01. Kandidaatin tutkinnon opinnäytteet / Bachelor’s theses
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 01. Kandidaatin tutkinnon opinnäytteet / Bachelor’s theses by Department "Department of Media"
Now showing 1 - 20 of 46
Results Per Page
Sort Options
Item Alitajunnan valjastaminen luovan työn käyttöön(2013) Terho, Elmeri; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaItem Catalog — eli millä keinoilla erottua vallitsevasta lehtikentästä? Tarkastelussa lemmikkijulkaisut(2013) Huhta, Milena; Karttunen, Liisa; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaOpinnäytteessäni suunnittelen aikakauslehtikonseptin, jonka ratkaisut pohjaan tutkimustyöni tuloksiin. Tutkin sitä, kuinka poiketa kaupallisten lehtien vallitsevasta lajityypistä. Tutkimuskohteenani ovat harrastelehdet, tarkemmin ottaen lemmikkilehdet. Tutkin näiden julkaisujen visuaalisuutta ja näkökulmaa niiden käsittelemään aiheeseen. Suhteutin tutkimustuloksia valitsemiini referenssilehtiin, joita pidin hyvänä esimerkkinä lajityypistään poikenneista lehdistä. Nämä referenssilehdet edustavat julkaisuja, jotka ovat tehneet erilaisia suunnitellullisia ja journalistisia ratkaisuja, kuin mihin on yleensä totuttu siinä lehtikentässä, missä ne kilpailevat. Oman konseptini aihealueen rajasin yleisesti lemmikeistä kertovan julkaisun sijaan kissalehdeksi. Käsittelen keinoja, joilla erottua nykyisten lemmikkijulkaisujen visuaalisuudesta ja kuinka suunnata lehti toisenlaiselle lukijalle, joka ei tunne nykyisiä lehtiä omakseen. Suunnittelemani lehtikonseptin on tarkoitus vastata tähän tarpeeseen Catalog-nimiseen lehtikonseptiini käytin keinoja, joita havaitsin myös referenssilehtien käyttäneen erottuakseen. Konseptoinnin tuloksena syntyi lehtidummy, eli prototyyppi, joka on idea siitä, minkälainen lopullinen Catalog voisi olla.Item Citrus(2013) Lappalainen, Vilma; Karhumaa, Arja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Rentola, KaiOpinnäytetyöni käsittelee yksittäistä kirjainmuotoiluprojektia. Kyseessä on itse itselleni antama tehtävänanto, jossa tavoitteenani oli suunnitella custom-fontti yhtä käyttötarkoitusta varten. Käyt-tötarkoitus tässä tapauksessa oli sitrus-hedelmistä inspiraationsa saanut fontti, jolla taittaisin pienen reseptikirjasen, jonka reseptit olisivat kaikki sitrusleivonnaisia. Opinnäytetyöni sisälsi sekä kirjallisen että produktio-osuuden. Produktio oli itse fontin suunnit-teleminen, sen näytekirjan taittaminen (sekä kirjoittaminen ja kuvittaminen) ja näkymättömän, uunissa näkyväksi muuttuvan musteen valmistaminen näytekirjan painamista varten. Kirjallisessa osuudessani kerroin produktion valmistumisesta ja sitä varten tekemästäni tausta-työstä. Yritin myös mahdollisuuksien mukaan peilata kirjainmuotoilua laajempanakin alueena tämän yksittäisen projetkin kannalta. Lähteinäni käytin typografiaa ja synestesiaa käsittelevää kirjallisuutta.Item Content — Kirjoitus suunnittelutyökaluna(2012) Eriksson, Jonatan; Giampietro, Rop; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaGraafinen suunnittelu kasvaa ja muuttuu työkalujen ja tarpeiden mukaan. Painotöiden kulta-aikana, graafisen suunnittelijan työpanos sijoittui järjestyksessä sisällön tuotannon jälkeiseen vaiheeseen. Nykyään sisältö tuotetaan enenemissä määrin suunnittelu-urakan jo valmistuttua. Tämän ovat mahdollistaneet julkaisujärjestelmät, joiden avulla toimittajat ovat viimekädessä vastuussa sisällön muotoilusta. Graafisen suunnittelijan rooli muuttuu käsityöstä strategiseksi hallinnaksi. Samaan aikaan useat suunnittelijatahot ottavat enemmän vastuuta itsesisällön tuotannosta. Graafisen suunnittelijan ei tarvitse jäädä vain sisällön tuotannon reunoille. Graafinen suunnittelija kehittää toimituksellista osaamistaan jokaisessa tekemässään työssä, ja käyttää hyväksi verkostoaan luomaan sekä sisällöllisesti että visuaalisesti laadukasta työtä.Item Does it trouble your mind the way it troubles mine?