Aaltodoc - homepage
Communities & Collections
Browse Aaltodoc publication archive
EN | FI |
Log In
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Spankie, Greig"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Nouto- ja jakelukuljetusten optimointi
    (1999) Spankie, Greig
    Helsinki University of Technology | Master's thesis
    Työssä kehitetään menetelmä nouto- ja jakeluongelman (PDP) ratkaisemiseksi. Maantiekuljetuksilla on merkittävä osuus Suomen tavaraliikenteessä. Tyypillisen kuljetusorganisaation toiminta perustuu terminaalien muodostamaan verkkoon. Kaiken liikenteen reitittäminen terminaalien kautta ei yleensä johda minimaaliseen määrään ajettuja kilometrejä. Ajokilometrien minimoimisesta saataisiin etuja esimerkiksi polttoaineen käytön vähenemisen muodossa. Siirtyminen joustavampaan kuljetusten järjestelyyn on käytännössä kuitenkin vaikeaa, sillä tilauksia ja ajoneuvoja on paljon. Kun ajoneuvo voi vielä saman reitin varrella sekä noutaa että purkaa kuormia, tulee optimointitehtävästä ihmiselle liian monimutkainen. Aika- ja kapasiteettirajoitukset asettavat laskennalle omat vaatimuksensa ja perinteiset optimointimenetelmät sopivat paremmin terminaalityyppisen tilanteen hallintaan. Viime vuosina on kehitetty matemaattisia menetelmiä ja muutamia valmiita ohjelmistotuotteitakin, joilla PDP voidaan ratkaista. Kirjallisuustutkimuksessa tarkastellaan aiempia lähestymistapoja ja kuljetusongelmien luokittelua. PDP:n lisäksi perehdytään nk. kauppamatkustajan ongelmaan (TSP) ja ajoneuvojen reititysongelmaan (VRP). Alan ohjelmistotuotteiden ominaisuuksia ja tyypillisiä käyttäjiä esitellään. Ratkaistavalle ongelmalle muodostetaan eksakti matemaattinen malli. Ongelman ratkaisua lähestytään urakkaverkon näkökulmasta. Kuljetustilaukset kaupataan huutokauppaa muistuttavassa prosessissa ajoneuvojen kesken. Ajoneuvokohtaiset tarjoukset lasketaan käyttämällä puumaista hakua. Laskentaa nopeutetaan linjoilla, jotka ovat hyväksi havaittuja paikkakuntien järjestyksiä. Menetelmän pohjalta laaditaan tietokoneohjelma, jonka toimivuutta tutkitaan keskisuuren suomalaisen kuljetusyrityksen aineistolla. Laskenta-aikaan ja tuloksen optimaalisuuteen vaikuttavia tekijöitä analysoidaan, jolloin linjat todetaan laskentaa merkittävästi nopeuttaviksi. Liiallinen linjojen käyttö kuitenkin kasvattaa ratkaisun kustannusta huomattavasti optimiin nähden. Lopuksi kartoitetaan jatkokehityksen tarpeita.
Help | Open Access publishing | Instructions to convert a file to PDF/A | Errata instructions | Send Feedback
Aalto UniversityPrivacy notice | Cookie settings | Accessibility Statement | Aalto University Learning Centre