Browsing by Author "Prami, Sandra"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
- Haljenneita pisaroita – kuroutuva lasite keramiikan teksturoijana
School of Arts, Design and Architecture | S harjoitus- ja seminaarityöt(2021) Prami, SandraTiivistelmäMateriaalitutkimuksessa Haljenneita pisaroita – kuroutuva lasite keramiikan testuroijana etsitään kuroutuvan lasitteen reseptejä, joita voitaisiin hyödyntää taide- ja käyttökeramiikan koristeluun. Lähtökohtina ovat aikaisempien lasitekokeiden herättämät kysymykset ja halu saavuttaa kiinnostava efekti. Tarkoituksena oli löytää lasitteita, jotka tekisivät esineen pinnalle paksuista, pyöreäreunaisista paloista muodostuvan maton. Tutkimusmenetelmänä oli kokeilu: uudet reseptit syntyivät sattumanvaraisesti valmiiden, kerättyjen reseptien ainesosien suhteita muuntelemalla. Lähdemateriaalina ovat nettilähteistä ja henkilökohtaisesti saadut lasitekoetulokset, ja lopputuloksia ja niiden syitä tarkastellaan Airi Hortligin tutkimusten ja nettilähteistä kerättyjen tietojen perusteella. Tutkimustuloksena syntyi 24 erilaista kuroutuvaa lasitetta, joiden tekstuurit vaihtelevat terävistä sirpaleista kiiltäviin lasitepisaroihin. Lasitteet ovat yhtä lukuunottamatta käyttökelpoisia vaakapinnoilla, mutta jatkotutkimusta tarvittaisiin jotta selviäisi, miten herkästi kappaleesta irtoavat lasitteet käyttäytyvät pystysuorilla pinnoilla. Lasitteiden kemia on loputon suo, mutta tutkimus opetti muutaman ainesosan tai niiden yhdistelmän lasitteeseen tuottaman lopputuloksen, ja oli hyvä aloitus lasitteiden ymmärtämiselle. - Kastehelmipuu
School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis(2022) Prami, SandraKeväällä 2021 Muodonanto-kurssilla kehitettiin konsepteja Espoon yli 500 vuotta vanhaan Tuomiokirkkoon yhteistyössä Espoon seurakunnan ja Esbo svenska försämlingenin kanssa. Opinnäytteen lähtökohtana on kurssin asiakasyhteistyöstä alkanut kastepuuprojekti. Seurakunnat tilasivat ehdotuksia kastepuusta, joka tuli suunnitella omillaan seisovaksi rakenteeksi osoitetulle paikalle, kirkon vanhalle alttarille. Suunnittelussa tuli ottaa huomioon kirkon arkkitehtuuri ja materiaalit. Suunnittelemani kastepuu, Kastehelmipuu on hapolla hiilenharmaaksi värjätty teräspuu, joka piirtyy graafisena valkoista alttaria vasten erottuen pitkälle kirkkotilaan. Puun pystysuorina ylös nouseviin oksankärkiin pujotetaan helmiä, joihin kastettujen nimet kirjoitetaan. Kastehelmipuu-konseptini lunastettiin ja seurakunnat tilasivat siitä luonnollisen kokoisen prototyypin. Opinnäytteeni luvussa 2 taustoitan projektia ja kerron mikä on kastepuun tarkoitus ja merkitys. Esittelen projektin Muodonanto-kurssilla tehdyt työvaiheet sekä idean ja perustelut valinnoilleni Kastehelmipuu-konseptin takana. Luvussa 3 tutkin identiteettiäni muotoilijana. Peilaan lähdekirjallisuuteen ajatuksiani luovasta työskentelystä. Pohdin voinko muotoilijana olla taiteilija käyttäen esimerkkinä omaa työskentelyäni sekä Kastehelmipuuta. Opinnäytteen tavoitteena on pohtia mikä minulle on luovassa työssä tärkeää ja selvittää mitä opin ensimmäisen muotoilutoimeksiantoni toteuttamisesta. Opinnäytteeni käytännön osuudessa käyn läpi asiakaslähtöisen muotoiluprojektin toteutuksen vaiheet keskittyen kastepuun prototyypin rakennusprosessiin. Tutkin miten prototypointiprosessi edetessään vaikuttaa konseptin suunnitelmaan. Seurakunta tilasi prototyypin myös kurssitoverini Vala Bouchtin Pyhä3 -kastepuukonseptista, ja työskentelimme avustaen toisiamme, sillä prototyyppeihin käytettiin samoja materiaaleja ja valmistusmenetelmiä. Kastepuuprojektin ohjaajina toimivat Simo Puintila ja Tatu Vuorio. Metallipajalla työskentelyä ohjasivat pajamestarit Eetu Enqvist, Kari