Browsing by Author "Leinonen, Tuula"
Now showing 1 - 20 of 27
Results Per Page
Sort Options
Item 100 vuotta suomalaista animaatiota(Aalto University, 2014) Leinonen, Tuula; Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos; Department of Film, Television and Scenography; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture100 vuotta suomalaista animaatiota on kunnianosoitus animaattoreiden työlle. Eloton herää henkiin ja mestareiden kädenjälki lumoaa aina uusia katsojapolvia. Kirja esittelee tekijöitä ja animaatioelokuvia sadan vuoden ajalta (1914-2014) varhaisista pioneereista nykyajan taitureihin. Poikkeuksellisen runsas, lähes tuhat kuvaa sisältävä kuvamateriaali on kerätty sekä arkistoista että suoraan kymmeniltä tekijöiltä, joita Tuula Leinonen haastatteli kirjaa varten. Faktat ovat napakasti mukana ja niiden ympärillä eloa, detaljeja ja tunnetta. Tervetuloa animaation juhlaan! Kirjan kirjoittaja Tuula Leinonen tuntee animaatioalan perinpohjin. Hän on mm. toiminut opettajana ja tutkijana Aalto-yliopistossa sekä työskennellyt tuottajana, piirrosanimaatio-ohjaajana ja animaattorina.Item Apehtijat - syöminen animaatiossa(2023) Rautaparta, Pinja; Salim, Meruan; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaTässä tutkielmassa tarkastelen keinoja, kuinka näkymätöntä, eli ruuan herättämiä tunteita, on tehty näkyväksi visualisoinnin ja näyttelyn keinoin animaatioissa, sekä mitä merkityksiä syömisellä voi niissä olla. Havainnoin myös, kuinka syömistä ja ruokia on estetisöity. Opinnäytetyöhön sisältyy projektiosa, animatic nimeltään Apehtijat sekä kirjallinen osa. Animaticissa olen tutkinut syömisestä aiheutuvia tunteita animaation keinoin. Olen leikannut ja ajoittanut kohtaukset suurpiirteisesti, ja animoinut keyposet muutamalla framella. Kirjallisessa osuudessa tarkastelen kuinka tutkimusmateriaalina käytetyt animaatioelokuvat vaikuttavat Apehtijat -animaticin visuaalisiin ja kerronnallisiin valintoihin, mutta pohdin myös sitä, mitkä muut asiat niihin ovat taustalla vaikuttaneet. Syömisen ja ruuan merkityksestä sekä sen estetisöinnistä animaatioissa on tehty taiteellista tutkimusta varsin vähän. Aihepiiri on kuitenkin laaja, joten olen rajannut sen koskemaan pääasiassa omaa tuotantoani sekä lähdemateriaalina katsomiani animaatiota. Pääosin tutkimusmateriaalina on kattaus pitkiä animaatioelokuvia, jotka on toteutettu eri tekniikoilla. Muina tutkimusmateriaalina on haastattelut ja artikkelit sekä aikaisempi animaationi Lohtu. Tässä tutkielmassa yhdistän lähdeaineistossa tehdyt havainnot Apehtijat -animaticiin. Ruuan ja syömisen liittyviä konkreettisia havaintoja ovat esimerkiksi ruuan houkuttelevuuden lisääminen saturaatiolla, höyryllä, kiillolla ja kontekstilla. Koska syömisestä animaatioissa on tehty taiteellista tutkimusta suppeasti, havaitsin että mieleen nousi lisää tutkimuskysymyksiä, joista on kirjoitettu vähän. Kuten kuinka kulttuuri voi toimia taustavaikuttajana ruokaan ja syömiseen liittyvissä valinnoissa. Tässä tutkimuksessa en niitä kuitenkaan käsittele.Item Digitaalisen komposition mahdollisuudet lyhytanimaatioelokuvassa After Rain(2023) Ranta, Virve; Roivainen, Janne; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaTässä opinnäytetyössä tutkin, miten digitaalinen kompositointi vaikuttaa taiteelliseen opinnäytetyöhöni, lyhytanimaatioelokuvaan After Rain. Jaan elokuvan kompositoinnin eri osa-alueisiin, ja analysoin niiden vaikutuksia elokuvan tarinaan, tunnelmaan ja tekniseen toteutukseen. Käytän tutkimuksen tukena kuvia tekemään kompositoinnin vaikutukset näkyviksi, ja havainnollistamaan tekemiäni havaintoja. Tutkimuksessani käytän lähteinä alan kirjallisuutta, muita opinnäytetöitä, käymiäni kursseja, sekä omia aiempia töitäni ja kokemuksiani VFX:stä ja digitaalisesta kompositoinnista. Sen lisäksi haastattelin opinnäytetyötäni varten kompositoija Ville Westerlundia. Tärkeimmät havaintoni opinnäytetyössä ovat, ettei After Rain -elokuvaa oltaisi voitu tehdä sekatekniikalla ilman digitaalista kompositointia. Toisaalta elokuva voitiin tehdä miltei olemattomalla stop motion -kokemuksella, sillä kompositoinnilla pystyttiin rakentamaan kuvia osissa, ja toisaalta korjaamaan vahinkoja ja virheitä jälkikäteen. Kompositointi vaikuttaa pitkälti myös elokuvan tunnelmaan, sillä esimerkiksi suurin osa 2D-animaatioista on valaistu ja varjostettu digitaalisen kompositoinnin keinoilla.Item Directing a short animation and becoming a director with Milinda(2023) Aime do Carmo, Sarah; Vasconcelos, Virgilio; artmed; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaThis