Browsing by Author "Sorsa, Janne"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
- Hissimatkustajien automaattinen tunnistaminen
Sähkötekniikan korkeakoulu | Master's thesis(2015-12-14) Backlund, JohanTämän diplomityön tavoitteena on tutkia hissimatkustajien automaattisia havaitsemismenetelmiä ja kehittää parannettu matkustajien laskenta-algoritmi hisseille käyttäen valmiiksi asennettuja antureita. Tarkemman tunnistusjärjestelmän avulla saadaan parempi kuva henkilöliikenteestä vuorokauden eri aikoina, mikä puolestaan parantaa hissien ryhmänohjauksen suorituskykyä. Uusissa hisseissä on aiempiin hisseihin nähden parempia antureita, joita ei aiemmin ole käytetty matkustajien tunnistuksessa. Kehitetty järjestelmä käyttää tunnistuksessa korivaakaa, kiihtyvyysanturia ja valoverhoa. Parannetun tunnistusjärjestelmän avulla haluttiin selvittää hissikoriin tulevien ja poistuvien matkustajien määrät sekä erottaa isot esineet matkustajista. Tunnistusjärjestelmää testattiin syöttämällä sille anturidataa, jota oli mitattu vuorokauden ajan. Työssä tutustuttiin yleisesti hissien henkilöliikenteeseen, sekä mitä muita tunnistusjärjestelmiä voitaisiin soveltaa hisseissä. Esitettiin kehitetyn järjestelmän antureita tarkemmin ja tunnistusalgoritmin toimintaa. Käytiin läpi algoritmin tuottamat mittaustulokset ja parhaimmat algoritmiparametrit. - Impact of traffic on annual elevator energy consumption in high-rise buildings
Informaatio- ja luonnontieteiden tiedekunta | Bachelor's thesis(2010) Segercrantz, Natalie Charlotte - Kokonaislukuoptimointi hissiryhmän ohjauksessa
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2007) Ruokokoski, MirkoTässä työssä tutkitaan kokonaislukuoptimoinnin soveltamista hissiryhmän kohdekutsuohjauksessa. Hissiryhmän ohjauksen tehtävänä on allokoida matkustajien antamat kohdekutsut hisseille. Työssä tehdään kaksi matemaattista mallia hissiryhmän optimaaliselle ohjaukselle. Nämä formuloidaan kokonaislukuoptimointitehtävinä, joissa minimoidaan matkustajien keskimääräistä odotusaikaa. Ensimmäinen malli perustuu noudon ja toimittamisen tehtävään ja toinen työnjako-tehtävään. Malleille esitetään sekä uusia että muista kuljetustehtävistä johdettuja valideja rajoituksia, joilla voimistetaan formulointia. Optimointitehtävät ratkaistaan Branch-and-Cut-algoritmilla. Testitehtävien laskenta-aikoja verrataan keskenään molemmilla malleilla. Laskenta-aikoja verrataan myös nykyisiin ohjausmenetelmiin, jotka perustuvat geneettisiin algoritmeihin. Laskenta-ajan vaatimuksena on reaaliaikaisuus. Tämän työn aikana kehitetty optimaalinen kohdekutsuohjaus voidaan toteuttaa todellisissa hissijärjestelmissä. Testitehtävien ratkaisuja ja kohdefunktion arvoja verrataan myös nykyisen ohjausmenetelmän kanssa. Nykyinen ohjaus antaa testitehtävillä lähes aina täsmälleen saman ratkaisun kuin tämän työn mallit. Kehitetty kokonaislukumalli tarjoaa erinomaisen työkalun geneettisien algoritmien antaman ohjauksen optimaalisuuden analysointiin. Lisäksi, työssä kehitetty täsmällinen matemaattinen malli helpottaa muiden kombinatoristen ratkaisumenetelmien toteuttamisen hissiryhmän ohjauksessa. - Rakennuksen henkilöliikenteen mallintaminen ja ennustaminen
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2009) Kuusinen, Juha-MattiHenkilöt liikkuvat rakennuksessa käyttäen portaita, liukuportaita ja hissejä. Nykyään rakennuksista tehdään kuitenkin niin korkeita, että henkilöliikenteen tehokas hoitaminen on mahdollista vain hissien avulla. Hissit toimivat tehokkaammin, jos ne yhdistetään saman ryhmäohjauksen alle. Tyypillinen ryhmäohjauksen suorituskykyä kuvaava kriteeri on henkilöiden keskimääräinen odotusaika. Tässä työssä henkilöliikenteestä muodostettiin kuvaus, jonka perusteella voidaan tehdä tarkkoja, ryhmäohjauksessa hyödynnettävissä olevia henkilöliikenne-ennusteita. Kuvaus perustuu