Browsing by Author "Välimäki, Vesa"
Now showing 1 - 20 of 202
Results Per Page
Sort Options
Item 22nd international conference on digital audio effects DAFx 2019 (2-6 september 2019, Birmingham, United Kingdom)(Springer International Publishing AG, 2020-02-01) Stables, Ryan; Hockman, Jason; Välimäki, Vesa; Fontana, Federico; Birmingham City University; Dept Signal Process and Acoust; University of UdineThis meeting report gives an overview of the DAFx 2019 conference held in September 2019 at Birmingham City University, Birmingham, UK. The conference had the same theme as this special issue: digital audio effects. In total, 51 papers were presented at DAFx 2019 either in oral or in poster sessions. The conference had 157 delegates, almost half from industry and the rest from universities around the world. As the number of submissions and participants remains sufficiently high, it is planned that the DAFx conference series will be continued every autumn.Item Aalto University - Acoustics Lab: Lab presentation(2021) Lokki, Tapio; Meyer-Kahlen, Nils; Schlecht, Sebastian; Välimäki, Vesa; Dept Signal Process and Acoust; Department of Art and Media; Department of Media; Virtual Acoustics; Lokki Tapio group; Audio Signal ProcessingThe professor’s and researchers working at the Aalto Acoustics Lab have prepared video presentations and demos in the special facilities of the laboratory. The laboratories were renovated two years ago, so they are now in great shape. Most of the video material is recorded binaurally so that it can be enjoyed well with headphones.Item Äänenvarainen monikäyttö henkilökohtaisissa medialaitteissa(2014-08-25) Svedström, Thomas; Härmä, Aki; Sähkötekniikan korkeakoulu; Välimäki, VesaHenkilökohtaisten medialaitteiden (personal media device, PMD) käyttö liikenteessä saattaa johtaa onnettomuuksiin. Tämä johtuu kyseisten laitteiden käytön aikana tapahtuvasta visuaalisen huomiokyvyn jakamisesta laitteen ja ympäristön välillä. Tämä diplomityö käsittelee äänenvaraista monikäyttöä (auditory multitasking) PMD-laitteissa käyttäen lähtökohtanaan äänikäyttöliittymiä. äänenvarainen monikäyttö viittaa useiden samanaikaisten tehtävien suorittamiseen käyttäen ääntä ensisijaisena modaliteettina. Jotta tähän tavoitteiseen päästäisiin, on ratkaistava useita perustavanlaatuisia ongelmia monilähteisen ääni-informaation esittämiseen ja interaktioon liittyen. Tämä diplomityö koostuu kolmesta aiheesta. Ensimmäinen aihe esittelee eleisiin perustuvan ohjaustavan äänikäyttöliittymille. Ohjain käyttää äänentunnistusta neljän haptisen eleen luokitteluun. Tästä johtuen ohjainta voidaan käyttää esimerkiksi taskun läpi. Toinen aihepiiri esittelee monikerroksisen äänikäyttöliittymän, joka hyödyntää ns. ympäristöön sulautuvien näyttöjen (ambient display) ideoita ja luo henkilökohtaisen, kerrostetun äänimaiseman. Tarkoituksena on luoda äänimaisema, jossa käyttäjä pystyy keskittämään huomiokykynsä haluamaansa äänivirtaan. Kyseisessä toteutuksessa äänilähteet jaotellaan etu- ja taustakerroksiin niiden prioriteettien perusteella. Viimeinen aihe esittelee nopean head-related transfer function -pohjaisen (HRTF) tilaäänijärjestelmän personalisointimetodin. Metodi voidaan toteuttaa äänipelinä ja se ei vaadi kuulokkeiden lisäksi erillisiä laitteita.Item Accurate cascade graphic equalizer(2017-02-01) Välimäki, Vesa; Liski, Juho; Dept Signal Process and Acoust; Audio Signal ProcessingA graphic equalizer is a high-order filter controlling the gain of several frequency bands. For good accuracy, graphic equalizers consisting of cascaded IIR filters have been of very high order. A previously proposed parallel graphic equalizer entailing twice as many second-order filter sections as there are bands can have a maximum approximation error of less than 1 dB, but its design is complicated. This letter proposes a cascade graphic equalizer having an accuracy comparable to the best parallel graphic equalizer, although only one second-order section is assigned per command gain. A key idea is to use band filters whose interaction with the two neighboring filters at their center frequency is exactly controlled. The filter gains are obtained using the least-squares method with one iteration step, which involves linear interpolation of