research explores from the author’s perspective the creative process of a beginner animation director learning how to make a movie, how to find inspiration and work with feedback and how to approach a story to communicate a message, and how to build and manage a creative team. It also covers various topics relevant to 3D animation filmmaking, including learning technical aspects of Blender 3D software, builds of visuals from Brazil and exploring creative visual solutions as a director.Item Echo in a jar(2023) Kiamoghaddam, Bahar; Malliet, Steven; artmed; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaIn this thesis, the intellectual and artistic process of making the short animation Echo in the Jar is examined. To what extent does the history of my country, my family, and my life affect my present and future? The way that the coincidence of women’s revolution in Iran and my inner revolution for independence, has created new layers of meaning. Echo in the Jar is a film about unlimited Controlling/Directing, which has evolved with its own Creator/Director. A journey that started from confusion and hatred towards the Creator and reached a mutual understanding. In a cycle of control, you only see the hands that directly limit you; while in truth, that hand is also guided by many other hands that you do not see... The technique of this work had a great impact on the story process. Since I, as the animator, was in charge of directing everything, I somehow felt sympathy for the mothers. With Gods... I had to build and destroy every frame in every detail. As if I was giving life, and killing them again to achieve a greater goal. Every time I made a girl, it was a new woman. None of them were exactly the same as before. Exactly as this predetermined fate has happened to thousands and thousands of girls all over the world throughout history. Keywords: Traditional animation, Claymation, women’s revolution, Iran Art.Item Exaggeration: A strategy to amplify depth in animation filmmaking to highlight contradictions & ambiguities faced by women in rural Punjab(2024) Naintara, Naintara; Jäälinoja, Heta; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaMy interest in animation has been a lifelong one. The soft power lying behind those fluffy silly characters was something that I have always felt passionate about. With the completion of each animated film, I have discovered something new about animation filmmaking. For this project, my research will examine the deliberate use of Exaggeration as a strategy to give depth to flat symbols. I will study how I used exaggeration as a tool in multiple aspects of my filmmaking process from brining the idea into focus to projecting it as a script and then visualising it. During this process I used various methods including using Kuleshov effect as a form of editing and humour to create subtext. The story I’m telling is based on a woman named Nasreen who died when she was very close to the actualization of her dreams. My research begins with finding out who Nasreen is, what my connection with her is, and why I decided to tell this story in the first place. Along the way, some other characters join the story to help answer questions about Nasreen’s missing history. Although Nasreen, being unconscious, was unable to speak or express, these characters were loud in their expression. Placing attention on the informal response of the many women characters to Nasreen’s untimely sickness, really brought out the irony of the situation. Furthermore, it also allowed me to see the obvious behind this story which is the ephemeral nature of life. To amplify this narrative, I also introduced small windows into the state of Nasreen’s inner world to the timeline of the film where she stands in silence waiting for directions. The short film will be the first of many episodes telling various stories of contradictions and ambiguities in my society.Item Experiencing catharsis through animation(2024) Padilla Rincón, Natali; Ramos, Sandra; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaArtistic research of Open Wound, a process-based animation short film rooted on the author's personal experience. The narrative explores the journey of self-acceptance concerning her own body and reproductive system set in a fast-paced society that often disregards individual rhythms and wellbeing needs. The artistic work aims to shed light on the challenges that women can experience when there are