matkoihin, joita syntyy, kun henkilöiden muodostamat joukot siirtyvät hisseillä lähtökerroksista kohdekerroksiin. Näin tarkkaa kuvausta rakennuksen henkilöliikenteestä ei aikaisemmin ole käytetty hissiohjauksissa. Henkilöliikennettä tutkittiin KONE Building-toimistorakennuksen hissiryhmästä tehdyillä mittauksilla ja samassa rakennuksessa suoritetulla kyselytutkimuksella. Tulokset osoittavat, että henkilöliikenne toistuu päivästä toiseen samanlaisena ja henkilöt liikkuvat rakennuksessa joukoissa kaikkina päivän aikoina. Lounasaikaan joukot ovat suurempia kuin aamuisin ja iltaisin. Koska matkojen syntymisprosessi on tulosten perusteella Poisson-prosessi, noudattavat henkilöiden saapumiset kaikista aikaisemmista oletuksista poiketen yhdistettyä Poisson-jakaumaa. Yhdistetty Poisson-jakauma muuttaa rakennuksen henkilöliikenteen mallintamisen hissiohjauksissa, simuloinneissa ja teoreettisissa laskelmissa. - Kaksikoristen hissien optimaalinen ryhmäohjaus
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2002) Sorsa, Janne - Optimization Models and Numerical Algorithms for an Elevator Group Control System
School of Science | Doctoral dissertation (article-based)(2017) Sorsa, JanneAn elevator group control system (EGCS) dispatches the elevators under its control to serve each passenger call. New passengers may appear while the elevators are serving their current assignments. This makes the control problem of the EGCS dynamic. The EGCS solves a snapshot instance of the elevator dispatching problem (EDP) anew in intervals less than a second. Its solution defines complete elevator routes by minimizing, e.g., passenger waiting or journey times, according to which the EGCS dispatches the elevators. In this dissertation, the EDP is considered as a bilevel, dynamic, stochastic, multi-objective and integer optimization problem. The bilevel approach is based on the distributed nature of a typical elevator system, in which each elevator has its own independent controller and the EGCS optimizes the service of the calls shared by the elevator group. Hence, the upper-level problem corresponding to the EGCS assigns calls to the elevators, and a lower-level problem for each elevator determines its route to serve the assigned calls. Near-future passenger arrivals are uncertain for the EDP. The number of passengers related to a call and completely new calls are modelled explicitly in the studied stochastic model. For the first time, the EDP takes into account the fact that passengers often travel in socially connected groups. Furthermore, the uncertainties are evaluated in multiple risk scenarios which converts the EDP into a robust optimization problem. Since the EDP is a difficult integer optimization problem, its solution time by an exact algorithm increases exponentially with respect to problem size. The main solution approach is based on a genetic algorithm suitable for real-time optimization in the EGCS. The EDP is also formulated as a mixed integer programming problem and solved by an exact algorithm, which are important for benchmarking and theoretical studies. The EGCS developed in this dissertation was installed as the first double-deck destination control system (DCS) in the world. However, the de facto standard DCS does not perform optimally mainly because of the immediate assignment policy, which does not allow the reassignments of the calls to other elevators. As one possible solution to this challenge, the delayed assignment policy is studied. It allows the reassignments until the last moment but requires new shared guidance devices. The first such system will be realized in the near future. According to the results, delayed assignments improve passenger service quality greatly. Therefore, the delayed double-deck DCS may enable greater core space savings than current industry practice allows.