Browsing by Author "Turunen, Raimo"
Now showing 1 - 17 of 17
- Results Per Page
- Sort Options
- 6-sylinterisen nopeakäyntisen turboahdetun dieselmoottorin kehittämiseen liittyviä tutkimuksia
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1976) Turunen, Raimo - Computer aided design of crankmechanism bearings in internal combustion engines
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2001) Sandström, Carl-ErikTässä diplomityössä tarkasteltiin erään kaupallisen laakerilaskentaohjelman käyttöä ja toimintaa. Tarkoituksena oli tutustua ohjelmaan ja arvioida sen soveltuvuutta polttomoottorin laakereiden laskentaan. Laskentaohjelmaan tutustuttiin kokeilemalla eri lähtötietojen vaikutusta laskentatuloksiin. Tällaisia lähtötietoja olivat verkkotiheys, laskenta-askel, voiteluaineen viskositeetti, yms. Laakerimuotoa, öljyuran sijaintia ja pituutta vaihtelemalla tutustuttiin lähemmin ohjelmaan laakerisuunnittelun työkaluna. Kokeiltuja laakerimuotoja olivat kehän suunnassa epäsylinterimäiset muodot kuten kiila, kovera ja kupera muoto. Tarkasteltaessa voitelukalvon paksuutta ja huippupainetta ei näillä muodoilla todettu olevan voitelua parantavia ominaisuuksia. Öljyuran tarkastelun perusteella todettiin, että jos öljyura ulottuu laakerin alimpaan kohtaan, voitelukalvon huippupaine kasvaa ja vastaavasti sen minimipaksuus pienenee huomattavasti. Esimerkkimoottorin runkolaakerin laskentatuloksia verrattiin mitattuihin tuloksiin. Tulosten välisiä eroja tarkasteltiin lähinnä akselin ratakäyrien ja voitelukalvon painekuvaajien avulla. Akselin ratakäyrät muistuttavat toisiaan, joskin ne eroavat hieman. Nämä erot johtunevat laakerikuormitusten määrittämisessä tehdyistä yksinkertaistuksista. Voitelukalvon paineiden erot mitattujen ja laskettujen tulosten välillä olivat huomattavat. Erot johtuvat mahdollisesti laskentaohjelman algoritmeista, laakerivoimien laskennasta ja painemittauksen anturoinnista. Laakerilaskentaohjelma osoittautui olevan hyvä työkalu laakerisuunnittelussa, erityisesti dynaamisesti kuormitettujen liukulaakereiden tapauksessa. Ohjelman antamia tuloksia ei kuitenkaan tulisi tarkastella yksinään, vaan ne tulisi aina verrata muihin laskentatuloksiin. Tämä siksi, että laskentaohjelma sisältää yksinkertaistuksia, jotka vaikuttavat tulosten oikeellisuuksiin. Laskentaohjelmaa voidaan käyttää arvioimaan tietyn piirteen vaikutus laakerin voitelussa ilman, että mittauksia on tehtävä. Ohjelmaa tulee nimenomaan käyttää suunnittelussa työkaluna, jonka tuloksia suunnittelijan tulee edelleen tulkita. - Design and test run of the ceramic coated piston for high speed diesel engine
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2001) Leino, AnttiTämä diplomityö liittyy osatehtävänä Tampereen teknillisen korkeakoulun Materiaaliopin laitoksen kanssa tehtyyn projektiin "Dieselmoottorin palotilan seinämärakenteen kehittäminen". Projektin tavoitteena oli kehittää lämmönsuojapinnoite, joka soveltuu käytettäväksi keskinopeissa raskaasti kuormitettujen dieselmoottoreiden palotiloissa. Tässä diplomityössä tehtävänä oli suunnitella ja rakentaa sellainen nopeakäyntisen dieselmoottorin mäntärakenne, jolla voidaan testata keraamisia lämmönsuojapinnoitteita edellä mainittua tarkoitusta varten ja suorittaa projektissa tarvittavat pinnoitteiden testaukset. Työssä on kuvattu koemännän suunnittelun ja instrumentoinnin kannalta keskeiset asiat ja tehdyt koeajot. Työkierron aikana mäntään kohdistuvaa lämpökuormaa arvioitiin 0-dimensioisella prosessimallilla. 0-dimensioisen mallin antamat tulokset keskiarvotettiin staattisia rakenteen lämpötilasimulointeja varten. 3D-suunnitteluohjelmistolla arvioitiin keraamipinnoitteen lämpötilan vaihtelua työkierron aikana. Rakenteen lämpötilaa arvioitiin stationäärisillä lämpötilasimuloinneilla, joissa käytettiin reunaehtoina keskiarvotettuja lämpötiloja ja lämmönsiirtymiskertoimia. Simuloinneissa käytettyjä reunaehtoja tarkennettiin mittausten avulla. Tutkimusmäntä oli kaksiosainen. Työssä arvioitiin mäntään vaikuttavia lämpötilareunaehtoja, sekä palotilaosan ja helman välisten kontaktipintojen välisiä lämpövastuksia ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusajot suoritettiin neljällä erilaisella keraamipinnoitteella varustetulla männällä. Tutkimusajoille suoritettiin lämpötilasimulointi, joiden perusteella arvioitiin pinnoitteen pintalämpötilaa. Rakennetulla testausmännällä saavutettiin haluttu lämpötilataso ja sen todettiin soveltuvan keraamipinnoitteiden testaukseen. Pinnoitteiden lämpötilojen arviointiin aiheutti kuitenkin virhettä se, ettei käytetyllä 0-dimensioisella prosessisimulointiohjelmalla voitu kuvata paikallista lämpökuormaa. - Development of a Measurement Equipment for the Fuel Injection System of the Medium Speed Engine and Evaluation of Simplified Fuel Injection System Models
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1995) Kortelainen, Juha - Etanolia polttavan kipinäsytytteisen suoraruiskutusmoottorin emissio- ja ahtamistutkimus
