Browsing by Author "Toikkanen, Tarmo"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
- The applicability of social network analysis to the study of networked learning
School of Arts, Design and Architecture | A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä(2011) Toikkanen, Tarmo; Lipponen, LasseStudying networked learning (NL) by applying social network analysis (SNA), has gained popularity in recent years. However, it appears that in the context of networked learning the choice of SNA indices is very often dictated by using easily achievable SNA tools. Most studies in this field only involve a single group of students and utilize simple indices, such as density and Freeman's degree centrality. This study uses data collected from 23 groups of pupils and correlates various SNA indices with the pupils' experiences of the learning process, thus identifying SNA indices that actually relate to the experiences of a learning process. The results show that density is not very useful in studying networked learning, and Freeman's degree centrality is meaningful only in certain cases. Further, the study points out several potentially better suited indices for use in further studies of networked learning. - The case datafisher: Customized design toolkit to support digital learning design processes
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2014) Toimela, Laura - Designing for e-commerce – a lean UX approach
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2014) Kalme, Anna - Digitaalinen kuolema
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2011) Paappanen, PiiOpinnäytetyö tutkii kuolemaa digitaalisessa yhteiskunnassa. Mitä käyttäjät haluaisivat heidän verkkopalveluissa sijaitsevalle materiaalilleen tapahtuvan heidän kuoltuaan? Miten verkkopalveluiden käytännöt korreloivat käyttäjien toivomusten kanssa? Salasana on yleensä vain henkilön itsensä tiedossa ja toisaalta palveluiden käyttöehdot kieltävät salasanan luovuttamisen kolman- nelle osapuolelle, joten periaatteessa omaisetkaan eivät pääse käsiksi vainajan verkkopalveluihin tallennettuun materiaaliin. Tämä voi tarkoittaa tuhansien tunnearvoltaan arvokkaiden valokuvien, tekstien ja videoiden katoamista. Voi myös olla, että vainajalla oli erilaisia pelitilejä, joista omaisilla ei ollut tietoa. Miten nämä rahat voidaan palauttaa takaisin kuolinpesälle? Jos omaiset haluaisivat päästä käsiksi vainajan sähköposteihin, jotta voisivat saattaa loppuun keskeneräiset projektit ja ilmoittaa kuolemasta vainajan tutuille, niin miten se onnistuu? On myös mahdollista, että vainaja oli tilannut kaikki laskunsa toimitettavaksi sähköpostiin, jolloin omaisille olisi hyvin tärkeää päästä ne lukemaan ja maksamaan ajoissa, ennen kuin ne siirtyvät eteenpäin perintäyrityksille. Opinnäytetyön tutkimusosat suoritettiin käyttäjäkyselynä sekä haastattelututkimuksena. - Digital reading platform. Case study: classical chinese reading platform
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2015) Qin, DanClassical Chinese (“ancient text”) is a written form of old Chinese, which has lasted for more than two thousand years in Chinese literary history. In today’s China, classical Chinese have lost its function as a usable language in people’s daily life due to the difficulties in realms of grammar and characters. But it still appears in the education from elementary school to high school as a compulsory course to cultivate young students’ national and cultural pride towards traditional Chinese culture. “Ju Dou She” project is about creating a new online classical Chinese digital library supplemented by online writing and forum. This thesis expressly describes the entire user experience design process in “Ju Dou She” project, from the motivation all the way to the initial software wireframe prototypes and their evaluation. Reading behaviour and Self-directed learning serve as the most relevant theoretical frameworks for this project. I conducted benchmarking and interviews, and create the navigation map, three personas and the related scenarios to compile the design requirements. Based on the requirements and scenarios, I focused on four main pages including Welcome page, Reading list page, Reading page, and Writing page. After the evaluation, users’ feedbacks were adopted selectively in the final user interface visual design. Based on results extracted from the empirical studying, I found that though the classical Chinese does not have the implemental scenarios, the willingness of reading classical Chinese remains. I summarized three concerns of the users. When they are reading the classical Chinese, they require assistance from the human or non-human instructor, communication, and the emotional response. I listed all of the functions that can meet these three requirements. In the end, I summarized the lessons I learned from the developing process and brought forth the proposition that continue study. - Facilitating Student Reflection through Digital Technologies in the iTEC Project: Pedagogically-Led Change in the Classroom
School of Arts, Design and Architecture | A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa(2014) McNicol, Sarah; Lewin, Cathy; Keune, Anna; Toikkanen, TarmoDuring the Europe-wide iTEC project, student reflection has been supported through the development of two dedicated digital tools: TeamUp and ReFlex. Using these tools, students are able to monitor their progress, thus gaining a greater awareness of their learning achievements and an appreciation of the new skills they have developed. Although TeamUp and ReFlex have been well-received by teachers and students, the use of audio-visual tools to support reflection was novel for most and the project evaluation highlighted the need for detailed guidance if these technologies are to be exploited to their full advantage. - Meemoo: Hackable Web App Framework
