Browsing by Author "Nevalainen, Jouni"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
- Concept mapping and dialogue mapping in information seeking practices : a case study
A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa(2008) Nevalainen, Jouni; Heino, Kirsi; Palmgren, VirpiThere are huge possibilities for using concept and dialogue mapping tools in information retrieval. With the help of the software the subjects can be analysed and divided into smaller conceptual parts. Then the actual task is easier to carry out. In the past two years the Helsinki University of Technology TKK library and the Department of Computer Science and Engineering have co-operated with an interesting project. New software for making mind maps, concept maps and dialogue maps are being used for structuring information retrieval. These methods have been studied together, taught on separate courses and presentations about the methods have been given. This project has got a warm reception because the idea can be adapted throughout the university and therefore several departments may benefit. The paper will discuss the experiences of the project and highlight the possibilities incorporating the concept and dialogue mapping techniques in information literacy activities. Visualization of information seeking increases creativity. Illustrations can also capture complex entities, as demonstrated in Figure 1. - Improving information retrieval with dialogue mapping and concept mapping tools : training university teachers to use a new method and integrate information searching exercises into their own instruction
B3 Vertaisarvioimaton artikkeli konferenssijulkaisussa(2007) Palmgren, Virpi; Heino, Kirsi; Nevalainen, JouniThe Library of Helsinki University of Technology (TKK) has almost 40 years' experience in teaching information retrieval, but has recently revised its training methods. During autumn 2006 the library and the Department of Computer Science and Engineering started an interesting co-operation. New software for making mind maps, concept maps and dialogue maps are being used for structuring information retrieval. This project got a warm reception because it can be adapted throughout the university and will benefit several departments. Teachers can also update their knowledge of information searching and retrieval skills. - Käyttöliittymän suunnittelu tilastotieteen verkko-opetukseen
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2005) Nevalainen, JouniTieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksen tukena lisääntyi 1990-luvulla, jolloin alettiin puhua verkko-opetuksesta. Verkko-opetuksessa puhutaan verkko-oppimisympäristöistä, joiden avulla toteutetaan opiskeluun tarkoitettuja verkkokursseja. Verkkokursseilla on ajateltava informaatiosisällön lisäksi sitä, miten informaatio esitetään opiskelijalle. Verkkokurssien sivustot on suunniteltava ulkoasultaan hyviksi ja käyttäjäystävällisiksi. Tilastotiede matemaattisena aineena asettaa lisäksi erityishaasteita verkko-opetukselle. Diplomityössä pohditaan tilastotieteen asettamia haasteita verkko-opetukselle ja graafisesti kehittyneen käyttöliittymän etuja verrattuna toteutukseltaan yksinkertaisempaan käyttöliittymään. Lisäksi työssä suunnitellaan ja toteutetaan uusi käyttöliittymäratkaisu Systeemianalyysin laboratorion OtaStat-projektin yhdelle kurssille. Tilastotiede on luonteeltaan kumulatiivista, joten uusien asioiden ymmärtäminen vaatii jo ennestään perusasioiden ymmärtämistä. Muita keskeisiä tilastotieteen verkko-opetuksen haasteita ovat vaikeudet peruskäsitteiden ymmärtämisessä ja motivaatio-ongelmat. Käyttöliittymän suunnittelussa haastateltiin järjestelmän kehittäjiä ja analysoitiin OtaStatin materiaalien käyttötilanteita kontekstuaalisen tutkimuksen avulla. Käytettävyyttä pitäisi ajatella aina käyttöliittymän suunnittelun yhteydessä. Käyttöliittymän ja käytettävyyden suunnittelussa hyödynnettiin hyväksi havaittuja suunnittelusääntöjä. Vanhan käyttöliittymän analysoinnin ja uuden käyttöliittymän suunnittelun yhteydessä selvisi graafisesti kehittyneemmän käyttöliittymän edut. Hyvän käyttöliittymän tulee olla helppokäyttöinen, visuaalisesti hieno ja sen pitäisi tukea sisällön opiskelua.