Browsing by Author "Runonen, Mikael"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
- Käyttäjäarvo aktiivisuusrannekkeissa
Perustieteiden korkeakoulu | Bachelor's thesis(2015-04-19) Piuhola, Petriina - Käyttäjätiedon rooli konseptikehityksessä
Faculty of Electronics, Communications and Automation | Master's thesis(2008) Runonen, MikaelYritykset ovat alkaneet herätä käyttäjän ymmärtämisen tärkeyteen. Pelkkä tehokas markkinointi tai uuden teknologian tuputtaminen asiakkaille ei enää riitä. Asiakkaat haluavat, että tuotteet ja palvelut vastaavat heidän tarpeisiinsa ja ovat miellyttäviä käyttää. Tämän vuoksi yritysten on tunnettava käyttäjänsä ja tiedettävä, miten tätä tietoa tulee käyttää. Käyttäjätiedon hankintaan on olemassa paljon erilaisia menetelmiä. Kuvauksia siitä, miten käyttäjätietoa hyödynnetään tai tulisi hyödyntää tuotekehityksessä, on hyvin vähän. Tämä diplomityö on tehty vuosina 2007-2008 yhteistyössä Yritystelen kanssa. Tutkimuskohteena oli Yritystelen uuden hakemistopalvelun konseptikehitysprojekti. Seuratusta konseptikehityksestä tutkittiin kehityksessä hyödynnetyn käyttäjätiedon alkuperää, käyttötarkoituksia, ominaisuuksia sekä merkitystä päätöksenteossa. Käyttäjätiedon lisäksi tutkimuksessa otettiin selvää itse konseptikehitysprojektista painottaen sen käynnistäviä tekijöitä ja siihen liittyviä sidosryhmiä. Kehitysprojektin tutkimisen motivaationa oli löytää mahdollisia parannusehdotuksia sekä liittää hyödynnetty käyttäjätieto kontekstiinsa. Työn tekijä osallistui konseptikehityspalavereihin ulkopuolisen asiantuntija roolissa. Käyttäjätiedon hyödyntämisen pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Konseptikehitystä tutkittiin haastatteluin ja sähköpostein sekä osittain myös havainnoiden. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että tutkittu yritys hyödyntää käyttäjätietoa tehokkaasti. Käyttäjätietoa kerätään monista eri lähteistä ja sillä oli suuri merkitys yrityksen konseptikehityksessä: suurin osa päätöksistä oli perusteltu jollakin tapaa käyttäjätiedolla. Merkittävimmät päätökset tehtiin perustuen pääkäyttäjäryhmään, minkä lisäksi muitakin käyttäjäryhmiä otettiin huomioon. Monista vahvuuksistaan huolimatta konseptikehityksestä voitiin kuitenkin löytää joitakin kohtia parannettavaksi. - Käyttäjätutkimuksen menetelmät käyttäjäarvon huomioimiseen tuotekehityksessä
Perustieteiden korkeakoulu | Bachelor's thesis(2015-05-11) Tervahartiala, Eeva - Käyttäjien tutkiminen projektiivisilla menetelmillä
Perustieteiden korkeakoulu | Bachelor's thesis(2011-11-30) Saarijärvi, Jani - Konseptien ja prototyyppien odotettujen kokemusten arviointi, terveydenhuollon mobiilisovelluksen case-tutkimus
Sähkötekniikan korkeakoulu | Master's thesis(2013-04-22) Kankainen, AnnaKäyttäjäkeskeisessä suunnittelussa tarvitaan uusia menetelmiä aikaisten konseptien ja käyttäjäko- kemusten arviointiin. Vain harvat menetelmät tavoittavat aitoja kokemuksia jo suunnittelun alku- vaiheessa. eXperience Evaluation (AXE) on uusi laadullinen menetelmä kokemusten tutkimiseen. AXE-menetelmä tuo esiin, miten potentiaaliset käyttäjät näkevät suunnitteilla olevan konseptin ja tuotteen. AXE-koetilanteessa haastatellaan osallistujia vastakohtia edustavien kuvaparien avulla ja tuodaan esiin ehdotuksia konseptin kehittämiseksi ja tarkentamiseksi. Tässä diplomityössä AXE-menetelmää tarkasteltiin case-tutkimuksen avulla. Päätavoitteena oli saada selville, miten hyvin menetelmä soveltuu ainoastaan konseptikuvauksen tutkimiseen verrat- tuna konseptista kehitetyn prototyypin tutkimiseen. Lisäksi arvioitiin menetelmän soveltuvuutta alan yritysten käyttöön ja yleisesti käyttäjäkokemusten tutkimiseen. Tutkittava case käsitteli uutta mobiilisovellusta Laastari Lähiklinikka –terveydenhuoltopalvelulle. Mobiilisovelluksen konsepti havainnollistettiin interaktiivisen prototyypin avulla. Prototyyppiä kehitettäessä konseptia tutkittiin AXE-menetelmän avulla kahdesti: aluksi pelkän konseptikuva- uksen avulla ja myöhemmin lisäten prototyypin arvioitavaksi. Osoittautui, että tutkimukseen osal- listujat käsittelivät aihetta mieluummin yleisen konseptikuvauksen kautta kuin prototyypin kautta arvioinnin aikana. Täten prototyypin yksityiskohdista ei keskusteltu tarkalla tasolla. Kuitenkin tutkimustulokset olivat hyödyllisiä, sillä ne antoivat tärkeää tietoa konseptin jatkokehitykselle sekä ajatuksen siitä, millaiseksi terveydenhuoltopalvelu kokonaisuutena koettiin. Erityisesti osallistuji- en lapsia koskeva keskustelu toi mielenkiintoisia tuloksia. AXE osoittautui hyödylliseksi menetelmäksi sekä alan yritysten että käyttäjäkokemusten arvioin- nin kannalta. Pienillä käytännön tason muutoksilla menetelmää voidaan hyödyntää yhtenä yrityk- sen tutkimustyökaluista. Erityisen hyvin menetelmä soveltuu konseptikehitykseen, kun sen tulok- sia hyödynnetään suoraan prototyypin kehityksessä. AXE on merkittävä käyttäjäkokemuksen ar- vioinnin menetelmä, sillä se lähestyy aitoja odotettavia kokemuksia laadullisen ja tieteellisen nä- kökulman kautta. AXE:n kaltaisia menetelmiä tulisi tulevaisuudessa kehittää lisää. - Potilaskokemuksen käsite käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa
Perustieteiden korkeakoulu | Bachelor's thesis(2015-05-18) Lappalainen, Linda - Potilaskokemuksen määritelmä ja soveltaminen terveydenhuollon suunnittelussa
Perustieteiden korkeakoulu | Bachelor's thesis(2015-05-11) Rantanen, Auli - Tila ryhmätyön tukena - DiWa-projektin loppuraportti
School of Science | E2 Yleistajuinen monografia(2013) Nieminen, Mika P.; Tyllinen, Mari; Runonen, Mikael; Eriksson, Nick; Nieminen, MarkoThe traditional meeting room has to be updated to the new millennium. New and improved work practices must arise from the real collaboration needs of the people, while still honoring the existing well-proven ways of working. This report describes the various ways of collaborative work and requirements for spaces supporting them. The DiWa project studied collaborative work practices by means of a prototype system piloted with the project partners. DiWa system enables fluent information sharing and interaction among small collocated groups and offers tools for returning to prior work tasks and decisions. This report offers food for thought and recommendations for parties thinking about adopting new collaboration spaces. The lessons learnt are most suited for organizations in the field of design and product development. DiWa system is freely available as open source. - A Worth-centered development approach to information management system design
School of Science | Master's thesis(2013) Vu, PhuongIn 2006, Gilbert Cockton introduced a novel design framework namely Worth-Centered Development (WCD). As practitioner, I always want to try out new approach and eventuallycontribute to human computer interaction (HCI) community with the study's results. Thus the goals of this study were, from practitioner's perspective, to have a comprehensive understanding of WCD framework, to assess its applicability, to examine in detail how WCD can be applied and eventually put WCD into realistic use. WCD framework has been chosen as main approach for designing an information management system used at my clients' organization, the Finnish Golf Union. This system was meant for employees at FGU and club manager at Finnish golf clubs to administrate their constitutional information. As main stakeholder, FGU demanded a new system to replace their current Central Registry (CR) system that had several usability problems and consequently causes managerial and financial problems to the organization and its member golf clubs. The study started with legacy system study and worth identification process applied via multiple HCI approaches, such as: bipolar laddering, laddering interview technique, and informal walkthrough. Then, worth sketches and worth map approaches were utilized to support worth design process. Finally, user experience frames (UEF), system usability scale (SUS); element measure strategy (EMS) has been chosen as viable methods for evaluating the design outcomes. The main metrics used to assess the success of this thesis were the improvements of the new system in term of usability, user experience, and perceived worthwhile outcomes over CR system. The user study involved 16 interviews in total with 6 interviewees from FGU and 10 interviewees from six golf clubs in Helsinki region. Totally, three design phases have been consecutively executed. Each phase contains several design iterations and different design foci. The design prototype in each iteration was evaluated with the combination of SUS, informal walkthrough, UEF, and/or EMS, and then improved based on the received feedback. My study results indicated that: 1) the new Verkkotietopalvelu system had significant improvements over the CR system in terms of usability and worthwhile outcomes, 2) to design a worthwhile information system, it is vital to address every possible hygiene factor and to involve multidisciplinary team in the worth design process, finally 3) to achieve effective worth evaluation process, the intended users of the system must be evaluated against hi-fi prototype. In overall, despite of its time-consuming processes, WCD was an applicable and beneficial framework providing a complete approach for designing worthy information management system.