Browsing by Author "Niskanen, Anttoni"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
- Avoimen ja muuntojoustavan oppimisympäristön synty ja kehitys Suomessa
School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis(2020) Niskanen, AnttoniTämä kandidaatintyö tutkii kirjallisuuskatsauksen muodossa luokkahuoneen ja oppimisympäristöjen kehitystä Suomessa 1970-luvun peruskoulu-uudistuksen aikana ja sen jälkeen lähestyttäessä nykypäivää. Tutkimus tarkentuu selvittämään oppimisympäristöjen kehitystä nimenomaan muuntojoustavuudessa ja avoimuudessa. Lähteinä on käytetty pääasiassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita eri vuosikymmeniltä, ajan Arkkitehti-lehtiartikkeleita koulusuunnittelusta, sekä aiheellista kirjallisuutta. Työssä esitellään lisäksi suurpiirteisesti koulurakentamisen ja luokkahuoneen historiaa keskiajalta 1900-luvulle ja otetaan esille ajankohtaisia esimerkkejä maailman koulusuunnittelun edelläkävijöistä, jotka ovat osaltaan myös vaikuttaneet oppimisympäristöjen kehitykseen Suomessa. Työn tarkoituksena oli selvittää, milloin ja miksi Suomessa alettiin suunnitella muuntojoustavia ja avoimia oppimisympäristöjä, ja miten ne ovat kehittyneet nykyajan kouluiksi. Lisäksi esitellään arkkitehdin haastattelun perusteella yksi viimeaikaisimmista Helsinkiin rakennetuista kouluista, sekä miten muuntojoustavuus ja avoimuus siinä näkyy, ja mitä pedagogisia periaatteita taustalla on ollut. Tutkimuksen perusteella selvisi, että muuntojoustavat ja avoimet oppimisympäristöt saivat Suomessa alkunsa peruskoulu-uudistuksen myötä, jonka tarkoituksena oli kehittää puutteellista koulujärjestelmää. Ensimmäiset kokeilut muuntojoustavuuden ja avoimuuden suhteen 1970-luvulla tähtäsivät liian hatarin perustein epävarmaan tulevaisuuteen ja epäonnistuivat osittain viihtyisän ympäristön luomisessa. Tämän seurauksena muuntojoustavuus luokkahuoneissa väheni 1980–1990-luvuilla, koulurakennuksessa panostettiin sen sijaan viihtyisyyteen esimerkiksi pyrkimällä eroon laitosmaisuudesta. Myöhemmin 2000- ja 2010-luvuilla yhteiskunnan muutos on saanut aikaan uuden kierroksen oppimisympäristön kehittämisessä avoimeksi, muuntojoustavaksi, sekä konkreettista luokkahuonetta laajemmaksi. - Ehdotus Historian ja tulevaisuuden museon arkkitehtuurikilpailuun
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2024) Niskanen, AnttoniTämän diplomityön pohjana on toiminut osallistuminen syksyllä 2023 järjestettyyn Turun Historian ja tulevaisuuden museon arkkitehtuurikilpailuun. Työssä selvitetään taustoituksena Turun kaupungin näkökulmasta merkittävimmät tähän museokilpailuun johtaneet etapit. Näitä ovat olleet Turun toimiminen Euroopan kulttuuripääkaupunkina vuonna 2011, missä ajatus museolle on syntynyt, sekä Linnanniemen kehittäminen uudeksi merelliseksi osaksi Turun keskustaa kansainvälisen ideakilpailun avulla. Tässä ideakilpailussa lukittiin sijainti uudelle museolle. Lisäksi työssä selvitetään taustoituksena museoalan muutosta viimeisen noin sadan vuoden aikana muuttuneiden ICOM:n museomääritelmien, sekä museon yhteiskunnallisen roolin kautta. Merkittävin museossa tapahtunut muutos tällä aikavälillä liittyy museon moninaistuneisiin toimintoihin, sekä kehittyminen monipuolisempiin, esimerkiksi tiedekeskusmaisiin olemuksiin. Nämä tekijät ovat havaittavissa myös tässä museokilpailussa tavoiteltuina ominaisuuksina. Taustoituksen jälkeen työssä esitellään kilpailuun valmisteltu ehdotus uudelle museolle. Esittelyn ohessa ehdotusta arvioidaan niin itsenäisenä suunnitelmana, kuin verraten internetissä julkaistuun yli 400:aan muuhun kilpailuehdotukseen. Ehdotuksen esittelyn ja arvioinnin jälkeen esitellään kilpailuehdotuksen palautuksen jälkeen, diplomityön kirjoituksen ohessa tehty revisio suunnitelmille. Revisiossa on kehitetty mahdollisimman tehokkain liikkein ehdotuksessa todettuja epäkohtia, joita ovat olleet muun muassa pääsisäänkäynnin selkeys, arkkitehtoninen vaikuttavuus, sekä asemointi suhteessa Turun Linnaan. Lopuksi työssä esitellään kilpailussa palkitut ehdotukset, jotka julkaistiin kesäkuussa 2024. Tässä luvussa arvioidaan myös voittavia sekä häviäviä ehdotusten ominaisuuksia.