the target gain vector, inversion of a square matrix, and a few matrix multiplications. The proposed method is compared with previous designs and is shown to be the most accurate one. The new graphic equalizer is widely useful for audio and music processing.Item Acoustic Printing Process Monitoring(2006) Peltosaari, Antti; Pajula, Elina; Koskinen, Jorma; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Teknillinen korkeakoulu; Helsinki University of Technology; Välimäki, VesaPainatusprosessin seurannan tarkoituksena tämän työn puitteissa on kehittää akustiseen mittaukseen perustuva menetelmä, jolla voidaan havaita mahdolliset painolaadun vaihtelut ennen kuin ne tulevat näkyviin painotuotteessa. Seuranta on suoritettu analysoimalla HSWO (heat-set web offset) -painokoneen painonipistä lähtevää ääntä painatusprosessin edetessä. Tämä ääni on korkeataajuista kohinamaista ääntä, jolla on taipumus muuttua painatusprosessin edetessä. Tämä muutos johtuu usein painatusprosessin eri ominaisuuksien muutoksesta. Tämä työ koostuu mahdollisten signaalinkäsittelymenetelmien arvioinnista, äänimateriaalin keräämisestä painatuskoeajojen aikana ja koeajoista saadun materiaalin analysoinnista. Tulosten perusteella voidaan todeta että käsitellyillä menetelmillä voidaan erotella painokonemelusta tietyt muuttuvat piirteet, jotka voidaan olettaa olevan tiettyjen painokonemuuttujien aikaansaannosta.Item Acoustics and the well-being of children and personnel in early childhood education and care(Frontiers Research Foundation, 2023-12-07) Martikainen, Silja; Prawda, Karolina; Ståhlberg-Aalto, Freja; Lautanala, Ida; Kostilainen, Kaisamari; Välimäki, Vesa; Tervaniemi, Mari; Department of Information and Communications Engineering; Audio Signal Processing; University of Helsinki; JKMM ArchitectsStudies implementing a multimethod perspective in evaluating the acoustics of early childhood education and care (ECEC) spaces both quantitatively and qualitatively are still scarce. In this study the acoustic environments (noise levels and reverberation times) of seven Finnish ECEC group’s premises were examined in association with personnel’s (N = 22) and children’s (N = 71) well-being. Personnel’s well-being and vocal health and children’s well-being were assessed with questionnaires. The findings were further elaborated by documentation of the ECEC spaces and semi-structured interviews with the ECEC personnel detailing their views on the acoustic environment of the daycare buildings and how and if the acoustics should be improved. The results showed that noise exceeding 70 dB affected personnel’s vocal health negatively, whereas no associations were found regarding acoustics and children’s or personnel’s well-being. Based on the interviews, sound spreading, poor insulation, and hard surfaces add to negative experiences of noisiness. ECEC groups need spaces that can be closed and acoustically separated from each other and from other groups. The possibility to close a space supports the perceived well-being of the users and provides a more varied and individualized use of the spaces.Item Adaptive Hear-Through Headset(2016-02-15) Liski, Juho; Välimäki, Vesa; Sähkötekniikan korkeakoulu; Välimäki, VesaHear-through equalization can be used to make a headset acoustically transparent, i.e.~to produce sound perception that is similar to perception without the headset. The headset must have microphones outside the earpieces to capture the ambient sounds, which is then reproduced with the headset transducers after the equalization. The reproduced signal is called the hear-through signal. Equalization is needed, since the headset affects the acoustics of the outer ear. \\ In addition to the external microphones, the headset used in this study has additional internal microphones. Together these microphones can be used to estimate the attenuation of the headset online and to detect poor fit. Since the poor fit causes leaks and decreased attenuation, the combined effect of the leaked sound and the hear-through signal changes, when compared to proper fit situation. Therefore, the isolation estimate is used to control the hear-through equalization in order to produce better acoustical transparency. Furthermore, the proposed adaptive