Aaltodoc - homepage
Communities & Collections
Browse Aaltodoc publication archive
EN | FI |
Log In
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Messo, Maikki"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    The Effects of Surface Properties on Protein Adsorption
    (2018-05-11) Messo, Maikki
    Sähkötekniikan korkeakoulu | Bachelor's thesis
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Terveydenhuollon etulinjan asiakasohjauksen vaikuttavuuden mallintaminen
    (2021-05-17) Messo, Maikki
    Sähkötekniikan korkeakoulu | Master's thesis
    Terveydenhuollon menot kasvavat ja hoitohenkilöstöstä on pulaa. Resurssiniukkuuteen voidaan vastata vaikuttavuusperustaisella terveydenhuollolla, joka keskittyy terveystuloksiin. Kirjallisuudessa vaikuttavuus on määritelty moninaisesti eikä sille löydy terveydenhuollosta yksiselitteistä määritelmää. Työssä arvioitiin kirjallisuuskatsauksen perusteella määritelmien kirjoa, joista yksi määritelmä valittiin käytettäväksi työssä. Vaikuttavuus on asiakkaalle toteutuneiden nettoterveysvaikutusten suhde suoritteeseen. Työssä tutkittiin suunnitteilla olevan etulinjan asiakasohjauksen ja -neuvonnan (asiakas- palvelukeskus) vaikuttavuutta. Tutkimusmenetelminä toimivat realistinen arviointi tule- vasta asiakaspalvelukeskuksesta perustuen PROVE-IT malliin sekä vaikutusketjuihin ja vaikuttavuuden tasoihin sekä haastattelut nykyisen etulinjan toiminnan ymmärtämiseen. Haastattelut kohdistettiin etulinjan puhelinpalveluihin. Haastattelut vahvistivat kirjallisuudesta tehtyä havaintoa siitä, että vaikuttavuus ymmärretään moninaisesti. Haastattelujen satunnaislöytönä ilmeni, että kiertävässä työnkuvassa puhelintyö on sekä haastavaa että epämielekästä. Satunnaislöydön myötä asiakaspalvelukeskukselle suositeltiin keskittymistä työn imuun ja henkilöstön hyvinvointiin. Realistisen arvioinnin myötä todettiin, että mesotason eli asiakaspalvelukeskuksen vaikuttavuutta ei voida mitata työn määritelmän puitteissa, sillä etulinjan asiakasohjaus ja neuvonta on yksi palvelujärjestelmän komponentti. Asiakaspalvelukeskus voi silti tähdätä vaikuttavuusperustaiseen terveydenhuoltoon. Työssä koostettiin mittaristo asiakaspalvelukeskuksen käyttöön, joka tavoittelee holistista hyvinvointi sekä asiakkaalle että henkilöstölle.
Help | Open Access publishing | Instructions to convert a file to PDF/A | Errata instructions | Send Feedback
Aalto UniversityPrivacy notice | Cookie settings | Accessibility Statement | Aalto University Learning Centre