Browsing by Author "Välimäki, Vesa; Prof."
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
Item Aktiivisen äänenhallintajärjestelmän simulaatiomallin kehittäminen ja validointi(Helsinki University of Technology, 2008) Lankila, Antti; Antila, Marko; TkL; Department of Signal Processing and Acoustics; Signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos; Faculty of Electronics, Communications and Automation; Elektroniikan, tietoliikenteen ja automaation tiedekunta; Välimäki, Vesa; Prof.Aktiivisen äänenhallintajärjestelmän suunnittelu ja toteutus vaatii akustiikan, mekaniikan ja elektroniikan osaamista. Nykyiset tietokoneet mahdollistavat aktiivisten äänenhallintajärjestelmien simuloinnin, joten on mahdollista sekä säästää suunnittelutyön resursseja että tutkia syvällisemmin järjestelmän riippuvuuksia simulaatiomallien avulla. Järkevin tapa toteuttaa simulaatiomalli riippuu käyttötarkoituksesta ja lähtökohdista. Simulaatiomallin kehittäminen jakautuu kahteen osaan – melun ja vastaäänen mallintamiseen. Melu on mallinnettava, mikäli vaimennettavaa ympäristöä herätteineen ei ole olemassa. Äänenhallintajärjestelmän tuottamaan vastaääntä ei voida simuloida ilman tarkkaa tietoa melusta. Vastaäänen mallintamisessa on mallinnettava säätöjärjestelmä ja sen vuorovaikutus akustisen ympäristön kanssa. Aktiivisen äänenhallinnan sovelluksissa anturit voidaan harvoin sijoittaa kuulijan korvien välittömään läheisyyteen. Tästä syystä on usein hyödyllistä tutkia sitä, miten erilaiset anturi- ja kaiutinpaikat vaikuttavat korvalla kuultavaan ääneen. Tässä diplomityössä mallinnetaan olemassa oleva yksikanavainen myötäkytketty äänenhallintajärjestelmä ja tutkitaan simulaatiomallin ja mittauksen vastaavuutta muuttuvalla meluherätteellä eri tarkkailupisteissä. Simulaatiomalli kehitetään MATLAB Simulink ympäristöön. Säätöjärjestelmänä käytetään digitaalista signaaliprosessoria.Item Binauraalisen audiosignaalin muokkaus monikanavaiselle äänentoistojärjestelmälle(Helsinki University of Technology, 2005) Jakka, Julia; Ojala, Pasi S.; TkT; Department of Electrical and Communications Engineering; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing; Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio; Välimäki, Vesa; Prof.Audion tallennus- ja toistolaitteiden valikoiman kasvaessa on tärkeää, että kaikenlaisilla välineillä tallennettua sekä syntetisoitua audiota voidaan muokata toistettavaksi kaikenlaisilla äänentoistojärjestelmillä. Tässä diplomityössä esitellään menetelmä, jolla binauraalinen audiosignaali voidaan muokata toistettavaksi monikanavaisella kaiutinjärjestelmällä säilyttäen signaalin suuntainformaation. Tällaiselle muokkausmenetelmälle on tarvetta esimerkiksi etäläsnäolosovelluksissa keinona toistaa binauraalinen äänitys monikanavaisella kaiutinjärjestelmällä. Menetelmässä binauraalisesta signaalista estimoidaan ensin äänilähteiden suunnat käyttäen hyväksi korvien välistä aikaeroa. Signaali muokataan monofoniseksi, ja tulosuunnan estimoinnin antama tieto tallennetaan sivuinformaationa. Monofoninen signaali muokataan sen jälkeen halutulle monikanavaiselle kaiutinjärjestelmälle panoroimalla se tallennetun suuntainformaation mukaisesti. Käytännössä menetelmä siis muuntaa korvien välisen aikaeron kanavien väliseksi voimakkuuseroksi. Menetelmässä käytetään ja yhdistellään olemassaolevia tekniikoita tulosuunnan estimoinnille sekä panoroinnille. Menetelmää testattiin vapaamuotoisessa kuuntelukokeessa, sekä lisäämällä ääninäytteisiin binauraalista taustamelua ennen muokkausta ja arvioimalla sen vaikutusta muokatun signaalin laatuun. Menetelmän todettiin toimivan kelvollisesti sekä suuntainformaation säilymisen, että äänen laadun suhteen, ottaen huomioon, että sen kehitystyö on vasta aluillaan.Item Epälineaarisen värähtelevän kielen paikkajakautunut laskennallinen mallinnus(Helsinki University of Technology, 2007) Pakarinen, Jyri; Välimäki, Vesa; Prof.; Department of Electrical and