Browsing by Author "Myllynen, Niko"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Service provider selection in open standard interorganizational linkages - Case electronic invoicing(2011) Myllynen, Niko; Department of Information and Service Economy; Tieto- ja palvelutalouden laitos; Kauppakorkeakoulu; School of EconomicsTämän tutkielman tarkoituksena on selvittää organisaatioidenvälisten linkkien palveluntarjo-ajavalinnan kriteerien suhteellinen painoarvo avointen standardien ja sähköisen laskutuksen kontekstissa. Käyttöönotto ja hyödyt näissä puitteissa ovat jo laajalti tutkittuja, mutta näiden kahden väliin jäävä askel, palveluntarjoajavalinta, on pitkälti jäänyt tutkimatta. Jotta tämä aukko voitaisiin täyttää, hyväksikäytän tässä tutkimuksessa iteratiivista lähesty-mistapaa. Ensiksi, teen kattavan kirjallisuuskatsauksen yli viiden vuosikymmenen palvelun-tarjoajavalintakirjallisuuteen. Tutkin kriteerien keskinäisiä riippuvuussuhteita sekä konteks-tisidonnaisia näkökulmia ja poimin kontekstin kannalta merkitykselliset kriteerit kirjallisuu-desta. Seuraavaksi haastattelen kuusi sähköisen laskutuksen implementoinnista yrityksissään vastannutta henkilöä vahvistaakseni näiden kriteerien validiteetin. Tämän varmistuttua ana-lysoin kriteerien suhteellisen painoarvon Discrete Choice Experimentin (DCE) avulla. Data tähän analyysiin kerättiin Internet-kyselyn avulla, jolla saatiin yli 300 vastausta. Vastaa-jat, jotka olivat sähköisestä laskutuksesta yrityksessään vastaavia henkilöitä, edustivat moni-puolisesti sekä pieniä, keskikokoisia että suuria yrityksiä. DCE on tunnustettu tutkimusme¬todi, jonka juuret juontavat 1900-luvun alkupuolelle. Se mahdollistaa kriteerien taustalla ole¬vien hyötyjen mittaamisen saamalla vastaajat tekemään kompromisseja kokonaisten palve-luntarjoajaprofiilien kesken, yksittäisten kriteerien sijaan. Tämän tutkimuksen löydökset viittaavat, että yritykset pitävät kriteereitä, jotka ovat sidonnai-sia nykyisyyteen tai tulevaisuuteen, tärkeimpinä. Näihin kuuluu Loppukäyttäjäratkaisun Helppokäyttöisyys, Laskutuskumppaneiden Saavutettavuus Operaattorin Kautta, Liiketoimin-nan Jatkuvuus ja Palvelun Kehittäminen. Tulokset myös ehdottavat, että kriteerit, jotka ovat sidoksissa yksittäiseen ajankohtaan, ovat vähemmän tärkeitä. Näitä ovat Joustavuus Teknolo-gisten Ratkaisujen Yhteensovittamisessa, Asiakasreferenssit, Asiakassuhde ja Projektiosaa-minen. Hinnan tärkeys on näiden kahden ääripään välissä.Item What Influences Choice of Business-to-Business Connectivity Platforms?(2018-10-02) Penttinen, Esko; Halme, Merja; Lyytinen, Kalle; Myllynen, Niko; Department of Information and Service Management; NamiaBusiness-to-Business (B2B) platforms provide connectivity and data exchange services and compete in several dedicated services, such as electronic invoicing (e-invoicing). Thus far, little research has examined the factors that influence firms’ choice between competing platforms: Which platform features matter and in what proportion in the decision maker’s choice? To address this gap, we conduct a field study and triangulate with past theoretical explanations that have sought to account for the firm’s choice. Based on the analysis, we formulate a platform selection model that includes nine features: 1) reach, 2) total cost, 3) usability, 4) ease of system integration, 5) implementation capability 6) platform support for service improvement, 7) service customization, 8) platform reputation, and 9) long-term sustainability. We apply conjoint analysis using firms’ selection data, collected from 282 firms that have recently made a purchase decision between e-invoicing platforms. All features except the vendor’s implementation capability are found to significantly influence the platform choice. Two features – usability and reach – dominate the choice and account for nearly 50% of the likely outcome. We use cluster analysis to examine the effect of firm size on firms’ preferences in platform features. As hypothesized, larger companies prefer interoperability, scale, and network effects while smaller companies value local use efficiency and ease of use because they are more concerned with usability and cost. Our theoretical and managerial claims concerning platform choice highlight the difficulty of bootstrapping, the role of pricing and cost, the minor importance of implementation-related features, and the impact of longevity during platform contracting.