Browsing by Author "Olkkonen, Timo"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
- Compressing Presence SIMPLE with SigComp - A Study and Implementation
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2007) Olkkonen, TimoDigitaalisen konvergenssin myötä monet uudet mobiilipalvelut perustuvat IP-protokolliin, joita kaikkia ei ole optimoitu liikennemäärän suhteen. Eräs näistä palveluista on Presence SIMPLE. Vaikka mobiililaitteiden suorituskyky ja muistien koot kasvavat, radiolinkki on säilynyt suhteellisen hitaana ja sen käyttö vaatii paljon akkutehoa. Eräs ratkaisu tähän ongelmaan on SigComp (Signaling Compression) -tiivistämispalvelu kuljetus- ja sovelluskerroksien välissä. Tämä diplomityö esittää SigComp-modulin toteutuksen, sekä tutkii usean tunnetun algoritmin tiivistämistehokkuutta ja käyttökelpoisuutta Presence SIMPLE viestien tiivistämisessä SigComp-palvelussa käytettynä. Tutkimuksen pääpaino on purkamismuistivaatimuksilla sekä ennalta määriteltyjen staattisten sanastojen käytössä. Tulokset osoittavat, että testatuista algoritmeista paras tiivistämistulos saavutetaan LZSS- ja DEFLATE-algoritmeilla ja huonoin LZW-algoritmilla. LZSS on hiukan parempi pienillä SigComp-muistimäärillä ja DEFLATE suurilla. Tulokset osoittavat myös, että vaikka staattiset sanastot vaikuttavat vain vähän suurten viestien tai viestijonojen tiivistämiseen, niiden avulla kuitenkin saavutetaan parhaimmat tiivistämistulokset. Niiden merkitys on myös suurempi pienempiä viestejä tiivistettäessä. - Erään pienkonsernin talouden ohjausjärjestelmä
School of Business | Master's thesis(1979) Olkkonen, Timo - Improving packet transport network efficiency using capacity aware routing
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis(2012) Eirola, Axel IlmariThe role of transport in our society is ever growing with increasing globalization, and new methods are needed to keep up with demand within the frame of available resources. This means using technological advancements in order to utilize currently available capacity to its fullest. In this thesis we focus on improving efficiency of routed packet transport networks by using routing algorithms that take into account real time network package load data. Given a transport network that moves packets between stations in the network, we aim to decrease packet costs and increase the throughput of the network. We do this by utilizing data on the network load in order to find more efficient paths for the packets to travel on. For this we develop methods and software to simulate and measure different routing schemes, enabling us to compare how the usage of the network load data affects the network performance. This work resulted in the capacity reserving router, which keeps track of network resource usage in order to avoid congestions under heavier loads. This method was able to increase the network efficiency in our simulations by up to 100%, compared to similar routing without capacity reserving. Additionally, the cost of individual packets decreased by up to 50% under heavy loads. These results enable more efficient usage of packet routing in transport networks. - Menetelmä vientikuljetuksien optimoimiseksi Suomen puumassa- ja paperiteollisuudessa
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1970) Lahdelma, Sakari - Pankkien vaihto- ja sijoitusomaisuuden käsittelystä elinkeinoverolain mukaan
School of Business | Master's thesis(1970) Olkkonen, Timo