Browsing by Author "Virmajoki, Silla"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Homedog(2016) Virmajoki, Silla; Luoma, Niko; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Luoma, NikoKandidaatin opinnäytetyö Homedog, 2015 koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osuudesta. Opin-näytteen taiteellinen osuus sisältää kymmenen valokuvaa ja yksitoista runoa. Taiteellisen osan valokuvat esittävät nuoren naisen läheisessä melkein ihmissuhteen kaltaisessa vuorovaikutuksessa koiransa kanssa. Kuvissa koira esiintyy ihmismäisenä poikaystävän kaltaisena seuralaisena. Runot kulkevat tarinassa eräänlaisena allegoriana, fragmentteina koiran omistajan sisäisestä maailmaasta ja tunne-elämän kiemuroista. Yhdessä runot ja valokuvat vertailevat parisuhdetta ja ihmisen suhdetta lemmikkiin tutkien koiran inhimillistämistä ja rakkauden monimuotoisuutta. Kuva-aiheet ovat todellisia arjen hetkiä, jossa tapahtuu jotain nyrjähtänyttä. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsitellään seikkoja, jotka koskettavat koiran kuvaamista ihmisen kaltaisena. Teksti pohtii lyhyesti eroja kuvaajan vallassa lemmikkikuvan ja muotokuvan välillä sekä koiran ylitsepääsemätöntä toiseutta ja inhimillistämistä. Kirjallisessa osiossa otetaan esille William Wegmanin, Wilma Hurskaisen, Perttu Saksan ja Oleg Kulikin teoksia, jotka käsittelevät ihmisen suhdetta eläimeen keskenään hyvinkin erilaisilla lähestymistavoilla. Taiteellisen osuuden kuvia avataan näiden esimerkkien kautta. Opinnäytetyö on tarina, joka pohtii tarvitseeko ihminen todella vierelleen ihmistä ollakseen onnellinen.Item Soldiers of Odin & sokea piste – dokumentaarisen valokuvan etiikka(2018) Virmajoki, Silla; Pälviranta, Harri; Parantainen, Jyrki; Median laitos; Department of Media; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Rekula, Heli,Maisterin opinnäyte Soldiers of Odin & sokea piste – Dokumentaarisen valokuvan etiikka on kaksiosainen. Sen taiteellinen osa Soldiers of Odin & vieras on dokumentaarinen valokuvakirja, joka tutkii vuonna 2015 perustetun katupartion toimintaa sen synnyinkaupungissa Kemissä sekä Joensuussa. Taiteellinen osa on kuvattu ja taitettu kirjaksi vuosien 2016-2017 aikana. Järjestön nuoren iän sekä ryhmän sulkeutuneisuuden vuoksi katupartio Soldiers of Odinista on hyvin vähän tutkimusta ja dokumentaatiota. Taiteellinen osa Soldiers of Odin & vieras tarkastelee katupartion sisäistä dynamiikkaa ja kerhotoiminnan vaikutuksia yksittäisiin jäseniin luoden siten kosketuspintaa ilmiön ymmärtämiseen ja uutta tietoa katupartion jäsenistä ja ryhmän toiminnasta. Kirja tuo klassisen dokumentaarisen valokuvaperinteen rinnalle dokumenttielokuvalle ominaisemman lähestymistavan, jossa dokumentin tekijän läsnäolo tehdään katsojalle näkyväksi. Valokuvateos tuo myös katupartion jäsenten oman äänen kuuluviin osallistamalla nämä kuvien ideointiin ja hyödyntämällä jäsenten omia tekstejä teoksen kansien välissä. Soldiers of Odin & vieras yhdistää dokumentaariseen sarjaan myös nykyvalokuvataiteelle ominaisia improvisaation ja lavastamisen keinoja osana kuvakokonaisuutta. Opinnäytteen teoreettinen osa Soldiers of Odin & sokea piste on esseistinen pohdinta dokumentaarisen valokuvaajan ammattietiikasta ja dokumentaarisen työskentelyn kipukohdista. Erityisesti dokumentaarisen ja journalistisen valokuvan esittämisen etiikka on ollut aikalaiskeskustelussa viime vuosina tapetilla. Kirjallisuutta ja tutkimusta aiheesta on kuitenkin varsin niukasti. Dokumentaarisen valokuvan etiikan tutkimusta sivuaa Timo Korhosen väitöskirja Hyvän reunalla, dokumenttielokuva ja välittämisen etiikka vuodelta 2012 sekä Susan Sontagin Regarding the Pain of Others vuodelta 2003. Soldiers of Odin & sokea piste pohtii poliittisen ja kantaaottavan taiteen mielekkyyttä ja vaikutusmahdollisuuksia, valokuvaajan mahdollisuuksia objektiiviseen tiedonvälitykseen, valokuvan vaikutusta yleisöön ja valokuvaajan vastuuta sekä yhteiskuntaa että kuvattaviaan kohtaan. Soldiers of Odin & vieras -kirjan työstön aikana esiin nousseet kysymykset toimivat esimerkkeinä eettisessä pohdinnassa, joka tarkastelee sekä kuvattavia osallistavan että kuvaajana osallistuvan työskentelymetodin tuloksia. Opinnäyte hahmottelee suuntaviivoja eettiseen työskentelyyn, ja jaottelee dokumentaarisia valokuvia esimerkkien avulla aiheryhmiin, joiden perusteella valokuvaajan vastuun määrittely ja eettisen puntaroinnin tarpeellisuus selkeytyvät. Soldiers of Odin & sokea piste toteaa tekijän avoimen kuvien katselun ja sarjan työstön yhdessä kuvattavien kanssa antaneen merkittävää lisäarvoa opinnäytteen taiteelliselle osalle. Työskentelyn tulosten pohjalta opinnäyte suosittelee dokumentaarisille valokuvaajille laveaa vuorovaikutusta ja kuvattavan osallistavaa metodia.