Aaltodoc - homepage
Communities & Collections
Browse Aaltodoc publication archive
EN | FI |
Log In
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Vallivaara, Juho"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Kuljetusmaksujärjestelmän kehittäminen
    (2002) Haavisto, Heikki Juhani
    Helsinki University of Technology | Master's thesis
  • No Thumbnail Available
    Sähköinen kuljettajainformaatio ja siihen liittyvä valintaprosessi
    (2006) Murtomäki, Mirko
    Helsinki University of Technology | Master's thesis
    Kuljettajan käsittelemän informaation määrä on kasvanut tietotekniikan kehittymisen myötä viime vuosien aikana. Samaan aikaan on kehittynyt ajoneuvopäätteissä käytettävä tiedonsiirto- ja laitteistotekniikka. Tämä mahdollistaa yritysten siirtymisen osittain paperilla käsiteltävästä tiedosta kokonaan digitaalisesti käsiteltävään informaatioon. Tämän työn tavoitteena oli selvittää kuljettajan käsittelemään sähköiseen informaatioon vaikuttavat perustekijät sekä käsitellä valintaprosessia, jonka avulla määritetään ajoneuvopäätteelle asetettavia vaatimuksia kuljetusyrityksen toiminnassa. Esimerkkinä käytetään Keslog Oy:n toimintatapaa ja tietojärjestelmää, johon ajoneuvopääte tulee sijoittaa. Työ osoitti, että sellaista valmista ajoneuvopäätettä ei ole tällä hetkellä olemassa, joka sellaisenaan soveltuisi Keslogin käyttämiin tietojärjestelmiin ja sisältäisi kaikki vaaditut ominaisuudet. Ajoneuvopäätteen kehittäminen tulisi tehdä yrityskohtaisesti, mikäli siitä halutaan tehdä ominaisuuksiltaan yrityksen tarpeiden mukainen. Ajoneuvopäätteen kehittämisessä ensisijainen vaihtoehto on kehittää laite, jonka avulla kerätään tietoa normaalien rahtikirjan sisältämien tietojen lisäksi ajoneuvojen käyttöasteesta, kuljetusreittien tehokkuudesta sekä suoritteista. Kustannuksiltaan tämä malli on kalliimpi kuin halvimmat versiot, mutta vastaavasti tuotto-odotukset ovat myös korkeammat. Sen avulla pystytään tehostamaan myös kuljetuksia kokonaisuutena, eikä ainoastaan osia kuljetusyrityksen prosesseista. Lisäksi pystytään tehostamaan autoilijoiden liiketoimintaa ja kaluston käyttöä. Ajoneuvopäätteen kannattavuuslaskennassa on kokonaiskustannuksissa otettava huomioon tekijöitä laaja-alaisemmin kuin ainoastaan laitteiston hankinta- ja käyttökustannusten osalta. Nykyteknologia kehittyy ajoneuvopäätteiden osalta nopeasti, joten kannattavuuslaskennassa on lisäksi huomioitava, että ajoneuvopäätteen takaisinmaksuajaksi on asetettava lyhyempi ajanjakso kuin normaalisti investoinneilla. Näin pystytään myös osittain ehkäisemään tilanne, että ajoneuvopääte olisi jo vanhentunut, kun se otetaan käyttöön.
  • No Thumbnail Available
    Ajoneuvokaluston optimointi päivittäistavarakaupan kotimaan kuljetuksissa
    (1998) Vallivaara, Juho
    Helsinki University of Technology | Master's thesis
    Diplomityössä on tutkittu päivittäistavarakaupan kuljetuksissa käytettävän ajoneuvokaluston valintaa kuljetustalouden, kuljetusjärjestelmän toiminnan ja ympäristövaikutusten optimoimiseksi. Työssä on esitetty kuljetuskaluston suunnittelua kuljetusjärjestelmän osatekijänä, kuljetuskalustolle kyseisissä kuljetuksissa asetettavia vaatimuksia, käytettäviä kalustotyyppejä ja niiden kustannuksia sekä tutkittu erilaisten kalustorakennevaihtoehtojen kustannusvaikutuksia. Kuljetuskalusto vaikuttaa kuljetuskustannuksiin saavutettavan kuljetussuoritteen sekä aiheutuvien kustannusten välityksellä. Saavutettava kuljetussuorite riippuu kuljetustehtävän laadun lisäksi lähinnä kuljetuskaluston koosta. Ongelmana kuljetussuoritteen kohottamisessa ovat kaluston kokoa rajoittavat ympäristötekijät sekä toimitusketjun kokonaisoptimoinnin vaatimukset toimitustiheyden ja toimitusajankohtien osalta. Erityisesti tiukat toimitusajankohtarajoitukset, kuljetustarpeen keskittyminen hyvin lyhyelle ajalle päivittäin sekä suuret päivittäiset vaihtelut alentavat käyttöastetta, rajoittavat käytettävän kaluston kokoa ja vaikeuttavat kuljetusten ohjausta alentaen saavutettavaa tehollista kuljetussuoritetta. Työssä on käytetty tutkimusmenetelminä tietokonesimulaatiota sekä Keskon materiaalihallintajärjestelmää sekä taulukkolaskennan avulla suoritettuja kustannusanalyysejä. Tehtyjen tutkimusten perusteella voitiin havaita kuljetuskustannusten riippuvan selvästi kuljetuskalustorakenteesta. Simuloiduilla kalustorakennemuutoksilla voitiin vaikuttaa jakelukustannusten lisäksi myös kalustoon sitoutuvaan pääomaan sekä tarjottavaan palvelutasoon.
Help | Open Access publishing | Instructions to convert a file to PDF/A | Errata instructions | Send Feedback
Aalto UniversityPrivacy notice | Cookie settings | Accessibility Statement | Aalto University Learning Centre