Browsing by Author "Visa, Teija"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
- Tilaaja-tuottaja -yhteistyö kilpailutetussa bussiliikenteessä pääkaupunkiseudulla
Insinööritieteiden ja arkkitehtuurin tiedekunta | Master's thesis(2010) Visa, TeijaTilaaja-tuottaja -yhteistyön kehittäminen on eräs keskeinen haaste joukkoliikenteen uudelle 1.1.2010 toimintansa aloittaneelle suunnitteluorganisaatiolle, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymälle (HSL). Tässä työssä tarkastellaan HSL -alueen tilaaja-tuottaja -yhteistyökäytäntöjä ja kerätään niistä saatuja kokemuksia muun muassa asiantuntijahaastattelujen ja -työpajan avulla. Erityistä huomiota työssä kiinnitetään HSL:n liikennepalvelut -osaston sekä linjasto- ja aikataulusuunnitteluryhmän yhteistyöhön liikennöitsijöiden kanssa. Liikennöinnin hyvään laatuun tähtäävään yhteistyöhön etsitään uusia ideoita kartoittamalla kilpailutuksen nykykäytäntöjen lisäksi myös muualla Euroopassa käytössä olevia menetelmiä. HSL:n alkutaipaleella tilaaja-tuottaja -yhteistyö toteutetaan HKL:n ja YTV:n menetelmin. Nykyistä yhteistyötä tarkasteltaessa ilmenee, että käytettävät menetelmät ovat toimivia, mutta kehitettävääkin löytyy. Keväällä 2010 valmistellaan HSL:n toimesta uusia kilpailuttamissääntöjä ja sopimuksia, joiden laatimiseen myös liikennöitsijät osallistuvat. Sopimukset määrittelevät sekä tilaajan että tuottajan vastuut ja velvollisuudet. Sopimusvapaus puolestaan mahdollistaa yhteistyön sisällytettäväksi osaksi sopimusta, jos osapuolet niin haluavat. Hyvän yhteistyön edellytyksenä onkin toimiva molempia osapuolia tyydyttävä sopimus. Myös molemminpuolinen luottamus on tärkeää, sillä se mahdollistaa joustavuuden, jota tarvitaan erityisesti äkillisten liikenteen poikkeustilanteiden järjestämisessä. Tilaaja-tuottaja -yhteistyön haasteena on kilpailutuksesta johtuva liikennöitsijöiden kilpailuasetelma. Lisäksi jo lainsäädännössä määritellään, että yhteistyön on oltava avointa, eikä ketään tuottajaa saa syrjiä tai suosia. Erityisesti edellä mainituista tekijöistä johtuen, yhteistyön järjestäminen ei ole yksinkertaista monen erikokoisen tuottajatahon kanssa. Toimivimmaksi yhteistyömenetelmäksi todettiin liikennöitsijäkohtaiset tapaamiset, joissa kaikki liikennöitsijät saavat oman äänensä kuuluville. Itse tapaamisten tulee olla aitoja vuorovaikutustilaisuuksia, ja ne tulee ajoittaa prosesseihin niin, että mielipiteiden huomiointi on aikataulullisesti mahdollista. Näin varmistetaan, että tuottajapuolella säilyy mielenkiinto osallistua ja vaikuttaa asioihin jatkossakin.