Browsing by Author "Metso, Vesa"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
- Taajuusmuuttajan ohjelmistotestauksen automatisointi
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1998) Metso, VesaTässä diplomityössä tarkastellaan taajuusmuuttajan funktionaalisen testauksen automatisointia. Alkuosassa käydään läpi ohjelmistotestauksen yleisiä periaatteita ja testauksen eri tasoille soveltuvia tekniikoita. Lopuksi käydään läpi diplomityön yhteydessä rakennettu automaattinen testauslaitteisto ja sillä toteutettuja testejä. Diplomityön alkuosassa tutustutaan ohjelmistotestausta käsittelevään kirjallisuuteen. Kirjallisuuden pohjalta esitetään ohjelmistotestauksen automatisoinnin teoriaa ja yleisiä periaatteita. Testauksen automatisoimiseksi rakennetaan tietokonepohjainen järjestelmä, jolla testit pystytään suorittamaan automaattisesti. Järjestelmä pystyy ohjaamaan ja mittaamaan testattavan taajuusmuuttajan toimintoja itsenäisesti. Taajuusmuuttajan toiminnoista valitaan joukko, jolle luodaan automatisoidut testit. Testit luodaan teoriaosassa esitettyjen periaatteiden mukaisesti. Myös testidatan valinta pyritään toteuttamaan tutkittujen teorioiden mukaisesti. Tuotekehitysprojektin aikana luotavat prototyyppiohjelmistorevisiot testataan luodulla testausjärjestelmällä. Todetaan, että taajuusmuuttajan testauksen automatisoinnilla voidaan lyhentää testauksen vaatimaa aikaa huomattavasti ja kasvattaa samalla testauksella saavutettua toimintavarmuutta. - Kentänheikennys oikosulkumoottorin ohjauksessa
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2001) Sarkio, EeroTyössä käsitellään kentänheikennystä ja sen hyödyntämistä oikosulkumoottorin ohjauksessa sekä suurilla pyörimisnopeuksilla että vakiovuoalueella, jossa kentänheikennyksen avulla voidaan parantaa moottorikäytön hyötysuhdetta. Suurille nopeuksille esitetään ohjaus, jolla saavutetaan periaatteessa maksimimomentti pysyvässä tilassa ja käsitellään moottoriparametrien vaikutusta ohjaukseen. Hyötysuhteen optimointia tutkitaan ja työssä esitetään helposti toteutettava ohjaus, joka huomioi myös muutostilan. Esitetyt ohjaukset on simuloitu ja toteutettu Teknillisen korkeakoulun Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osaston Tehoelektroniikan laboratoriossa moottoriohjauksen kehityslaitteistolla. Hyötysuhteen optimoinnilla saadaan pienennettyä moottorin kuluttamaa tehoa etenkin pienimmillä nopeuksilla. Esitetty menetelmä on sellaisenaan käyttökelpoinen nopeusanturillisessa käytössä. Momentin maksimoivan menetelmän käyttökelpoisuus riippuu parametrien, etenkin magnetointi-induktanssin, tarkkuudesta. Menetelmällä saadaan tuotettua suurempi momentti kuin perinteisellä 1/omega-menetelmällä.