(2013) Kallinen, Minna; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviKandidaatin opinnäytetyöni Does it trouble your mind the way it troubles mine? on teoskokonaisuus, joka sisältää videoteokset Vuoret - jotta näkisin muutoksen, Haluan vain olla onnellinen ja Tarinankertoja. Teoksieni kautta olen prosessoinut tunteitani, ajatuksiani, näkemääni ja kokemaani. Teoskokonaisuuteni voi nähdä myös eräänlaisena visuaalisena päiväkirjana. Kokemani maailma askarruttaa minua. Haluni selvittää ja ymmärtää sitä on teosteni lähtökohtana. Niiden pääteemoiksi nousee aika, rakkaus ja ihmisyys. Does it trouble your mind the way it troubles mine? -kokonaisuus on esillä Lahdessa Galleria Uuden Kipinän Kirnussa 17.7. - 4.8.2013. Haluan vain olla onnellinen ja Vuoret - jotta näkisin muu- toksen tulevat esille VOry:n jäsennäyttelyyn 2013.Item Graafisen suunnittelijan tulevaisuus - Muotoilijasta kuraattoriksi ja ohjaajaksi(2013) Nuotio, Antton; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaKäsittelen opinnäytteessäni graafisen suunnittelijan tulevaisuutta ja pohdin lähdekirjoitusta apuna käyttäen minkä takia alan määritelmä ja sisältö saattaisi olla nyt muuttumassa. Esitän kirjoituksessani väittämän, että graafinen suunnittelu olisi erkanemassa sellaisista yhteen mediaan ja konkreettiseen tekemiseen pohjautuvista muotoiluammateista, joiden joukkoon ala on perinteisesti katsottu kuuluvan. Mietin lisäksi mikä on graafiselle suunnittelijalle sopiva uusi rooli ja mitä tehtäviä graafiseen suunnitteluun pitäisi sisältyä, jotta se saavuttaisi vahvan oman identiteetin. Lopussa esitän omasta pohdinnastani ja käyttämästäni lähdekirjallisuudesta muodostuneen johtopäätökseni jonka mukaan graafinen suunnittelija olisi hiljakseen muuttumassa taidekuraattorin tai elokuvaohjaajan kaltaiseksi toimijaksi.Item Herra Sansibarin Eläintarha Muuttaa(2013) Heinola, Juho; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaItem Horticultured Cities(2012) Astikainen, Maija; Salo, Merja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviOpinnäytetyöni Horticultured Cities käsittelee Euroopan yhteisöpuutarhoja ja kaupunkikasvimaita. Työ koostuu 40 kuvan sarjasta ja tekstistä. Kuvat on kuvattu Lontoossa, Berliinissä, Madridissa ja Helsingissä, ja ne esittävät yhteisöpuutarhoja ja niissä kohtaamiani ihmisiä. Tekstissä käsittelen omaa kokemustani yhteisöpuutarhoista, kuvajournalismia, dokumentaarisuutta taidevalokuvassa sekä puutarhoja aiheena valokuvataiteessa. Lisäksi pohdin yhteisöpuutarhojen merkityksiä ja hyötyjä ja sitä, miten nämä asiat näkyvät omissa kuvissani. Kerron myös omista työskentelymetodeistani ja siitä, miksi päädyin kuvissani tiettyihin ratkaisuihin.Item Incredible Creatures(2012) Strengell, Heidi; Salo, Merja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviItem inducere(2012) Skantsi, Samuli; Hippeläinen, Tuovi; Salo, Merja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviLopputyöni inducere koostuu kahdesta teoksesta. Nämä sisältävät liikkuvaa kuvaa ja ääntä, sekä niiden analyyseista kuinka erilaiset suggestiot, affirmoinnit ja hypnoosi voivat vaikuttaa katsojaan pelkän liikkuvan kuvan ja äänen avulla. Ensimmäinen teos, Takka, näyttää tulen voimakkaita tuntemuksia aiheuttavan luonteen. Se on jo itsessään hyvin suggeroiva elementti, mutta pyrin tässä teoksessa viemään ajatusta