Communications Engineering; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing; Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio; Välimäki, Vesa; Prof.Värähtelevän kielen epälineaarinen käyttäytyminen saa monissa kielisoittimissa aikaan soittimelle luonteenomaisen ja helposti tunnistettavan äänen. Laadukkaan kielisoitinsynteesin vuoksi onkin tärkeää, että nykyaikaiset äänisynteesimenetelmät ottavat huomioon myös kielten epälineaarisuudet. Tässä diplomityössä esitellään kaksi uutta synteesimenetelmää, jotka fysikaalisen mallinnuksen avulla simuloivat epälineaarisia näpättyjä kieliä paikkajakautuneesti, keskittyen jännitysmodulaation tuottamiin epälineaarisuuksiin. Toinen menetelmistä käyttää hajautettuja murtoviivesuotimia digitaalisen aaltojohtomallin viivesilmukan pituuden ajonaikaisessa virittämisessä, kun taas toinen hyödyntää murtoviivesuotimia äärelliseen erotukseen pohjautuvan mallin aikaresoluution muuttamisessa ajon aikana. Jännitysmodulaation suuruus arvioidaan kummankin mallin tapauksessa jokaisella aika-askeleella kielen pidentymästä. Molempien mallien simulaatiotulokset esitellään ja niitä verrataan toisiinsa sekä myös mitattuihin arvoihin. Epälineaarisen aaltojohtomallin avulla on toteutettu reaaliaikainen kantelemalli.Item Kaistanlaajennus korkealaatuisessa audiokoodauksessa(Helsinki University of Technology, 2005) Laaksonen, Arttu Matias; Ojala, Pasi; TkT; Department of Electrical and Communications Engineering; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing; Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio; Välimäki, Vesa; Prof.Langattoman viestinnän siirtonopeudet ovat tällä hetkellä varsin rajalliset. Kehittyneiden koodausmenetelmien avulla siirrettävä tieto saadaan pakattua pienempään muistiin. Äänisignaalien pakkaaminen on edistynyt paljon kuluneina vuosina, ja yksi tämän mahdollistanut menetelmä on ollut kaistanlaajennus. Tässä diplomityössä tutkitaan nykyisiä kaistanlaajennusmenetelmiä. Menetelmiä analysoidaan tavoitteena löytää keinoja niiden parantamiseen. Diplomityön tekijä on kehittänyt kaksi uutta menetelmää. Modifioituun diskreettiin kosinimuunnokseen (MDCT) perustuvaa menetelmää on käytetty selvittämään kuinka eri parametrit vaikuttavat kaistanlaajennuksen lopputulokseen. Toinen menetelmä käyttää lineaarista ennustusta (LPC) äänisignaalin ominaisuuksien mallintamiseen. Uusia menetelmiä vertailtiin toisiinsa ja yhteen olemassaolevaan menetelmään kuuntelutesteissä. Testien tuloksina todettiin, että uusia menetelmiä voidaan käyttää pakkaustehokkuuden parantamiseen korkealaatuisessa audiokoodauksessa.Item Kaksisuuntainen akustinen avanne aaltokenttäsynteesin avulla(Helsinki University of Technology, 2007) Haapsaari, Timo; Härmä, Aki; TkT; Department of Electrical and Communications Engineering; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing; Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio; Välimäki, Vesa; Prof.Tässä diplomityössä esitellään monikanavainen ja kaksisuuntainen audiokommunikaatiojärjestelmä. Sen tavoitteena on luoda kaksisuuntainen akustinen avanne kahden tilan välille ja mahdollistaa tarkka äänilähteiden paikantuminen molemmissa tiloissa. Kun yksikanavainen kommunikaatiojärjestelmä laajennetaan monikanavaiseksi, on myös mahdollista parantaa puheen ymmärrettävyyttä. Toisaalta lisääntynyt kanavamäärä monimutkaistaa akustisen kierron poistamiseen käytettyjä tekniikoita. Tekniikat, jotka tunnetaan kaksikanavaisista järjestelmistä on mahdollista laajentaa myös monikanavaisiin järjestelmiin. Käyttämällä kaiutin- ja mikrofonihiloja on osittain mahdollista äänittää äänikenttä toisaalla ja toistaa se samanlaisena toisessa tilassa. Tämä voidaan toteuttaa tässä työssä käytetyllä menetelmällä, jota kutsutaan äänikenttäsynteesiksi. Akustisen kierron poistamiseksi toteutettiin 48-kanavainen järjestelmä, joka hyödynsi staattisten ja adaptiivisten suodinten yhdistelmää. Järjestelmä osoittautui stabiiliksi ja mahdollisti