Browsing by Author "Sotamaa, Olli"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
- Bittivainajien pikselikalmistot – hautaamisen ja suremisen rooli digitaalisissa peleissä
A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa(2019-12-18) Joelsson, Tapani; Reunanen, MarkkuDigitaalisissa peleissä kuolemaa käytetään niin narratiivisena kuin pelimekaanisenakin elementtinä; mekaniikan kannalta vihollisten tai oman hahmon kuolema kertoo tyypillisesti suorituksen onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Kuoleman seuraamukset, kuten hautaaminen ja sureminen, ovat puolestaan esillä paljon vaihtelevammin. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan bittivainajien matkaa kuoleman hetkestä viimeiseen leposijaansa pikselikalmistossa. Materiaalina käytettyjä pelejä lähestyttiin lähiluvun kautta, muodostaen kolme pääteemaa: Kuoleminen, Hautaaminen ja hautapaikat, sekä Sureminen pelimaailman sisällä. Löydösten perusteella voidaan ymmärtää kuoleman roolia pelisuunnittelussa: niin tarinankerronnassa, pelimekaniikassa kuin visuaalisessa esityksessäkin. Artikkeli avaa pelitutkimusta kuoleman tutkimuksen suuntaan tuoden peleissä usein trivialisoituun aiheeseen uutta näkökulmaa. - Digitaalisen kilpapelaamisen esihistoriaa Suomessa 1980-luvulta 1990-luvun puoliväliin
A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa(2018-12-19) Suominen, Jaakko; Saarikoski, Petri; Reunanen, MarkkuKäsittelemme tässä artikkelissa digitaalisen kilpapelaamisen ja elektronisen urheilun “esihistoriaa” Suomessa. Lähestymme aihepiiriä erityisesti varhaisten, 1980-luvun ja 1990-luvun alun tietokone- ja videopelikilpailujen sekä tietokoneharrastuslehdissä julkaistujen parhaiden pelitulosten kautta. Artikkeli käsittelee siten digitaalisen pelaamisen kilpailullisen ulottuvuuden suhdetta erilaisiin julkisuuksiin. Kotoisien ja kaupallisten tapausesimerkkien käsittelyn myötä hahmottuu perusta, jolle myöhempi elektroninen urheilu muotoutui. - Pistekuorman jakautuminen TT-laattapalkistossa
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1969) Sotamaa, Olli