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2012) Oliphant, ForrestMeemoo is a modular web app framework with a focus on design for hackability. People can create and modify new media tools with this framework in a web browser without writing code. Tools are made by wiring together pre-built modules. Modules are created with web standards. This thesis consists of a software project and a performance. The software project is Meemoo[1], which is a framework for hackable web apps. The performance consisted of live animation[2] made with the Meemoo framework. The main objectives of this project: • Design a modular dataflow visual programming framework using web technologies. • The framework should afford non-coders the ability to modify creative web apps by configuring wires that represent how modules communicate. • Apps created with the framework should have source code that is easy to read and share. • Web coders should be able to extend the framework by creating modules using web standards. There should be a simple syntax to define the inputs and outputs of a module. --- [1] Project page, demos, and source code: http://meemoo.org/ [2] Performance documentation: http://youtu.be/T_tCyYGLWKM - Mobile apps for reflection in learning: A design research in K-12 education
School of Arts, Design and Architecture | A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä(2014) Leinonen, Teemu; Keune, Anna; Veermans, Marjaana; Toikkanen, TarmoThis study takes a design-based research approach to explore how applications designed for mobile devices could support reflection in learning in K-12 education. Use of mobile devices is increasing in schools. Most of the educational apps support single-person use of interactive learning materials, simulations and learning games. Apps designed to correspond to collaborative learning paradigms, such as collaborative progressive inquiry or project-based learning, are scarce. In these pedagogical approaches, reflection plays an important role. This paper presents a design-based research study of mobile device apps, ReFlex and TeamUp, that are specifically designed for use in student-centred and collaborative school learning, in which continuous reflection is an important part of the learning process. The design of the apps has relied on earlier research on digital tools for reflection and research about mobile devices in classroom learning. The design of the apps was accomplished as part of the qualitative design-based research conducted with a total of 165 teachers in 13 European countries. As a characteristic for a design-based research, the results of the study are twofold: practical and theoretical. The apps designed, ReFlex and TeamUp, are practical results of the qualitative research carried out in schools with teachers and students to understand the design challenges and opportunities in schools, to renew their pedagogical practices and to take new tools in use. To understand better the capacity of the apps to facilitate reflection, we analysed the apps in light of earlier studies concerning the levels of reflection that digital tools may support and categorisations of affordances that mobile device apps may provide for classroom learning. Our research indicates that there is potential for fostering the practice of reflection in classroom learning through the use of apps for audio-visual recordings. - Oppisoppi – Verkkopedagogiikkaa kuvataidekasvattajan näkökulmasta
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2012) Savukoski, ElinaInternetin mahdollistama pääsy tiedon lähteille on mullistamassa koulumaailmaa ja opetusta sekä nimenomaan oppimista. Opinnäytetyössä käsitellään erityisesti oppimisessa tapahtuvaa muutosta ja verkon roolia lasten ja nuorten elämän ja oppimisen ympäristönä. Siinä kuvataan verkon merkitystä tämän päivän ihmisille, opettajille ja oppilaille sekä pohditaan oppimisessa tapahtuvaa muutosta, verkkoa oppimisympäristönä sekä verkko-opetuksessa vallitsevia oppimiskäsityksiä. Opinnäytetyössä käsitellään myös verkossa tapahtuvan informaalin oppimisen ja sosiaalisen median merkitystä sekä opettajalle että oppijalle. Aiheeseen pureudutaan pedagogisen verkkosivuston suunnitteluprosessin kautta. Opinnäytetyö sisältää raportin Oppisoppi-opetusmateriaalisivuston suunnittelu- ja toteutusvaiheista. Pedagoginen Oppisoppi-sivusto julkaistiin samaan aikaan Helsingin kaupungintalon Virka Galleriaan marraskuussa 2010 toteutetun Kaupungintalon tarina –näyttelyn kanssa. Oppisoppi-sivusto suunniteltiin kuitenkin omaksi erilliseksi ja pysyväksi kokonaisuudekseen ja se on suunnattu pääasiassa ala- ja yläkouluikäisille lapsille sekä heidän opettajilleen. Oppimateriaalisivustolla on tietoa Helsingin kaupungintalon historiasta, hallinnosta, arkkitehtuurista ja taiteesta 1830-luvulta tähän päivään asti. Raportissa käydään läpi sivuston suunnitteluprosessi alkukartoituksesta lopulliseen toteutukseen asti ja pohditaan prosessin vaiheita kuvataidekasvattajan näkökulmasta. Opinnäytetyö on yksityiskohtainen kuvaus yhden pedagogisen sivuston suunnittelu- ja toteutusprosessista ja siinä pyritään selvittämään, kuinka suunnitella hyvä, käytettävä, toiminnallinen ja pedagoginen sivusto, joka tarjoaa käyttäjälleen paljon tietoa helposti omaksuttavassa ja vuorovaikutteisessa muodossa. Työssä tarkastellaan verkkopedagogiikan ja oppimisen muutoksen kontekstista verkon ja sosiaalisen median tulemista osaksi opetusta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty design-tutkimusta. Oppisoppi-sivusto löytyy osoitteesta www.virka.fi/fi/oppisoppi.