hiukan pidemmälle tuomalla joitakin uusia äänielementtejä mukaan, esimerkiksi kellon liioitellun hitaan, narahtelevan käynnin. Toinen teos kertoo synnytykseen liittyvästä odotuksesta ja affirmoinneista, joita harjoittelimme vaimoni kanssa ennen itse tapahtumaa. Tarkoituksenamme oli synnyttää mahdollisimman luonnonmukaisesti, ilman kemiallista väliintuloa ja pelkästään rentoutumalla. Teoksessa Synnytys ääni on tärkeässä osassa. Sitä ei ole paljon, mutta ne pienet elementit joista äänimaailma muodostuu ovat hyvin tärkeitä; talossamme kuuluva vesiputkien suhina, veden ääni suihkussa ja sydämen lyönnit.Item Kadonnut maaseutu /Haikonmäki -Tutkimusretkiä valokuvan paikkaan(2013) Haiko, Mikko; Salo, Merja; Hippeläinen, Tuovi; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviTaiteen kandidaatin opinnäytteen taiteellisessa osassa, Kadonnut maaseutu -teossarjassani, olen kuvannut syntymäkotiani, perheenjäseniäni ja kotini maisemaa Etelä-Karjalassa Lemin Nisolan kylässä. Olen kuvannut omia juuriani. Olen yrittänyt tallentaa kuviini paikan henkeä, joka näyttäytyy itselleni luontoon kiinni kasvamisena, sekä hieman kömpelönä metsäläisyytenä. Sarja käsittää 14 pohjustettua valokuvaa. Sarja oli nähtävillä "Summer School - Kesäkoulu" -ryhmänäyttelyssä Helsingissä Suomen valokuvataiteen museossa 8.5.-27.8.2013. Opinnäytteeni kirjallisessa osuudessa Haikonmäki - Tutkimusretkiä valokuvan paikkaan tutkin paikkasidonnaista taidetta. Kirjallinen osuus on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa esittelen valokuvataiteilijoita ja kuvataiteilijoita, joiden teokset ovat vahvasti paikkasidonnaisia, toisin sanoen taiteellinen työ kasvaa erityisessä paikassa ja paikasta. Avaan esittelemieni taiteilijoiden kohdalla käsitteitä kuten paikka, merkityksellinen paikka, koti ja kodinomaiset paikat, sekä paikan henki. Pohdin miten paikan henkeä voisi kuvata, mitä valokuva kertoo paikasta ja millainen on valokuvan oma paikka. Kirjallisen työn toisessa osassa kuvaan työni prosessia, avaan omia intentioitani sekä suhteutan taiteellista työtäni tutkimaani aineistoon.Item Katse, katsominen ja katseen katsominen(2013) Juntunen, Petri; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviKuvattava, kuvaaja ja kuvan katsoja, tuo pieni, pyhä kolmiyhteys joka on koko ajan valokuvassa läsnä. Itseäni alkoi kiinnostamaan vuosien saatossa tämä kolmiodraama: mitä kuvan katsoja näkee tästä ketjusta? Kiinnittääkö hän huomiota kuvaajan valintoihin, kontrolliin. Mitä hän katsoo ja mitä hän toivoo näkevänsä kuvattavan silmistä? Totuuden? Viisauden? Yhteyden? Lähtölaukauksena opinnäytetyölleni oli kolme eri lehdille ottamaani kuvaa, jotka syystä tai toisesta jäivät elämään omaa elämäänsä. Kiinnostavimmaksi kuvissa muodostui, ei kuvat itse, vaan kuvattavien katseet. Miksi juuri nämä katseet olivat valikoituneet? Mitkä ovat roolimme tässä, kuvaajana, kuvattavana ja kuvan katsojana? Lähtökohtaisena ajatuksena oli lähestyä aihetta tieteelliseltä, filosofiselta sekä taiteelliselta kannalta. Kuvausprosessin edetessä projekti muuttui enemmän henkilökohtaiseksi prosessikertomukseksi taiteentekemisen vaikeudesta sekä pohdinnaksi kaupallisen ja taidevalokuvauksen eroista. Sarja sisältää 14 valokuvaa, valokuvamaalausta sekä öljyvärimaalausta.Item Kevyt kuin lintu - Huumoria lehtikuvassa(2012) Tuovinen, Päivi; Hippeläinen, Tuovi; Salo, Merja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviItem Kokeellinen kuvakirja(2013) Turunen, Sanna; Karhumaa, Arja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaOpinnäytetyöni Kokeellinen kuvakirja koostuu tutkielmasta ja produktiosta. Kuvakirjan lähtökohtana ovat