Kääriäinen ja Teemu Mäntylä. Kastepuun keraamisten helmien valmistuksessa minua ohjeisti pajamestari Tomi Pelkonen sekä lehtori Nathalie Lautenbacher. Projektissa avustaneisiin henkilöihin viittaan tulevissa luvuissa sukunimillä. Opinnäytteeni tutkimusmenetelmä on prototypointi. Esittelen Kastehelmipuun prototypointiprosessin kahdessa kokonaisuudessa. Ulrichin ja Eppingerin (2016, s.16.) mukaan konseptin suunnittelu etenee harvoin suoraviivaisesti valmistuvasta askeleesta toiseen. Käytännössä eri suunnitteluvaiheet ovat päällekkäisiä ja kun ne tuottavat uutta tietoa prosessissa palataan taaksepäin. (Ulrich & Eppinger 2016, s.16.) Myös Kastehelmipuun prototyypin valmistamisen työvaiheet lomittuivat toisiinsa Ulrichin ja Eppingerin kuvaamalla tavalla, mutta olen ymmärrettävyyden parantamiseksi jakanut ne omiin lukuihinsa. Käyn läpi teräksisen puun rakentamisen vaiheet pääluvussa 5 ja alaluvuissa 5.1-5.6. Käsittelen kastepuun helmien valmistusvaiheet pääluvussa 6 ja alaluvuissa 6.1-6.4. Lopuksi käsittelen projektin valmistusprosessin hinnoittelua luvussa 7, ja luvussa 8 arvioin mitä opin ja missä onnistuin lopputuloksia ja prosessia tarkastelemalla. - The joys of swearing animaation suunnittelusta toteutukseen
School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis(2017) Prami, SandraOpinnäytteeni käsittelee hahmoanimaatiota ja koostuu produktiosta ja kirjallisesta osuudesta. Produktioni on reilun minuutin pituinen hauska ja värikäs hahmoanimaatio. The joys of swearing -animaatio on koottu After Effectsissä, ja tehty osittain key frame- ja osittain frame by frame -tekniikalla. Animaation juonta kuljettaa Stephen Fryn The joys of swearing -monologi. Animaatio on omaehtoinen projekti, mutta minulla ei ollut kiinnostusta tuottaa siihen taiteellista sisällöllistä sanomaa, ainoastaan pinta sisällön päälle. Opinnäytteeni kirjallisessa osiossa kirjoitan työn motivaatiosta ja tavoitteista, animaatiosta ja omasta työskentelystäni eli animaation suunnittelusta ja toteutuksesta. Tavoitteenani on tehdä animaatio, jonka kautta voisin kehittää omia animointitaitojani ja oppia animaatiosta sekä animaatioprosessin vaiheista. Lisäksi halusin tehdä valmiin toimivan animaation, ja suunnitella animaatiota varten monipuolisia ja kiinnostavia hahmoja. Tarkoituksenani oli työn kautta opettaa itselleni järjestelmällistä suunnitelmallista työskentelyä. Tarkastelen lopputulosta omien tavoitteideni sekä käyttämieni lähteiden antaman tiedon avulla, ja arvioin mitä olisi pitänyt tehdä toisin ja missä onnistuin. Tutkimuskysymyksenäni selvitän, miten tehdä hahmoanimaatio.Perehdyin lähdemateriaalini esittelemiin ohjeisiin animaatiosta vasta opinnäytteeni kirjoitusvaiheessa. Animaation perusperiaatteita on enemmän kuin kirjoituksessani esittelen, mutta rajaan niistä tähän oman työni kannalta tärkeimmiksi katsomani. Saavutin asettamani tavoitteet siinä, että opin paljon animoinnista ja sen teoriasta. Vaikka opit eivät suoraan näy produktiossani, niistä tulee olemaan minulle hyötyä tulevissä projekteissani. Järjestelmällisyydestä ja suunnitelmallisuudesta voin todeta, että vaikka niistä oli minulle apua, on intuitio omassa työskentelyssäni luontaisempi lähestymistapa, eikä sitä ole tarve täysin muuttaa. Pidän paljon animaationi visuaalisesta maailmasta, ja aion kehittää sitä hahmoineen edelleen tulevissa projekteissani. Lopullinen animaationi, Stephen Fryn monologin mukaan nimetty The joys of swearing, on kuten suunniteltu reilun minuutin pituinen hauska ja värikäs hahmoanimaatio. Vaikka inspiraationani oli Nicolas Ménardin video, oma työni on oma teoksensa eikä liikaa muistuta esikuvaansa. Ensimmäseksi hahmoanimaatiokseni olen tyytyväinen tulokseen.