normaalin keskustelun rakennetun akustisen avanteen läpi. Aaltokenttäsynteesiä verrattiin muihin äänentoisto- ja äänitysjärjestelmiin kuuntelukokeiden avulla. Tulokset osoittavat, että äänikenttäsynteesin ominaisuudet ovat riittävät korkealaatuisen ja monikanavaisen äänikommunikaatiojärjestelmän toteuttamiseksi.Item Laskennallisesti tehokas musiikkisynteesi – Menetelmät ja äänisuunnittelu(Helsinki University of Technology, 2007) Pekonen, Jussi; Välimäki, Vesa; Prof.; Department of Electrical and Communications Engineering; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing; Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio; Välimäki, Vesa; Prof.Tässä diplomityössä esitetään musiikkisyntetisaattorin suunnittelua systeemille, jonka laskentateho ja muistikapasiteetti ovat rajoitettuja. Ensiksi kerrataan mahdollisia synteesitekniikoita sekä arvioidaan niiden käyttökelpoisuutta laskennallisesti tehokkaassa musiikkisynteesissä. Käytännössä käyttökelpoiset tekniikat ovat lisäävä ja lähde-suodinsynteesit, ja erikoistapauksissa taajuusmodulaatio-, aaltotaulukko- ja samplaussynteesit. Tämän jälkeen käyttökelpoisten tekniikoiden rakenteiden suunnittelua esitetään tarkemmin, sekä esitetään näiden rakenteiden ominaisuuksia ja suunnitteluongelmia. Suurin ongelma kohdataan digitaalisessa lähde-suodinsynteesissä, jossa klassisten aaltomuotojen, kuten saha-aallon käyttö lähdesignaalina on ongelmallista laskostumisen takia, joka johtuu aaltomuodossa olevista epäjatkuvuuksista. Olemassa olevia kaistarajoitettuja aaltomuotosynteesimenetelmiä kerrataan, ja polynomimuotoiseen kaistarajoitetuun askelfunktioon perustuvaa menetelmää esitellään tarkemmin antamalla suunnittelusääntöjä käyttökelpoisille polynomeille. Menetelmää testataan lisäksi kahdella kolmannen asteen polynomilla. Nämä polynomit vähentävät laskostumista korkeilla taajuuksilla enemmän verrattuna ensimmäisen asteen polynomiin, mutta pienillä taajuksilla ensimmäisen asteen polynomi tuottaa parempia tuloksia. Lisäksi kerrataan muita mahdollisia ääniefektialgoritmeja ja arvioidaan niiden käyttökelpoisuutta laskennallisesti tehokkaassa musiikkisynteesissä. Useasti äänisynteesisysteemin täytyy pystyä generoimaan musiikkia, jossa käytetään monia erilaisia ääniä, jotka ulottuvat oikeista akustisista soittimista elektronisiin soittimiin ja luonnon ääniin. Siksi tällainen systeemi tarvitsee huolellista äänten suunnittelua. Tässä diplomityössä esitetään suunnittelusääntöjä erilaisten äänien imitoimiseksi. Lisäksi esitellään synteesimenetelmien parametrien vaikutus äänivarianttien suunnitteluun.Item Loudness and timbre issues in plucked stringed instruments : analysis, synthesis, and design(Helsinki University of Technology, 2006-10-06) Penttinen, Henri; Department of Electrical and Communications Engineering; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing; Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio; Välimäki, Vesa; Prof.This thesis explores acoustical properties of plucked stringed instruments and proposes sound synthesis methods for plucked stringed instruments. In this thesis the investigations of the kantele, the acoustic guitar, the harpsichord, and the guqin provide analysis results, a control algorithm, and two model-based sound synthesis methods in the following way. For a modified design of the kantele, acoustical measurements and formal listening tests support the assumption of increased loudness. The investigation also provides design rules to make a plucked stringed instrument louder. An automatic plucking-point estimation algorithm is proposed for acoustic guitars with an under-saddle pickup. The automatic plucking-point estimation can be used for controlling synthesis algorithms or sound effects. Model-based sound synthesis algorithms are proposed for the harpsichord and the guqin. It was found that the harpsichord exhibits dynamic behavior, albeit limited, when the tangent is pressed down with different