hear-through algorithm includes manual controls for the equalizers and the volume of the hear-through signal. \\ The proposed algorithm is found to transform the used headset acoustically transparent. The equalization controls improve the performance of the headset, when the fit is poor or when the volume of the hear-through signal is adjusted, by reducing the comb-filtering effect due to the summation of the leaked sound and the hear-through signal inside the ear canal. The behavior of the proposed algorithm can be demonstrated with an implemented Matlab simulator.Item Adaptive loudness compensation in audio reproduction(2019-05-06) Fierro, Leonardo; Rämö, Jussi; Sähkötekniikan korkeakoulu; Välimäki, VesaThis work involves the study of the psychoacoustic phenomenon of nonlinear and frequency dependent loudness perception, its modeling, and the use of digital filters to introduce an adaptive compensation based on the reproduction level. Music and sound are mixed and mastered at a particular loudness level, which is usually louder than the level they are commonly played at. This implies a change in the perceived spectral balance of the audio source, which is largest in the bass and sub-bass ranges. As the volume setting in music reproduction is decreased, a loudness compensation filter can be designed to introduce an appropriate boost, so that the low frequencies are still heard well and the perceived spectral balance is preserved. This thesis describes a loudness compensation function derived from the standard equal-loudness level contours and its implementation via a digital first-order shelving filter, and it documents a formal listening test, designed and conducted to validate the accuracy of such a method. The research work was carried out between October 2018 and January 2019, during a visiting period at the Aalto University, Espoo, Finland.Item Adaptive Loudness Compensation in Music Listening(2019) Fierro, Leonardo; Rämö, Jussi; Välimäki, Vesa; Dept Signal Process and Acoust; Audio Signal Processing; University of BresciaThe need for loudness compensation is a well known fact arising from the nonlinear behavior of human sound perception. Music and other sounds are mixed and mastered at a certain loudness level, usually louder than the level at which they are commonly played. This implies a change in the perceived spectral balance of the sound, which is largest in the low-frequency range. As the volume setting in music playing is decreased, a loudness compensation filter can be used to boost the bass appropriately, so that the low frequencies are still heard well and the perceived spectral balance is preserved. The present paper proposes a loudness compensation function derived from the standard equal-loudness-level contours and its implementation via a digital first-order shelving filter. Results of a formal listening test validate the accuracy of the proposed method.Item Advanced Control of Bus Engine Noise(2007) Alanko, Mikko; Antila, Marko; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Teknillinen korkeakoulu; Helsinki University of Technology; Välimäki, VesaItem Adversarial Guitar Amplifier Modelling with Unpaired Data(2023-06-10) Wright, Alec; Välimäki, Vesa; Juvela, Lauri; Department of Information and Communications Engineering; Audio Signal Processing; Speech SynthesisWe propose an audio effects processing framework that learns to emulate a target electric guitar tone from a recording. We train a deep neural network using an adversarial approach, with the goal of trans-forming the timbre of a guitar, into the timbre of another guitar after audio effects processing has been applied, for example, by a guitar amplifier. The model training requires no paired data, and the resulting model emulates the target timbre well whilst being capable of real-time processing on a modern personal computer. To verify our approach we present two experiments, one which carries out un-paired training using paired data, allowing us to monitor training via objective metrics, and another that uses fully unpaired data, corresponding to a realistic scenario where a user wants to emulate a guitar timbre only using audio data from a recording. Our listening test results confirm that the models are