graafisen suunnittelun luennoilla syntyneet piirustukset, joita kutsun tutkielmassani raapus-tuksiksi. Kirjallisen osan ja taiteellisen produktion kautta kysyn mitä raapustellessa oikeastaan tapahtuu ja miten kuvien tekeminen muuttuu, kun tulee tietoiseksi kuvan tekemisen prosessista? Aineistoni koostuu raapustuksista, aikaisemmista taidegrafiikan ja printtisuunnittelun projekteis-ta sekä kuvakirjasta. Esittelen niiden kautta kuvien tekemisen menetelmääni. Teoriaosiossa esitte-len raapustelun historiaa, omaehtoista julkaisemista sekä oppimiseen ja raapusteluun liittyvää tut-kimusta. Lähestyn aihetta lähdekirjallisuuden ja oman työskentelyni kautta. Produktioni on pieni kokeellinen kuvakirja, jonka olen painanut serigrafian menetelmällä. Se ra-kentuu piirroksista, jotka olen piirtänyt ja koonnut raapustelujeni pohjalta. Ne muodostavat sanat-toman, kuvallisen jatkumon, joka vie katsojan luonnoskirjojen kuvioihin ja maailmaan. Tutkimukseni produktio-osuuden, haitarikirjan, voi luokitella kokeelliseksi sarjakuvaksi, taiteilija-kirjaksi tai zineksi. En ole pyrkinyt määrittelemään, mihin näistä produktioni kuuluu.Item Korkeasaaren eläintarhan kartta - projektina kartan uusi sovellus(2013) Hohteri, Maarit; Karhumaa, Arja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Rentola, KaiOpinnäytetyöni on asiakaslähtöinen produktio, Korkeasaaren eläintarhan kartan suunnittelu. Tekstissä sivuan kevyesti karttasuunnittelun historiaa, analysoin Korkeasaaren vanhoja karttoja ja muiden eläintarhojen karttoja. Työn pääosassa on produktiokuvaus, jossa käyn läpi kartalla esiintyvien elementtien piirtämistyön vaiheita ja suunnittelutyöhön liittyviä haasteita. Tekstissä pohdin myös Korkeasaaresta puuttuvan kokonaisvaltaisen infograafisen järjestelmän tärkeyttä ja kuvaan suunnittelutyöhön liittyviä asiakkaan ja itseni välille syntyneitä ristiriitoja. Lopuksi esittelen produktion lopputuloksen eli valmiin kartan.Item Kroppslighet och grafisk formgivning(2012) Martonen, Martin; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Heinänen, SakuItem Kuiskauksia(2013) Leskinen, Kira; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviKandidaatintutkinnon opinnäytetyöni käsittelee alastonta omakuvaa valokuvataiteessa. Pohjustan pohdintaani yleisen taidehistorian ja kulttuurihistorian näkökulmasta, sekä viittaamalla valokuvataiteen historiaan ja omakuvan alalajeihin. Minua kiinnostaa miksi itse työskentelen alastoman omakuvan kautta, ja miksi myös monet muut valokuvaajat ennen minua ovat päätyneet käyttämään omaa alastonta kehoaan taiteensa lähtökohtana. Pyrin vastaamaan tähän kysymykseen erityisesti kolmen valokuvaajan: Arno Rafael Minkkisen, Francesca Woodmanin ja John Coplansin tuotannon kautta. Opinnäytetyöni taiteellinen osa on valokuvakirja nimeltä Kuiskauksia. Kirja koostuu yhdestä runosta ja 15 valokuvasta, joista 13 ovat omakuvia ja yhtä lukuunottamatta alastomia. Tämä on oma henkilökohtainen kannanottoni alastoman omakuvan aiheeseen ja yritys löytää omalta osaltani vastaus kysymykseen: “Miksi otan alastomia omakuvia?”. Vastaan tähän asettamaani kysymykseen työni kirjallisessa osassa, erittelemällä KuiskauksiaItem Kun Floora ja Fauna kohtaavat(2013) Karhu, Kaisa; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviKun Floora ja Fauna kohtaavat tarkoittaa hetkeä jolloin ihminen ja kasvi kohtaavat samassa tilassa, puutarhassa, puistossa, tai ikkunalasin läpi nähtynä vieraassa paikassa ja samaisella hetkellä muodostuvat yhdeksi yksiköksi. Valokuviin olen tallentanut ihmisiä, kasveja ja paikkoja, yksityiskohtia näkemästäni kameran linssin läpi. Kuvissa ihmiset ja kasvit muuttuvat