Helsinki University of Technology | Licentiate thesis(1989) Niemi, Seppo - Keskinopean dieselmoottorin polttoainesuihkun tutkimuslaitteiston suunnittelu ja koekäyttö
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1994) Fontell, Erkko - Liimauspuristin painopaperin pinnan parantajana
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1961) Turunen, Raimo - Nopeakäyntisten dieselmoottoreiden pakokaasun puhdistuslaitteistojen kehitystilanne - hapetuskatalysaattorin ja pakokaasun takaisinkierrätyksen vaikutus pakokaasupäästöihin
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1993) Honkanen, Markku - Ohivirtausventtiilillä varustetun turboahtimen ja ahtoilman lämpötilan vaikutus nopeakäyntisen kulkuneuvodieselmoottorin suoritus- ja saastearvoihin
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1992) Rantala, Heikki - On the measuring and effect of the air content of the fuel in the fuel system of the medium speed diesel engine
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1997) Potila, Kalle - Optimization of performance and exhaust emissions of a naturally aspirated high speed diesel engine
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1995) Klemt, Michael - Puristussytytteisen etanolimoottorin kehittäminen
Helsinki University of Technology | Licentiate thesis(1999) Tamminen, Jaana - Study of intercooler by-pass system for high speed diesel engine
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1997) Kokko, ArtoErityisesti kylmissä olosuhteissa tehokas ahtoilman jäähdyttäminen aiheuttaa dieselmoottorin käyntihäiriöitä ja näkyvän savun määrän lisääntymistä. Tätä ilmenee pääsääntöisesti moottorin pienillä kuormilla ja kuormittamattomissa tilanteissa, jolloin ahtoilman lämpötila ja ahtopaine ovat matalat. Tässä tutkimuksessa pyrittiin ahtoilman jäähdyttimen ohitusjärjestelmän avulla vähentämään moottorin kylmäkäynnin ja -käynnistyksen aikana syntyviä pakokaasupäästöjä. Kokeita varten koemoottoriin rakennettiin ahtoilman jäähdyttimen ohitusjärjestelmä, jossa turboahtimen tuottamalla ahtopaineella ohjattiin ohitusventtiiliä. Sen avulla ahtoilma virtasi suoraan ahtimelta moottorin imusarjaan ahtopaineen ollessa pieni (alle 50 kPa). Ahtopaineen noustessa ko. venttiili sulki ohituskanavan, jolloin ahtoilman jäähdytys toimi normaalisti. Ohitusjärjestelmän vaikutus pakokaasuemissioihin mitattiin kylmän moottorin käynnistyskokeilla ja kylmällä imuilmalla käyntilämpöisellä moottorilla eri pyörimisnopeuksilla ja kuormilla 26:ssa mittauspisteessä. Lisäksi mitattiin ohitusjärjestelmän vaikutus ECE R49 kokeen mukaisiin ominaisemissioihin. Mittaustulokset osoittavat, että ohitusjärjestelmän käyttö vähensi pakokaasun näkyvää savua moottorin käydessä kylmällä imuilmalla. Lisäksi hiilivetyjen ja hiilimonoksidin pitoisuudet pakokaasussa pienenivät. Ohitusjärjestelmän vaikutukset näkyivät vain moottorin pienillä kuormilla ja pyörimisnopeuksilla. Myös kylmäkäynnistyksen jälkeen joutokäynnin aikana edellä mainitut pakokaasuarvot paranivat hiukan. Ahtoilman jäähdyttimen ohitusjärjestelmän avulla voidaan parantaa moottorin pakokaasuemissioita moottorin käydessä pienillä kuormilla ja pyörimisnopeuksilla kylmissä ympäristöolosuhteissa. Moottorin joutokäynnin aikana syntyneisiin pakokaasupäästöihin ohitusjärjestelmän vaikutus on kuitenkin hyvin vähäinen. - Tutkimus etanolikäyttöisen kipinäsytytteisen suoraruiskutusmoottorin seoksensäädöstä ja pakokaasujen puhdistuksesta
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1990) Saarinen, Mika - Tutkimus syttyvyyttä parantavaa lisäainetta sisältävien alkoholiseosten käyttöominaisuuksista dieselmoottorin polttoaineena
Helsinki University of Technology | Licentiate thesis(1983) Turunen, Raimo - Tutkimus vesiruiskutuksen vaikutuksesta nopeakäyntisen turboahdetun ottomoottorin suoritusarvoihin ja pakokaasuemissioihin
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1987) Partanen, Jouko - Use of condensing scrubber for particulate removal from large-scale diesel engine exhaust gas
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2009) Ahlqvist, AnttiA theoretical model of the test device and simulation program is developed to study the particle removal efficiency of a large-scale diesel engine, and to analyze the device performance with regard to the main operating parameters. The particle removal system is based on the temperature gradient inside a tube, which in turn generates the driving force on the particles. In this study, an extensive literature survey of aerosol physics is presented and a simulation model for the particle removal is developed. A test device was constructed and several experimental tests were carried out. The correlation between the calculated and measured results of removal efficiencies is quite satisfactory in different cases: dry and wet cases with different gas velocities. The phenomenon that was obviously affecting the particle removal efficiency was gas-particle conversion, which reduced the removal efficiency.