perceptually convincing.Item Akustiikka Wikipediassa(Akustinen Seura ry, 2019-10-28) Välimäki, Vesa; Maijala, Panu; Puomio, Otto; Dept Signal Process and Acoust; Audio Signal Processing; Lokki Tapio group; VTT Technical Research Centre of Finland Ltd.Wikipedia on nykyään varmin tapa levittää tietoa akustiikasta suomalaisille, koska sivustolla on enemmän lukijoita kuin millään muulla medialla. Suomenkielisessä Wikipediassa on kuitenkin akustiikan alan artikkeleita varsin vähän, tätä kirjoitettaessa vain 45 kappaletta, kun englanniksi vastaavia artikkeleita on moninkertainen määrä. Akustisen Seuran hallitus perusti vuoden 2019 alussa viestintätoimikunnan, jonka tehtävänä on ollut muun muassa suomenkielisten akustiikan Wikipedia-sivujen kehittäminen. Työryhmän tarkoituksena on ollut edistää oikean tiedon ja akustiikan käsitteiden leviämistä suomeksi, sekä mainostaa alaamme. Olemme pyrkineet korjaamaan akustiikan sivuilla esiintyviä virheitä ja lisäämään viitteitä, mutta myös välttämään aiemman materiaalin poistamista. Tämän lisäksi olemme pohtineet, mitkä puuttuvat sivut olisi tärkeintä laatia seuraavaksi. Vaikka Wikipediaa ei yleisesti pidetä täysin luotettavana tietolähteenä, tutkimusten mukaan useimmat internetistä tietoa hakevat käyvät katsomassa, mitä siellä on kirjoitettu heidän etsimästään asiasta. Täten, jos tietoa akustiikasta on saatavilla runsaasti Wikipediassa, voimme olettaa myös koululaisten, nuorten ja kaikkien asiasta kiinnostuneiden löytävän sen. Tässä artikkelissa kerromme Wikipedian roolista tiedonlähteenä, sivujen laatimismahdollisuuksista ja suunnitelmistamme akustiikan alan Wikipedia-sivujen kehittämiseksi.Item Akustisen absorption vaihtoehtoiset menetelmät(Aalto University, 2011) Jaatinen, Joonas; Möller, Henrik; Signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos; Välimäki, VesaJotta tilan akustiikkaa olisi mahdollista suunnitella etukäteen, on tiedettävä kuinka ääniaallot käyttäytyvät osuessaan materiaalien pintoihin. Kun ääniaalto osuu materiaaliin, osia aallosta heijastuu, läpäisee ja absorboituu materiaaliin. Absorptio on akustisesta näkökulmasta materiaalin tärkein ominaisuus. Akustista absorptiota on mahdollista mitata kolmella standardoidulla menetelmällä. Tämän diplomityön tarkoituksena oli tutkia, voiko kahta standardoimatonta menetelmää käyttämällä saada luotettavia tuloksia. Tutkitut vaihtoehtoiset menetelmät olivat mittaus tyhjässä huoneessa ja pienoismallimittaus. Vaihtoehtoisilla menetelmillä mitattiin Ecophon Master C -akustiikkalevyä. Tuloksia verrattiin valmistajilta saatuihin standardoiduilla laboratoriomittauksilla tuotettuihin tuloksiin. Tässä diplomityössä esitetään myös impedanssiputkimittaus ja kahden kuution muotoisen kaiuttimen ympärisäteilevyysmittaukset. Tulokset osoittivat mittauksen tyhjässä huoneessa ylivertaiseksi muihin tarkasteltuihin metodeihin nähden. Kyseinen menetelmä on ainoa, jolla materiaaleja vertaava mittaaminen on mahdollista. Kuution muotoisia kaiuttimia ci voida mittausten perusteella sanoa eksplisiittisesti ympärisäteileviksi, mutta kuution muotoinen ympärisäteilevä kaiutin on mahdollista valmistaa. Johtuen jälkikaiunta-ajan mittauksen epävarmuustekijöistä, on tiedossa, etteivät laboratorioiden väliset tulokset ole kovin yhtenäisiä. ISO:lla on tällä hetkellä työryhmä, jonka tehtävänä on tutkia, miten standardoitua kaiuntahuonemenetelmää saisi myös laboratorioiden kesken yhtenäisemmäksi.Item Akustisten olosuhteiden kustannusvaikutukset(2017-01-23) Kemppainen, Joni; Kylliäinen, Mikko; Huhtala, Timo; Sähkötekniikan korkeakoulu; Välimäki, VesaRakennusten ääniolosuhteita eli ääneneristystä, huoneakustiikkaa ja meluntorjuntaa koskevat määräykset on annettu Suomen rakentamismääräyskokoelman osassa C1, jonka uudistustyön on määrä valmistua vuoden 2017 aikana. Valmisteilla ole-van uudistuksen yhteydessä harkittavaksi on tullut kysymys siitä, tulisiko teknisinä mittalukuina annettuja määräyksiä laajentaa koskemaan asuinrakennusten lisäksi myös muita rakennus- ja tilatyyppejä. Uudistustyön taustatutkimukset ovat osoittaneet, että ääneneristävyyden mittalukujen määrittelyjä tulisi muuttaa nykyisiä tarkoituksenmukaisemmiksi. Harkittavat muutokset voisivat merkitä rakennuskustannusten nousua. Tarjolla ei kuitenkaan ole ollut tietoa siitä, miten rakennuksen tai tilan puutteellisten ääniolosuhteiden terveysongelmina tai menetettynä työaikana aiheuttamat kustannukset vertautuvat hyvien ääniolosuhteiden rakennuskustannuksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida tarkoituksenmukaisten ääniolosuhteiden tuottamia kustannussäästöjä käyttäjälle rakennuksen käytön aikana ja verrata niitä rakennuskustannuksiin. Käytön aikaisissa kustannustarkasteluissa otettiin huomioon työajan menetykseen ja terveysongelmiin liittyvät kustannukset. Toisena tavoitteena oli selvittää, syntyykö ehdotetuista mittalukujen muutoksista rakenteisiin vaikutuksia, jotka tuottaisivat merkittäviä rakennuskustannusnousuja. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että merkittäviä muutoksia rakenteisiin ei ole odotettavissa ääneneristävyyden mittalukujen muutoksen johdosta. Puutteellisista ääniolosuhteista aiheutuvat työajan menetykset tai terveysongelmien hoito-kustannukset osoittautuivat merkittävästi suuremmiksi kuin hyvistä ääniolosuhteista seuraavat rakennuskustannukset. Esimerkiksi akustisesti tarkoituksenmukaisessa avotoimistossa työtehon alenemisesta aiheutuvat kustannukset ovat moninkertaisesti pienemmät verrattuna toimistoon, mikä täyttää ainoastaan vähimmäistason vaatimukset. Investointi työskentelyn kannalta parempiin ääniolosuhteisiin maksaa itsensä takaisin ensimmäisen vuoden aikana. Tarkasteltavassa avotoimistossa investointi voi tuottaa 1,2 miljoonan euron säästöt viiden vuoden aikana.Item Akustoinnin vaikutus julkisten tilojen ääniympäristöön(2012) Kari, Henri; Kilpikari, Jyrki; Signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos; Sähkötekniikan korkeakoulu; Välimäki, VesaTässä diplomityössä tutkittiin akustoinnin vaikutusta kolmen eri tyyppisen julkisen tilan ääniympäristöön. Huoneakustiikan perusteoria sekä yleisimmät huoneakustiset parametrit käydään läpi. Työssä käsitellään myös julkisten tilojen ääniympäristöjä ja akustisia vaatimuksia kyseisille tiloille. Tutkitut kohteet olivat luokkahuone, terveydenhoitotila ja avotoimisto. Yleisimmät akustiset parametrit, kuten jälkikaiunta-aika, puheensiirtoindeksi, leviämisvaimennusaste, selkeys ja voimakkuus, mitattiin tutkituissa tiloissa ennen ja jälkeen akustoinnin. Erilaisia tapoja ja materiaaleja, kuten katto- sekä seinälevyjä, käytettiin parantamaan tilojen akustiikkaa. Mitatut tilat olivat normaalissa käytössä akustisen parannuksen jälkeen. Suoritettujen akustisten mittausten perusteella akustointi parantaa selkeästi jokaisen tilatyypin ääniympäristöä. Luokkahuoneessa puheen erotettavuus on parantunut ja jälkikaiunta-aika on lyhentynyt akustoinnin jälkeen. Näistä muutoksista seuraa parempi oppimisympäristö, kun oppilaat kuulevat opettajan paremmin ja opettaja voi puhua normaalilla äänenvoimakkuudella. Terveydenhoitotilassa jälkikaiunta-aika lyheni tarjoten potilaille miellyttävämmän ääniympäristön. Myös puheen erotettavuus kasvoi, mikä parantaa kommunikaatiota potilaiden ja hoitohenkilökunnan välillä. Avotoimistossa äänipainetaso laski kaikkialla toimistossa ja puheen selkeys laski työpisteiden välillä akustoinnin jälkeen. Saavutettu ääniympäristö antaa työntekijöille enemmän yksityisyyttä lisäten keskittymistä työhön.Item Algorithms for guitar-driven synthesis: Application to an augmented guitar(Sound and Music Computing Association, 2018-07-04) Esqueda Flores, Fabian; Lähdeoja, Otso; Välimäki, Vesa; Dept Signal Process and Acoust; Georgaki, Anastasia; Andreopoulou, Areti; Audio Signal Processing; University of the Arts HelsinkiThis work studies the use of signal-driven synthesis algorithms applied to an augmented guitar. A robust sub-octave generator, partially modeled after a classic audio-driven monophonic guitar synthesizer design of the 1970s is presented. The performance of the proposed system is evaluated within the context of an augmented active guitar with an actuated sound box. Results of the evaluation show that the design represents an exciting augmentation for the instrument, as it radically transforms the sound of the electric guitar while remaining responsive to the full range of the guitar playing gestures.Item All about audio equalization: Solutions and frontiers(2016) Välimäki, Vesa; Reiss, Joshua D.; Dept Signal Process and Acoust; Audio