissa kahta underground drag -kulttuurin jäsentä. Analysoin aineistoa teemoittelun avulla. Reflektoin aineistostani tekemiäni havaintoja hooksin (2007) osallistavaan pedagogiikkaan, Haggrénin (2018) ajatuksiin ei-sortavista käytännöistä taidekasvatuksessa sekä Heleniuksen (2018) löydöksiin vieraanvaraisuudesta kulttuuritiloissa. Tutkimusfokukseni kannalta olennaisia aihealueita ovat myös representaatio ja sukupuolen performatiivisuus, joten reflektoin myös Hallin (2009), Butlerin (2007) ja Rossin (2015) teorioihin. Haastatteluaineistosta kävi ilmi, että tärkeintä turvallisuuden luomisessa on yhteisöllisyys. Turvallisemman tilan periaatteet ovat aktiivisesti läsnä jo tapahtuman tiedotuksessa. Oleellista on pyrkiä esteettömyyteen ja saavutettavuuteen. Keinoja tähän ovat esimerkiksi läpinäkyvyys tiedottamisessa, pääsylippujen alhainen hinta ja sukupuolineutraalius kielenkäytössä ja fyysisissä tiloissa. Myös sisältövaroitusten käyttäminen lisää turvallisuutta. Turvahenkilöt madaltavat kynnystä turvattomaan käytökseen puuttumiseen. Kehojen ja sukupuolen monimuotoisuuden läsnäolo ja itsemäärittelyyn perustuva representaatio purkavat sukupuolibinääri- ja kehonormeja ja luovat samaistumispintaa mahdollisimman monelle ja luovat turvallisuutta. Samaistumista mahdollistaa myös esitysten kriittinen kuratointi: kumpikin haastateltava näkee underground dragin poliittisena ja normikriittisenä ja näkee sen kritisoivan sortavia rakenteita niiden ylläpitämisen sijaan. Näen kuvataidekasvatuksen voivan omaksua underground dragin arvomaailmaa ja toimintatapoja luodakseen ei-sortavaa pedagogiikkaa.Item The value of emotions in design(2020) Weckström, Theo; Puintila, Simo; art; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Paavilainen, HeidiWhat is the motivation behind enjoying a product? Furthermore, how do emotions affect our actions and our perception of products? Designers rarely know how our emotions affect why something is enjoyable to use, let alone what motivates people to buy things. The objective of the study is to understand human motivation, emotion and behaviour through psychological theories on human needs. This thesis uses secondary research analysis of psychological theories and is aimed to find answers and raise questions about the emotional impact design has on humans. People experience different emotions when they interact with products. Whether they know it or not, these emotions play a crucial role in how a product, service, or a brand is perceived. Our feelings are a part of our biological nature, although they are mostly affected by external factors such as culture and upbringing. Some products such as jewellery are not only valuable for the materialistic value, instead of the symbolic and emotional narrative, our culture has created for it. Understanding emotions, symbolism, and the psychological effect design have on humans may give designers a better understanding of user needs and wants. Furthermore, give designers the tools for creating innovative products and user experiences.