minulle yhdeksi ja samaksi asiaksi. Tavoittelen molempia kuvatessani yhteyden saamista johonkin toiseen. Valokuvin yritän kertoa tunteesta, yksinäisyydestä, jota koen ollessani näiden asioiden ympäröimänä. Kukat ovat minulle kuin ihmisiä, kasvit näytteitä lujasta tahdosta elää, vaikka niiden elinkaari voikin olla kovin lyhyt. Kuvat kasveista muuttuivat tunnetilojen ilmauksiksi. Valokuvin muodostin näistä fragmenteista minun näköistäni tunnekartastoa. Valokuva on yksi tyhjä hetki ja poismennyt aika, silti koettu, nähty ja tallennettu. Kuvat ovat hetkiä, jolloin ymmärrän yksinäisyyden, joka niihin sisältyy. Ilman niitä en tajuaisi valokuvaan tallennettua hetkeä, joka muuten olisi mennyt minulta ohi. Se on salaisuus, jonka haluan muille-kin kertoa. Ilman kuvia en tuntisi kadottamaani aikaa. Kirjallisessa osuudessani käsittelen yksinäisyyttä, tarvettani tallentaa hetket valokuvin, etten unohda niitä. Käsittelen myös muistoa, näistä valokuvista, joita ilman en kokisi olevani elossa. Valokuvaan yksinäisyyttäni, sitä tunnetta, jota koen kuvanottohetkellä ja jonka haluan säilöä vaikka väkisin purkkiin. Se on pelkoa siitä, että menetän jotain oleellista, jonkin kauniin muiston elämästäni jos en saa sitä tallennettua filmille, siihen purkkiin, jota kutsutaan kameraksi. Samalla kuvaamiseni on yritys ymmärtää itseäni ja luomaani visuaalista maailmaa sekä ymmärrystä olemassaolostani. Työ koostuu 38 valokuvasta, joista olen tehnyt kirjan. Opinnäyte koostuu kahdesta erillisestä kirjasta, joista toinen on kuvateos. Kummatkin kirjat ovat käsin sitomiani.Item Levynkannesta(2011) Vihermäki, Kati-Marika; Nieminen, Tarja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Nieminen, TarjaLevynkannesta Opinnäytetyö Levynkannesta käsittää kaksi osaa. Ensimmäinen osa, Levynkansi ennen, nyt ja tulevaisuudessa keskittyy musiikkiäänitteiden pakkaamiseen ja tarkemmin levynkansien kuvitukseen ja sisältöön yleisesti. Osiossa käsitellään levynkannen historiaa, nykypäivää ja pohditaan, mitä fyysiselle äänilevylle on tapahtumassa musiikkiteollisuuden digitalisoituessa huimaa vauhtia. Esimerkkien avulla levynkansi asetetaan osaksi populäärikulttuuria ja sille haetaan muitakin, kuin musiikin kuvittamiseen ja myymiseen liittyviä merkityksiä. Toisessa osassa, Ideasta toteutukseen: Kuinka levynkansi tehdään käydään läpi prosessikuvauksen omaisesti levynkannen syntytarina. Siinä kerrotaan aikajärjestyksestä, kuinka idea valjastetaan toimimaan valitussa pakkausmuodossa. Osioon kuuluu myös valmiit levynkannet. Opinnäytetyö on toteutettu tutustumalla monipuolisesti levynkansiin ja niihin liittyvään kirjallisuuteen. Tämän lisäksi käytössä olleita lähteitä ovat musiikkialan lehdistö. Lisäarvoa tutkimukselle on tuonut oma kokemusperä, aiheeseen liittyvät luennot sekä keskustelut musiikkialan ammattilaisten ja harrastajien kanssa.Item Lista inspiraation lähteistä(2013) Meriluoto, Pilvi; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaOpinnäytetyöni on produktio, jonka teen zinen, yleisesti luonnehdittuna pienen levikin omakustannelehden, tyyliin. Produktioni aihe on kuvitettu lista inspiraation lähteistä. Päämäärä produktiolleni on ollut kehittyä kuvittajana ja löytää piirtämisen into uudelleen. Tavoitteena on esittää kehitys kuvitetun listan kautta. Opinnäytteen kirjallinen osio ja kuvitettu lista on sidottu produktiokokonaisuudeksi, zineksi. Työlläni haluan innoittaa myös sen lukijoita etsimään innoitusten lähteitään. Tutkin työni kehitystä prosessikuvauksen kautta. Produktion ulkoasu ja kuvitusten tyyli ilmentävät tapaani tehdä töitä käsin.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »