Browsing by Author "Marttinen, Manu"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
- Lean-ajattelun hyödyntäminen asfaltin tuotantoketjun hukan vähentämisessä.
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis(2017-10-30) Pekki, PerttiDiplomityön tarkoituksena oli tunnistaa asfaltin tuotantoketjussa olevia hukkia ja luoda Lean-työkaluja hyödyntämällä toimintamalli sekä ohjeistus, joiden avulla hukkien vähentäminen ja tuotantoketjun jatkuva parantaminen olisivat mahdollisia. Diplomityössä kartoitettiin NCC Industry Oy:n asfaltin tuotantoketjun nykytilaa kirjallisuuslähteiden, haastattelujen sekä suullisten tiedoksiantojen avulla. Lisäksi tässä diplomityössä tarkasteltiin Lean-ajattelun sekä -työkalujen soveltamista asfaltin tuotantoketjuun. Asfaltin tuotantoketjun nykytilassa esiintyy erilaisia hukkia, kuten esimerkiksi ensimmäisen massa-auton myöhästymisiä. Hukkien poistamiseen pyrittiin hyödyntämään niihin soveltuvia Lean-työkaluja. Useasta Lean-työkalusta valittiin seitsemän työkalua: 5S-, Value Stream Mapping -, Push/Pull -, Last Planner -, Just In Time -, Five Why’s - ja Construction Process Analysis. Diplomityötä varten tehtiin neljä tuotantoketjun seurantaa ja yksi kyselytutkimus. Tehtyjen seurantojen tulokset kerättiin NCC Indystry Oy:n Suomen yhden tulosalueen yhdestä pienalueesta. Tehtyjä seurantoja olivat aloitusaika-, lopetusaika-, massatilaus- ja ensimmäisen massa-auton lähtöaika asfalttiasemalta -seuranta, joiden avulla seurattiin levitystöiden suunnitelmien ja toteutumien yhteneväisyyksiä. Tehtyjen seurantojen perusteella havaittiin, että ensimmäiset massa-autot myöhästyivät hyvin usein suunnitellusta lähtöajasta, levitystyön aloitus myöhästyi usein suunnitellusta aloitusajasta ja massatilaukset olivat epätarkkoja. Diplomityön johtopäätelmiä olivat aloitusaikaseurantaan käytettävien antureiden kytkentöjen yhtenäistäminen kaikissa asfaltinlevittimissä, tarkempi mittaustapa levitystyömaiden koon määrittämiseen sekä ensimmäisten massa-autojen lähtöaikojen tarkempi kontrollointi. Lisäksi jokaiseen diplomityössä havaittuun hukkaan löytyi Lean-työkalu, jonka avulla hukka voitaisiin poistaa. Näin parantaisi tarkasteltujen Lean-työkalujen käyttöönotto asfaltin tuotantoketjun tehokkuutta. Lisäksi diplomityössä esiteltiin mahdollinen yhteinen toimintatapa ja ohjeistus hukkien vähentämiseksi. - Sitomattomien kerrosten tiiviydenmittausmenetelmät tienrakennuksessa
Insinööritieteiden ja arkkitehtuurin tiedekunta | Bachelor's thesis(2010) Marttinen, Manu - Tien käytönaikaisen tiedon hallinta ja hyödyntäminen ylläpidon näkökulmasta
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis(2015-08-24) Marttinen, ManuMahdollisuudet hallita tietoa ovat muuttuneet vuosien aikana merkittävästi. Ajasta, jolloin ainoa keino oli varastoida tietoa itse järjestämään kirjahyllyyn, on siirrytty metatietopohjaisten pilvipalveluiden ja tietomallien käyttöön. Tienpito – hyvin perinteikkäänä alana – pyrkii etsimään keinoja parempaan tiedonhallintaan kuin mitä hajanaiset portaalit ja lukemattomat Excel-taulukot tarjoavat. Tienpidon nykytilaa kuvastavat hallittavan tietomäärän suuruus sekä toimintakentän pirstaloituminen toimijamäärän kasvun takia. Ajanmukainen haaste onkin kasvaneen tietomäärän hallinta siten, että jokaisella toimijalla olisi aina helposti saatavilla ja käytössään sekä paras mahdollinen että uusin tieto. Tämän tutkimuksen tavoite on kehittää uuden tiedonhallintatekniikan käyttöönottoa alalla, edesauttaa alan sisästä tiedonjakoa, ja mahdollistaa jopa tietomallipohjainen ylläpidon hallinta tulevaisuudessa visuaalisia käyttöliittymiä ja tietovarastoja hyödyntäen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuusselvitystä, asiantuntijahaastatteluita ja tutustumista aihealueen parissa tehtyyn aiempaan tutkimukseen Suomessa ja muualla maailmassa. Haastateltavia oli yhteensä 30 ja he edustivat hyvin koko ylläpitoalaa. Haastateltavat kokivat aiheen tärkeäksi ja suhtautuivat antaumuksella haastattelutilanteisiin. Haastattelutulosten analyysivaiheessa järjestettiin työn aikana workshop, jossa tuloksista keskusteltiin ja tulosten luotettavuus varmistettiin. Näiden eri tutkimusmenetelmien perusteella muodostui synteesi koko ylläpidon prosessin tiedon hallinnan nykytilasta, sekä kehitysajatuksia tehokkaampaan tiedonhallintaan tulevaisuudessa. Tutkimuksessa selvisi, että sujuvampi tiedonkulku eri toimijoiden välillä on mahdollistettavissa luomalla yhteinen vuorovaikutuskanava, ”tietoa siitä missä on tietoa” -varasto, sekä käyttöliittymä tämän visuaaliseen ilmentämiseen. Samalla pystyttäisiin varmistumaan, että tietoa synnytetään kaikkien toimijoiden kesken samoissa paikoissa, eikä ”minun oma Excel – sinun oma Excel” -ongelmaa enää pääsisi esiintymään. Myös nykyinen suunnittelu–toteutus–dokumentointi-prosessi vaatisi kehittämistä ja pidempijänteistä katsantokantaa kuin monesti ylläpidon parissa on totuttu havaitsemaan. Kunnossapidon kokonaisvastuu olikin yksi peräänkuulutetuista asioista, joka tutkimuksessa nousi esiin.