Signal Processing; Queen Mary University of LondonAudio equalization is a vast and active research area. The extent of research means that one often cannot identify the preferred technique for a particular problem. This review paper bridges those gaps, systemically providing a deep understanding of the problems and approaches in audio equalization, their relative merits and applications. Digital signal processing techniques for modifying the spectral balance in audio signals and applications of these techniques are reviewed, ranging from classic equalizers to emerging designs based on new advances in signal processing and machine learning. Emphasis is placed on putting the range of approaches within a common mathematical and conceptual framework. The application areas discussed herein are diverse, and include well-defined, solvable problems of filter design subject to constraints, as well as newly emerging challenges that touch on problems in semantics, perception and human computer interaction. Case studies are given in order to illustrate key concepts and how they are applied in practice. We also recommend preferred signal processing approaches for important audio equalization problems. Finally, we discuss current challenges and the uncharted frontiers in this field. The source code for methods discussed in this paper is made available at https://code.soundsoftware.ac.uk/projects/allaboutaudioeq.Item Analogisen äänisynteesin digitaalinen mallinnus(2014-12-30) Lukkarila, Juri; Välimäki, Vesa; Sähkötekniikan korkeakoulu; Turunen, MarkusItem Analysis of noise emissions of solar inverters(2013-10-21) Malén, Joni; Roivainen, Janne; Sähkötekniikan korkeakoulu; Välimäki, VesaFrequency converters and solar inverters are becoming more commonplace, yet there is little to no literature concerning their noise emissions or noise generation mechanisms. There neither exists a standard procedure to measure or to verify their noise emissions. This thesis aims to rectify this situation. Eight on-market solar inverters were examined to find their noise emissions and the voltage- and power-related variability in those noise emissions. Additionally, a Generic Device was partially disassembled to reveal the contributions of various noise sources. All measured devices exhibit a positive correlation between operating power and noise emission. Conversely, no such correlation exists between operating voltage and noise emission. The cooling fan is responsible for the majority of noise emission below 10 kHz, whereas the chokes are the major sources of noise above 10 kHz. For the majority of devices, noise above 10 kHz represents a significant portion of total noise, and must be included in sound power measurements. Emission sound pressure levels exhibit great variability in space and thus must be determined empirically at specified positions.Item Analysis, Parametric Synthesis, and Control of Hand Clapping Sounds(2004) Peltola, Leevi; Erkut, Cumhur; Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto; Teknillinen korkeakoulu; Helsinki University of Technology; Välimäki, VesaTämän työn tarkoituksena oli tehdä synteesimalli käsien taputukselle. Synteesimalli perustuu kaksinapaiseen resonaattorisuotimeen. Suotimen kertoimet on määritelty kaiuttomassa huoneessa tehdyistä testiäänityksistä. Suotimeen syötetään lyhyitä kohinapulsseja ja tuloksena saadaan yksinkertaistettu, mutta realistinen käsien taputuksen ääni. Realistisuuden lisäämiseksi tulokseen myös lisättiin keinotekoinen jälkikaiunta. Toinen tavoite oli kehittää realistisia ohjausmalleja synteettiselle käsien taputukselle. Yksinkertaisin malli on imitaatio yhden ihmisen antamasta aplodista. Siinä taputustahtia vaihdellaan testinauhoituksista saatujen analyysien perusteella. Toinen hieman kehittyneempi ohjausmalli keskittyy ilmiöön, jossa yleisö synkronoi taputustahtinsa. Se perustuu Kuramoton malliin kytketyistä epälineaarisista oskillaattoreista. Jokainen ihminen yleisössä on mallinnettu oskillaattorilla, jolla on oma yksilöllinen taputustahtinsa. Kun synkronointi on kytketty päälle, oskillaattorit alkavat muuttaa taputuksen tahtia ja vaihetta, jotta yhteinen tahti löytyisi. Sekä synteesi- että ohjausmalli toteutettiin reaaliajassa toimivana ohjelmistona.