Browsing by Author "Lintunen, Aino"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
- Jaetussa tilassa, Tutkielma taiteellisesta yhteistyöstä
School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis(2013) Lintunen, AinoTutkielma käsittelee taiteellista yhteistyötä haastatteluaineiston pohjalta sekä teoriaan nojaten. Hermeneuttisella tutkimusotteella tutkielman tekijä pyrkii syventämään ymmärrystä aiheesta. Tekijä on haastatellut taiteilijapari Janne Nabbia ja Maria Teeriä, joiden työskentelyä ja taiteellista prosessia tutkielma tarkastelee. Tutkielmassa avataan Brent Wilsonin käsitettä other-than sekä sovelletaan Mika Hannulan ajatusta kolmannesta tilastataiteellisen yhteistyön hahmottamiseksi. Taiteellista yhteistyötä tarkastellaan kahden aineistosta nousseen teeman, jakamisen ja reagoinnin, kautta. Jakaminen on keskeinen osa yhteistyön käytäntöä sekä tasavertaisen tekijäsuhteen edellytys. Wilsonin other-than kuvaa tekijyyden jakautumista yhteistyön tuloksessa. Other-than-taide puhuu omaa kieltään, eikä teos siten muodostu kahden tekijänsä summaksi, vaan pikemminkin uudeksi kokonaisuudeksi. Yhteistyön prosessiin kuuluu kiinteästi reagointi, joka viittaa paitsi osapuolten keskinäiseen, myös osapuolten ja syntyvän teoksen väliseen vuorovaikutukseen. Reagoinnin lähtökohdaksi tekijä tuo Hannulan ajatuksen kohtaamisesta kolmantena tilana, jossa toiseen suhtautuminen on rehellisesti avointa sitä kautta, että osapuolet luopuvat tarpeesta ymmärtää toista. Tutkielma osoittaa esimerkin kautta, kuinka taiteellinen yhteistyö voi toimia sekäsyventää ajatusta yhteistyöstä esiteltyjen käsitteiden avulla. Tekijä pohtii tradition merkitystä suhteessa näkemykseen taiteesta yksityisenä kokemisena ja tekemisenä. Pohdinta laajenee koskemaan myös yhteistyötä kuvataidekasvatuksessa, sekä kyseenalaistamaan kulttuuria, jossa yksilöllisyyttä korostetaan. - Maintenance: Four essays on futurity and education
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2016) Lintunen, AinoThe question regarding future essentially relates to education, as one of the main functions of education is to support and direct the development of an individual according to the expectations of the future. In the liberal discourse of education future is perceived as open. Yet, what is said about the future portray the horizon towards which an agent should orientate. Those articulations are part of a bigger picture, that is, futurity. This study theorizes futurity leaning on Henri Bergson’s notions on time and space. The current thesis consists of four essays, each of which frames the thematic of education, individual and futurity from different aspects. The first essay perceives futurity in the liberal discourse of education. Futurity in the liberal discourse of education is paradoxical: simultaneously open and determining. The second part continues this thought from the viewpoints of risk and the element of the unknown. Further, this part discusses the problem of definement through Dennis Atkinson’s pedagogical thinking. In the third essay, an individual positions as subject to the forward drift. Elizabeth Grosz argues that time itself does not loop. Instead, time materializes in the repetitive actions and formations of living entities. This essay investigates the question of development refer-ring to Manifesto for Maintenance Art by Mierle Laderman Ukeles. The final part examines the space between the predetermined and flux. Finally, future seems to be having no demands, and from the perspective of education it is crucial to view future as to be emerging through the past and present. These essays aspire to understand the outline of futurity through different texts and art works. This study does not wish to demarcate the discussion solely inside the context of art education. Instead, the focus of the examination is philosophical and theoretic. Therefore the objective of the investigation is not to develop solutions or tools for the practice of education. Rather, the present thesis serves as a critical opening for the discussion of the future and education in the time that emphasizes development and newness.