Browsing by Author "Rossi, Riikka"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
- ”Lisää metsää!” Lohjan Muijalan koulun nelosluokkalaiset lähiympäristönsä asiantuntijoina
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2024) Rossi, RiikkaLapsiystävällinen ympäristö tukee lapsen kehitysvaiheita. Lapset elävät muuttuneessa maailmassa ja moderni maailma asettaa haasteensa lasten ympäristösuhteen muodostumiselle. Luontoleikeille on monia nopeammin palkitsevia ja helpommin saavutettavia vaihtoehtoja. Aikaa vietetään entistä enemmän sisätiloissa tai harrastuksissa ja lapsuus on muuttunut; sukupolvi sukupolven jälkeen ulkoleikit ovat vähentyneet ja liikkumisen ’reviiri’ pienentynyt merkittävästi. Lisääntyneestä ympäristötietoudesta huolimatta lasten luontokokemukset vähenevät; tunnepitoisen ja aidon luontokokemuksen puuttuminen pienentää lasten samaistumispintaa luontoon ja sen kriiseihin, kuten ilmastonmuutokseen, ja siihen varautumisen tarpeellisuuteen. Huoli lasten hyvinvoinnista on yhteiskunnassa suuri. Lainsäädäntö ohjaa, että lasten ”tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti”. Yhteiskunnallisesti lapsen asema on kuitenkin alisteinen ja vaikka tiedetään lasten hyvinvointia edistävän ympäristön ominaisuudet sekä arkiliikunnan ja luontokosketuksen hyödyt, on yhteiskunnan kehityksessä suunta silti niistä pois päin. Lasten osallistumisen hyödyt oman ympäristönsä suunnitteluun tunnistetaan, mutta sitä vielä harvoin hyödynnetään järjestelmällisesti. Lasten mukaan ottaminen oman ympäristönsä suunnitteluun tapahtuu osallistamalla - eli heitä siinä ikätasoisesti auttamalla. Tässä diplomityössä haluttiin ottaa lapset mukaan suunnitteluprosessiin ja antamaan aidosti oma äänensä kuuluviin. Sen mahdollistamiseksi, osana diplomityötä järjestettiin osallisuushanke, jossa Lohjan Muijalan koulun nelosluokkalaiset saivat itse kertoa suhteestaan omaan lähiympäristöönsä. Hankkeessa pyrittiin erityisesti osallisuuden kokemuksen syntymiseen ja siinä järjestettiin kuusi työpajaa, joissa käytettiin monipuolisesti erilaisia, erityisesti lasten osallistamiseen sopivia, menetelmiä. Lapset tekivät hankkeen aikana mm. visiojulisteen Lohjan tulevaisuudesta ja piirsivät oman koulumatkansa. Hankkeen aikana kerätty materiaali analysoitiin ja niistä tunnistettiin erilaisia ilmiöitä lasten elämässä sekä mahdollisia häiriötekijöitä eheän ympäristösuhteen muodostumiselle. Modernin elämän arvot (esim. kaupallisuus ja harrastaminen) näkyivät lasten tekemissä töissä, mutta toisaalta myös pehmeät arvot, kuten sosiaalinen omatunto ja luonto itseisarvona. Osallisuushanke sijoittui pääosin vaiheeseen ennen suunnittelutyön aloittamista, joten siitä saatu tieto ohjasi suunnittelun kulkua, kuten suunnitteluperiaatteiden asettamista ja suunnittelukohteen löytämistä. Osallisuushankkeen lisäksi suunnitelman tueksi tehtiin maasto-, kartta- ja kaavatarkastelut. Diplomityössä tuotettiin konseptitasoinen suunnitelma, joka parantaa juuri muijalalaisten lasten lähiympäristön lapsiystävällisyyttä. Suunnitteluratkaisu on Muijalan koulun pihaan rajautuva, metsään sijoittuva ulkoluokkatila, joka aktivoi lapsia havainnoimaan ympäröivää luontoa ja myös mahdollistaa rauhoittumisen ja yksityisyyden. Suunnitelmassa on vahvistettu sekä paikallista lapsiystävällisyyttä, henkilökohtaisen luontokokemuksen saavuttamista että koulun pihan sosiaalisten tarjoumien valikoimaa, johon koululaiset itse toivoivat parannusta.