Browsing by Author "Smura, Timo; DI"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
- Broadcast mobile television service in Finland : a techno-economic analysis
Master's thesis(2007) Autio, TuukkaKaupallinen DVB-H-tekniikkaan perustuva, matkaviestimillä vastaanotettaville digitaalisille joukkoviestintäpalveluille (DVB-H-mobiilitelevisio) tarkoitettu verkkotoimilupa myönnettiin Digita Oy:lle Suomessa maaliskuussa 2006. Vuotta myöhemmin verkko on toiminnassa, mutta Suomessa ei toimi palveluoperaattoreita eikä yleisölle ole myynnissä DVB-H-vastaanottimia. Yksi mahdollinen syy nykytilanteeseen on parhaisiin liiketoimintamalleihin liittyvä epävarmuus matkaviestinoperaattoreiden ja TV-yhtiöiden kannalta. Tämä DVB-H-liiketoiminnan tulevaisuutta koskeva epävarmuus synnytti motivaation ja kiinnostuksen tämän tutkimuksen tekemiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa DVB-H-mobiilitelevision todennäköiset liiketoimintamallit ja järjestää ne taloudellisen suorituskyvyn mukaan. Valitsimme tutkimusmenetelmäksi teknis-taloudellisen analyysin, ja rakensimme DVB-H-mobiilitelevision liiketoimintaekosysteemistä kvantitatiivisen mallin, joka mahdollistaa potentiaalisten kassavirtojen arvioinnin eri parametrein. Keräsimme lähtötiedot mallia varten kirjallisuuskatsauksella sekä haastattelemalla kattavan määrän alan johtavia asiantuntijoita. Teknis-taloudellisen analyysin tulokset tukevat haastateltujen asiantuntijoiden vallitsevia odotuksia: DVB-H-palvelut eivät todennäköisesti tule olemaan suuri tulonlähde tai seuraava 'tappajasovellus' matkaviestinoperaattoreille tai TV-yhtiöille Suomessa. Tulosten mukaan matkaviestinoperaattorin kannalta riskittömin liiketoimintamalli olisi yhteistoiminta TV-yhtiöiden kanssa palvelujen tuomiseksi markkinoille. Tässä mallissa TV-yhtiöt hankkisivat lähetyskapasiteetin ja ohjelmistosisällön, ja matkaviestinoperaattori hoitaisi palvelujen myynnin ja markkinoinnin kuluttajille. Kuitenkin suurin potentiaali arvon luomiselle sekä matkaviestinoperaattorin että TV-yhtiön kannalta näyttäisi olevan toistensa roolin omaksumisessa (matkaviestinoperaattorista tulisi DVB-H-TV-yhtiö, tai TV-yhtiö myisi DVB-H-palveluja suoraan kuluttajille ohittaen matkaviestinoperaattorit). Näihin malleihin kuitenkin liittyy myös huomattavasti korkeammat riskit. Yhteenvetona tulokset näyttävät intressiristiriidan näiden kahden avainosapuolen välillä liittyen kustannusten ja mahdollisten tuottojen jakamiseen. Matkaviestinoperaattorit, TV-yhtiöt ja muut DVB-H-mobiilitelevisiosta kiinnostuneet osapuolet voivat käyttää tämän tutkimuksen tuloksia vertailukohtana omille tutkimuksilleen. Mikä tärkeämpää, tulokset voivat mahdollistaa uusia keskusteluja osapuolten välillä. Lisäksi tämä diplomityö pohjustaa jatkotutkimuksia DVB-H-tekniikan kaupallistamisen liiketoimintamalleihin.