speeds. Moreover, the string vibrations and the body response show changes according to the playing level. Hence, the proposed synthesis algorithm is dynamic. The analysis of the guqin reveals the existence of phantom partials in the tones, differences in tones according to the termination technique, and extensive use of flageolet tones and sliding of tones. The model-based sound synthesis algorithm takes these features into account.Item Modeling of nonlinear and time-varying phenomena in the guitar(Helsinki University of Technology, 2008-03-04) Pakarinen, Jyri; Department of Signal Processing and Acoustics; Signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos; Faculty of Electronics, Communications and Automation; Elektroniikan, tietoliikenteen ja automaation tiedekunta; Välimäki, Vesa; Prof.This dissertation studies some of the nonlinear and time-varying phenomena related to the guitar, and suggests new physics-based models for their realistic discrete-time simulation for sound synthesis purposes. More specifically, the tension modulation phenomenon is studied and three new algorithms are introduced for synthesizing it. Energy-related problems are discovered with conventional digital waveguide models when their pitch is varied, and two novel techniques are suggested as a remedy. A new wave digital filter based real-time model is presented for simulating a nonlinear vacuum-tube amplifier stage, found in typical high-quality guitar amplifiers. The first study of the handling noise on wound strings is presented. Using this information together with the time-varying digital waveguide energy compensation techniques mentioned above, a new real-time slide guitar synthesis algorithm is introduced. Also, the generation of flageolet tones on string instruments is discussed and a novel physics-based model for their simulation is presented. In general, the results presented in this dissertation can be used for improving the current physics-based string instrument synthesizers and vacuum-tube amplifier models.Item Ohjelmistopohjaisen äänisyntetisaattorin suunnittelu ja toteutus(Helsinki University of Technology, 2005) Kleimola, Jari; Välimäki, Vesa; Prof.; Department of Electrical and Communications Engineering; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing; Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio; Välimäki, Vesa; Prof.Henkilökohtaisten tietokoneiden käyttö tosiaikaisina soitinsovelluksina on mahdollistunut lisääntyneen laskentakapasiteetin myötä. Tässä diplomityössä kuvataan em. kaltaisen ohjelmistopohjaisen äänisyntetisaattorin suunnittelu- ja toteutusprosessi, jonka päätavoitteena oli useista eri perussynteesitekniikoista koostuvan synteesiarkkitehtuurin kehittäminen. Työssä läpikäydään lukuisia äänisynteesi-, muokkaus- ja modulaatiotekniikoita, minkä jälkeen tarkastellaan joitakin jo olemassaolevia laitteisto- ja ohjelmistopohjaisia järjestelmiä. Toteutettavan sovelluksen vaatimusmäärittelyyn ja tätä seuraavaan järjestelmäarkkitehtuurin suunnitteluvaiheeseen sovellettiin yleiskäyttöistä oliopohjaista suunnittelumetodiikkaa. Varsinainen toteutusvaihe pilkottiin sovelluskehyksen ja sen varaan rakennetun laajennusosion kesken. Työn tulosten arviointiin käytetään ääni- ja lähdekoodianalyysia. Työssä kehitetty kokoava synteesiarkkitehtuurirakenne osoittautui intuitiiviseksi ja toteutuskelpoiseksi ratkaisuksi. Käytetty suunnittelumetodiikka soveltui hyvin äänisynteesijärjestelmien suunnitteluun, mutta sitä pidettiin liian työläänä menetelmänä lähinnä ylläpitovaatimusten vuoksi. Toteutusvaiheessa hyvin tehdystä suunnittelusta oli luonnollisesti hyötyä, vaikkakin käyttöliittymäkoodin suhteellisen suuri määrä aiheutti analyysivaiheessa yllätyksen. Syntetisaattorin tuottaman äänimateriaalin monipuolisuus oli positiivinen havainto, minkä lisäksi äänen laatu osoittautui vertailukelpoiseksi, ellei jopa parempitasoiseksi kuin vastaavissa kaupallisissa sovelluksissa.Item