Browsing by Author "Sund, Reijo"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
- Actual electrolyte intake during the first week of life and morbidity in very-low-birthweight infants
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä(2024-08) Mäkelä, Pauliina M.; Immeli, Lotta; Leskinen, Markus; Rinta-Koski, Olli Pekka; Sund, Reijo; Andersson, Sture; Luukkainen, PäiviAim: To describe sodium and potassium intake, their sources and plasma concentrations, and the association between intake and morbidity in very-low-birthweight (VLBW, <1500 g) infants during the first week of life. Methods: This retrospective cohort study comprised 951 VLBW infants born at <32 weeks. Infants were divided into three groups according to gestational age: 23–26 (n = 275), 27–29 (n = 433) and 30–31 (n = 243) weeks. Data on fluid management and laboratory findings were acquired from an electronic patient information system. Results: The median sodium intake was highest in the 23–26 week group, peaking at 6.4 mmol/kg/day. A significant proportion of sodium derived from intravascular flushes; it reached 27% on day 1 in the 23–26 week group. High cumulative sodium intake in the first postnatal week was associated with weight gain from birth to day 8 in the 23–26 week group. High intake of sodium associated with an increased risk of surgically ligated patent ductus arteriosus (PDA), bronchopulmonary dysplasia and intraventricular haemorrhage, whereas low intake of potassium associated with an increased risk of PDA. Conclusion: Sodium intake in the most premature infants exceeded recommendations during the first postnatal week. Saline flushes accounted for a significant proportion of the sodium load. - Bayesian Modelling of the Treatment Chain of Hip Fracture Patients
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2006) Riihimäki, JaakkoTässä diplomityössä tutkitaan lonkkamurtumapotilaiden hoitoketjun bayesilaista mallinnusta eri lähestymistavoin. Terveydenhuollossa on usein tarpeellista arvioida potilaiden hoitojen kestoja kustannusvaikuttavuuden vuoksi. Kompleksisten todennäköisyysmallien ja modernien laskennallisten menetelmien avulla on mahdollista saada lisäinformaatiota hallinnon avuksi rajallisten resurssien uudelleenallokoinnissa. Työssä on tutkittu kahta parametrista sekä yhtä ei-parametrista tilastollista mallia. Parametriset lähestymistavat ovat Coxin vaihemalli sekä Weibulljakaumien sekamalli, joista edellä mainittu hyödyntää peräkkäisiä latentteja vaiheita potilaiden tiloissa viettämien aikojen mallinnuksessa ja jälkimmäinen perustuu painotettujen jakaumien summaan. Näiden mallien parametrit on eksplisiittisesti asetettu riippumaan selittävistä tekijöistä lineaarisesti. Kolmas tutkittu malli on ei-parametrinen monikerros-perceptron neuroverkkomalli, jossa etukäteisoletukset asetetaan epäsuorasti verkon ja verkon painojen kautta äärettömään funktioavaruuteen. Ei-parametrinen lähestymistapa mahdollistaa joustavan tavan estimoida funktioita kiinnittämättä edeltäkäsin niille jotain tiettyä muotoa. Mallin avulla epälineaarisuuksia ja muuttujien interaktioita voidaan oppia aineistosta automaattisesti, minkä lisäksi malli mahdollistaa myös erilaisten hierarkkisten rakenteiden ilmaisun implisiittisesti. Kompleksinen neuroverkkomalli on asetettu suosimaan sileitä ratkaisuja. Malleja on tässä työssä sovellettu lonkkamurtumapotilaiden hoitoketjun eri tilojen kuvaamiseen. Metodologisen kehyksen mallinnuksessa muodostavat bayesilainen päättely yhdessä stokastisten Markovin ketju Monte Carlo menetelmien kanssa. Työn tavoitteena on mallintaa potilaiden kuntoutusaikoja sekä uusintakäyntien osuuksia ja ajankohtia sairaalaan. Tämän lisäksi yksilötason selittävien tekijöiden ja sairaanhoitoalueiden vaikutukset ennusteisiin ovat tutkimuksen kohteena. - How does a school-based intervention impact students’ social cognitions on reducing sedentary behavior over 14 months?
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä(2023) Aulbach, Matthias Burkard; Puukko, Sarmite; Palsola, Minttu; Haukkala, Ari; Sund, Reijo; Vasankari, Tommi; Hankonen, NelliDespite sedentary behavior being ubiquitous in students and detrimental to health, interventions specifically targeting it are mostly restricted to leisure time screen time reduction. With six weekly sessions alongside a poster campaign and an additional teacher intervention, the Let’s Move It trial delivered environmental and psychological strategies to increase physical activity (PA) and reduce sedentary behavior (SB) in vocational schools, an understudied environment for behavioral interventions. Participants in the intervention arm considerably reduced sedentary time post-intervention. To investigate how social cognitions about restricting SB, as defined by the Reasoned Action Approach, change in intervention and control arms, self-reported data on social cognitions was collected as part of a cluster-randomized controlled trial from 1166 students (59% female, mage = 18.7 years, range: 16–49) in six vocational schools before, post-intervention, and 14 months post-baseline. Data were analyzed using mixed between-within repeated measures ANOVA. We found greater improvements in intention (F(1, 833) = 9.69; η2p = 0.01; p =.018) and descriptive norms (F(1, 831) = 13.25; η2p = 0.016; p <.001) in the intervention than control arm, but these effects depended on the included control variables. Generally, intervention effects leveled off from post-intervention to follow-up. The Let’s Move It intervention for SB reduction showed modest, short-lived effects on social cognitions, indicating that changes in behavior are likely due to other factors like changes to the classroom environment. Optimally, SB reduction interventions should not only change behavior but produce robust changes in conscious intentions to restrict one’s sitting, so that positive effects generalize to other contexts.