Browsing by Author "Rosberg, Marko-Petteri"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Internetpohjainen työnhaku(2008) Rosberg, Marko-Petteri; Korhonen, Timo; Elektroniikan, tietoliikenteen ja automaation tiedekunta; Karvo, JouniItem Tietämyskantaratkaisut IT-tukiorganisaatiolle(Aalto University, 2010) Rosberg, Marko-Petteri; Koskenvaara, Tuomo; Elektroniikan, tietoliikenteen ja automaation tiedekunta; Korhonen, Timo O.Tietämyskanta on järjestelmä organisaatioissa jatkuvasti syntyvän tiedon hyödyntämiselle. Tätä tietoa ovat esimerkiksi ohjeet ja dokumentaatiot eri tapahtumien käsittelemiseksi. Viimeisten vuosien aikana tietämyksen hallinta ja organisaation muisti ovat saaneet erityistä huomiota ja niitä on yleisesti väitetty yhdeksi yrityksen tärkeimmistä kilpailuvalteista 2000-luvulla. Tämä työ keskittyy service desk -organisaatiossa työskentelevän IT-asiantuntijan työn tukemiseen ja tehostamiseen tietämyskannan avulla. Työssä kartoitetaan markkinoilla olevien valmiiden ratkaisujen kirjoa, ja tutkitaan niiden soveltuvuutta kohdeyrityksen käyttöön. Kohdeorganisaationa toimii Tieto Oyj:n finanssi ja vakuutusalaa palveleva service desk. Tutkimuksen aikana havaitaan tietämyksenhallinnan olevan riippuvainen, pelkän teknologian lisäksi, monesta muustakin tekijästä. Työssä määritellään järjestelmän suurimmat haasteet, vaatimukset kohdeorganisaation tietämyskannalle, ja tämän pohjalta suositellaan toimia tietämyksen hallinnan parantamiseksi. Uutena lisänä esitellään interaktiivisuus ja muita Web 2.0 tekniikan toiminnallisuuksia. Lisäksi pohditaan tietämyskannan yhdistämistä muihin järjestelmiin ja tietolähteisiin.