Physics-based parametric synthesis of inharmonic piano tones(Helsinki University of Technology, 2007-12-14) Rauhala, Jukka; Välimäki, Vesa; Prof.; Department of Electrical and Communications Engineering; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing; Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio; Välimäki, Vesa; Prof.This dissertation studies methods for developing a parametric piano synthesis model using the physics-based approach. The goal is to develop a model that can be controlled with physically meaningful parameters. Moreover, the model is required to be computationally efficient for real-time implementation. The basis of this work is to use the digital waveguide technique for implementing a piano string model. The excitation signal, simulation of dispersion, the beating effect, and simulation of sympathetic resonances are considered. Novel and improved simulation methods are developed for each of these aspects by applying signal processing techniques and knowledge of the human auditory system. The new simulation methods include a novel excitation model with parametric control and the first closed-form design method for dispersion filter design. In addition, two new beating effect simulation methods suitable for parametric real-time synthesis are created. One of the developed methods can be also used for modifying the partial envelopes in recorded tones. Furthermore, an efficient and improved method for simulation of sympathetic resonances has been suggested. Additionally, a novel analysis method for estimating inharmonicity coefficient values from recorded tones, which is needed for high-quality synthesis, is developed giving good results. Finally, a real-time piano synthesis model without any sampled sounds is implemented using the developed simulation methods in collaboration with the Sibelius Academy. The model can be controlled in real-time using physical parameters, such as the fundamental frequency and the inharmonicity coefficient value. The implementation suggests that the goals set for this thesis work are met. The results can be applied to physics-based piano synthesis. The methods can be used to implement a synthesis model for restricted environments, and they can be used to produce test tones for evaluating properties of the human auditory system and testing signal analysis algorithms.Item Pianon äänen analyysi ja parametrinen synteesi(Helsinki University of Technology, 2005) Lehtonen, Heidi-Maria; Rauhala, Jukka; DI; Department of Electrical and Communications Engineering; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing; Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio; Välimäki, Vesa; Prof.Tässä työssä tutkitaan pianon äänentuottomekanismia sekä akustisia ominaisuuksia. Tarkoituksena on luoda lähtökohdat pianon äänen parametriselle mallintamiselle. Lisäksi tutkitaan pianon äänen tärkeimpiä ominaisuuksia, kuten epäharmonisuutta, osaäänesten monimutkaista vaimenemisprosessia, kaikupohjan ja pedaalin ominaisuuksia sekä näiden tekijöiden vaikutuksia ääneen. Flyygelin ja pystypianon eroja tarkastellaan lyhyesti. Koska digitaalinen aaltojohtomallinnus tarjoaa parhaat lähtökohdat fysikaaliseen soitinmallinnukseen, tämä työ pohjautuu tähän tekniikkaan. Digitaalisen aaltojohtomallinnuksen pääpiirteet esitellään, kuten myös pianon kannalta olennaisimmat mallinnukseen liittyvät asiat. Lisäksi esitellään uusi tekniikka häviösuotimen suunnittelua varten, sekä annetaan muutama esimerkki käytännön suodinsuunnittelusta tällä tekniikalla. Tämän lisäksi tarkastellaan kaikupedaalin mallintamista sekä suoritetaan signaalianalyysi tehokkaan mallinnusalgoritmin löytämiseksi. Analysoitavat signaalit on äänitetty kahdessa äänityssessiossa vuoden 2005 aikana.Item Room acoustics modeling with the digital waveguide mesh : boundary structures and approximation methods(Helsinki University of Technology, 2006-11-24) Kelloniemi, Antti; Savioja, Lauri; Prof.; Department