Browsing by Author "Pohjalainen, Essi"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
- Liikkumisen ohjauksen keinojen vaikutukset kulkutapaan
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis(2016-05-16) Pohjalainen, EssiLiikkumisen ohjauksella pyritään edistämään kestäviä kulkutapoja. Liikkumisen ohjausta on tehty Suomessa koordinoidusti vuodesta 2010, mutta järjestelmällistä vaikutusten arviointia ei usein tehdä eikä näin ollen erityyppisten toimenpiteiden vaikutuksista ole tutkimustietoa. Tässä työssä on tutkittu niitä toteutettuja liikkumisen ohjauksen toimenpiteitä, joista on mitattu vaikutuksia kulkutapaan. Työ on tehty kirjallisuustutkimuksena, ja pääosa tutkituista toimenpiteistä on toteutettu ulkomailla. Toimenpiteitä on yhdistelty keskenään toimenpidetyypeiksi, jotta on saatu muodostettua yleiskuva siitä, minkä suuruisia vaikutuksia erityyppisillä toimenpiteillä voi olla. Toimenpidetyyppejä muodostui yhteensä 17. Työpaikkojen liikkumisen ohjauksella on saatu hyviä tuloksia, eli 2 - 38 prosenttiyksikön vähennyksiä henkilöautoilun kulkumuoto-osuuteen. Parhaat tulokset saatiin projekteilla, joissa on yhdistetty pitkällä aikavälillä useita eri toimenpiteitä. Myös koulujen liikkumisen ohjauksella saavutettiin hyviä tuloksia, 1 - 22 prosenttiyksikön vähenemiä henkilöautoilun osuuteen. Kampanjoilla on saavutettu 1 - 50 prosenttiyksikön vähennyksiä henkilöautoilun kulkumuoto-osuuteen. Verrattuna työpaikkojen ja koulujen liikkumisen ohjaukseen monista laajamittaisista kampanjoista ei voida tutkia vaikutuksia kulkutapaan, sillä vaikutusten tarkan kohdentumisen määrittäminen voi olla haastavaa. Parhaat tulokset on saatu kampanjoista, joissa autoilijoille on tarjottu ilmaiseksi joukkoliikenteen kausilippuja. Viestinnällä ja neuvonnalla on puolestaan saavutettu 1 - 35 prosenttiyksikön vähennyksiä henkilöautoilun kulkumuoto-osuuteen. Paras tulos on saavutettu henkilökohtaisella pienelle ryhmälle suunnatulla neuvonnalla. Liikkumisen palveluilla ja asiakaslähtöisellä informaatiolla on saavutettu 1 - 11 prosenttiyksikön vähennyksiä henkilöautoilun kulkumuoto-osuuteen, mutta tutkitut projektit eivät välttämättä anna riittävän kattavaa kuvaa niiden potentiaalista vaikuttaa kulkutapaan. Laajemmilla seudullisilla toimenpiteillä on saavutettu 2 - 19 prosenttiyksikön vähennys henkilöautoilun osuuteen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikkumisen ohjauksen toimenpiteillä on vaikutusta kulkutapaan. Suosituksena on, että Suomessa toteutettavista liikkumisen ohjauksen toimenpiteistä tutkittaisiin myös vaikutuksia kulkutapaan, jotta saataisiin tärkeää tutkimustietoa siitä, miten eri toimenpiteet vaikuttavat Suomen olosuhteissa.