Browsing by Author "Riikonen, Sara"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
- Muodonmuuttajat - Sukupuolen monimuotoisuus nykyaikaisessa muotivalokuvassa
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2018) Riikonen, SaraOpinnäyte käsittelee sukupuolen representaatioita ja sukupuolirooleja nykyaikaisessa muotivalokuvassa. Tutkimus pyrkii kyseenalaistamaan perinteisen naiseuden ja mieheyden dikotomiaa noudattavan sukupuolikäsityksen, ja selvittämään sukupuolen monimuotoisuuden käsitteen kautta, millaisia representaatioita binäärisen sukupuolijaon ulkopuolelle sijoittuville sukupuolen esityksille on varattu muotikuvan kentällä. Tutkittava aineisto ajoittuu 2010-luvulle, mutta teoriaosa käsittelee myös sukupuolen ilmenemistä muotikuvan osana historiallisessa kontekstissa. Tutkimus on luokiteltavissa visuaalisen kulttuurin tutkimukseksi, mutta se sivuaa myös esimerkiksi sosiologiaa, sukupuolentutkimusta sekä elokuvantutkimuksessa käytettyjä teorioita, perehtyen sukupuoleen kulttuurisena ja sosiaalisena ilmiönä. Aineistojen analyysiin on käytetty semioottisia tutkimuskeinoja sekä lähiluentaa. Opinnäytteen produktiivinen osa koostuu kolmesta kuva-analyysistä, jotka lähestyvät aihetta eri näkökulmista. Aineistot koostuvat toimituksellisista muotivalokuvista ja muotijulkaisusta, sekä videoista ja muotikuvista koostuvasta mainoskampanjasta. Aineistojen analyysi tapahtuu erityisesti sukupuolen rakentumiseen vaikuttavien modernien sosiaalisten, poliittisten ja kulttuuristen ilmiöiden kautta; tutkimuksen teoriaosassa ovat läsnä esimerkiksi intersektionaalisen feminismin ja queer-teorian näkökulma, sukupuolentutkimus, mediatutkimus ja LGBTQ-liike. Tutkimus pohtii näiden tekijöiden ja ilmiöiden asemaa motivaattoreina sukupuolen kuvallisten esitysten monipuoleistumisen ja sukupuoli-inklusiivisuuden näkökulmasta. Tutkimuksen taustalla vaikuttavat teoriat käsittelevät muun muassa sosiaalisen sukupuolen rakentumista performatiivisuuden ja naamioitumisen kautta, katseen politiikkaa ja katsomisen prosesseja, sekä mainos- ja mediakuviin sisäänkoodattuja, normalisoituja sukupuolikäytäntöjä. Teoriaosa auttaa tulkitsemaan valittuja kuva-aineistoja niin sukupuolirepresentaatioina ja mielikuvien tuottajina, kuin myös osana muotiin yhdistettävää kaupallisuuden ja kuluttamisen järjestelmää. Tutkimus pyrkii purkamaan ja kyseenalaistamaan yhteiskunnassa ja mediakuvissa vallitsevaa hetero/cis-normatiivia, tarkastelemalla kuva-aineistoja, jotka tietoisesti irtisanoutuvat sen esittämisen konventioista ja kaksinapaisesta sukupuolikäsityksestä; tutkin sukupuolen ilmenemistä muotikuvassa esimerkiksi sukupuolen liukuvuuden, androgynian ja transsukupuolisuuden käsitteiden kautta. Oleellista on myös aineistoiksi valikoituneiden kuvien erilaiset julkaisualustat ja -tarkoitukset. Analyyseistä ensimmäinen käsittelee kansainvälisen, suurilevikkisen, traditionaaliseksi mielletyn muotijulkaisun kuvasarjaa. Toisessa analyysissä keskitytään taas alle kymmenen vuotta sitten perustettuun, marginaalisempaan julkaisuun. Viimeinen analyysi pureutuu monikansallisen brändin mainoskampanjaan. Valittujen kuva-aineistojen analyysin kautta selvitän, kuinka eri sukupuolia tuotetaan ja esitetään nykyaikaisessa muotikuvassa, ja millaisin keinoin sukupuolen monimuotoisuus on kuvissa pyritty ottamaan huomioon. Johtopäätösten kautta tutkimus toteaa, että vaikka sukupuolen monimuotoisuus on viime vuosina otettu muotikuvan kentällä aikaisempaa paremmin huomioon, on alueella vielä paljon tehtävää. Dikotominen sukupuolikäsitys näyttää juurtuneen vahvasti myös muotikuvaan, ja siitä irrottautuminen vaatii kuvien tuottajilta sitoutumista, kohderyhmänsä kuulemista ja mahdollista uudelleenmäärittelyä, sekä aktiivista dialogia ja osallistumista yhteiskunnassa käytävään sukupuolikeskusteluun.