of Electrical and Communications Engineering; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing; Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio; Välimäki, Vesa; Prof.The goal of this research was to develop realistic and efficient simulation models and approximation methods for sound wave propagation in rooms and other closed spaces. The focus was on optimization of boundary structures and on the use of models with high or low dimensionality in the simulation of three-dimensional wave propagation. Modeling of wave phenomena such as diffusion and interference is needed for precise physical simulations of architectural acoustics. Approximation of sound propagation by geometrical methods is not sufficient in spaces with small dimensions or complicated shapes, and at low frequencies. The digital waveguide mesh method studied in this thesis research includes these phenomena automatically. In this work, improvement of boundary model accuracy was pursued. Reflection coefficient values were modeled using novel equations relating the input and output signals at the mesh junctions. First, constant real-valued reflection coefficients were implemented with special attention to the absorbing boundary condition. Then, a more flexible solution was introduced, offering the possibility of directional dependency of the reflection coefficient. The last boundary structure proposed in this work makes it possible to define the boundary characteristics in a frequency-dependent manner. In addition to the boundary methods, new ways of approximating the reverberation characteristics of a space have been addressed. As a full three-dimensional mesh is too demanding of computer resources and an unnecessarily exact simulation method for many uses, a computationally lighter solution using multiple two-dimensional meshes was introduced. Its benefits in spatial wave propagation modeling and visualization are discussed. Also, the concept of hyperdimensional meshes is exploited to show that small sized "hypermeshes" can be used as efficient models of high-frequency reverberation. The novel techniques proposed in this research improve the accuracy and efficiency of the digital waveguide mesh models. These techniques are expected to be used in simulations of room acoustics and musical instruments, as well as in visualizations of wave propagation and in the creation of artificial reverberation effects.Item Soitinäänten muokkaaminen ja aivomittaukset(Helsinki University of Technology, 2007) Ilmoniemi, Minna; Huotilainen, Minna; TkT; Department of Electrical and Communications Engineering; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing; Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio; Välimäki, Vesa; Prof.Nykyaikaisten aivotutkimusmenetelmien avulla voidaan tutkia ihmisaivojen toimintaa. MMN-vaste (Mismatch Negativity) kuvaa eron havaitsemista usein toistuvan äänen (standardi) ja harvoin esiintyvän äänen (deviantti) välillä. MMN-vaste liitetäänkin lyhytkestoisen kuulomuistin toimintaan ja äänten erotteluun. Tässä työssä on tutkittu standardin todennäköisyyden vaikutusta MMN-vasteeseen. Aivotutkimuskoetta varten tuotettiin sopiva ääniärsykejoukko, jossa kymmenet deviantit eroavat standardista yhtä suurin psykoakustisin eroin. Nauhoitettua sellon ääntä muokattiin useassa äänenvärin dimensiossa ja äänenvärieroja arvioitiin subjektiivisessa kuuntelukokeessa. MMN-vastetta tutkittiin aivosähkökäyrämittausten (EEG) avulla. Tässä työssä käsitellään äänenvärin dimensioita ja tapoja muokata äänenväriä. Työssä esitetään äänenvärierojen subjektiivinen arviointi sekä aivomittaukset. Tässä työssä havaittiin, että on mahdollista tuottaa joukko äänenväriltään eroavia ääniä, joilla on yhtä suuri psykoakustinen etäisyys vertailuääneen nähden. Tulokset myös osoittavat, että standardin todennäköisyyden vähentäminen pienentää MMN-vasteen amplitudia eli vaikeuttaa automaattista äänten erottelua.