abnormal menstrual cycles; going from physically incapacitating pain to the lack of adequate medical assistance, delving the social reception that women experience and the emotional consequences that can be encountered. This is accompanied by an investigation into the provision of proper treatment to women, and countering the tabu and society’s stigma on women’s menstrual cycle suffering. Using a self-therapeutic approach, all these elements are integrated and described in the artistic work reaching a confronting yet poetic narration.Item Finding the right moves - Captured performance in 3D animation process(2024) Rämet, Erkki; Liedtka, Scott; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaIn this thesis I explore how motion capture can help in independent, low budget animation filmmaking and when to use it. I also consider some of the possibilities of combining motion capture with keyframe animation and differences of these two techniques. During the process I contemplate some things about acting performance in animation. My main research methodologies for this project were the short film project Nalle Ikkunassa (Teddy bear in the windowsill) and the interviews I conducted. I found my main sources on the internet, and I also had some literature for reference. In this mostly qualitative study, the results are mostly case-specific. However, they can provide guidelines for similar projects. In this project, we got good material from the collaboration between the actor and the director, which significantly accelerated the animation production and the creation of the characters personalities. When the motion capture data was modified with keyframe animation, the animation emphasized the character physics, design and keyframe animation of the face helped to improve the final result. Simultaneously, it became clearer that motion capture is not a shortcut to successful animation. In most cases it still requires manual animation work and experience in keyframe animation.Item A gentle touch on the screen: The written report for The Peel(2024) Lin, Nan-Tung; Leinonen, Tuula; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Real, João MiguelAs the written report of the animated short film The Peel, this thesis intends to dive deeper into the inspiration, creative process, and art practices that lead to the final project. The Peel is an autobiographical narrative, mixed techniques animation, involving digital drawing, color pencil, pastel, embroidery animation, etc. It portrays the protagonist's journey from rejecting to accepting her inner child, symbolized by coinciding with the habit of biting her nails. From concept to production, this project is a journey of cultivating a sense of intimacy and groundedness within myself, which is not only represented in the storytelling but also through animation practices. The seeking of a sense of self-sufficient intimacy and grounded feelings composes the foundational motivation in the short film and the trajectory of this thesis. Accordingly, the thesis also works as a testament to the process of developing the animated language to embody memories and sensations.Item Handle with care(2023) Bicho, Débora; Leinonen, Tuula; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Malliet, StevenItem Hiding and revealing in visual storytelling using vocalized textures(2024) Kirumba Mwirigi, Doreen; Kiamoghaddam, Bahar; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaThis research looks into the creative formulation and the theme that inspires the title "Paula's House," an animated documentary about the search for safety and acceptance for the LGBTQ+ community in Kenya. This film finds its place among non-traditional animated documentary stories, activism stories, and stories that generate moments of empathy. Using a term, I call vocalized textures, the research delves into the artistic choices in techniques and the narrative approach in an attempt to navigate censorship in Kenya while highlighting the importance of authentic representation for queer animated stories in African cinema by queer directors.Item I lost my head - Visuaalinen tutkielma muistin ja unien merkityksestä(2023) Okkonen, Heta; Ripatti, Antti; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaTyön lähtökohtana oli visuaalisen hahmottamisen tuominen kirjallisen tutkimuksen yhteyteen, pyrkimys rakentaa silta kuvallisen ja kirjallisen muodon välille. Tutkimuksen tavoitteena oli konkreettisin esimerkein havainnollistaa animaationtekijän visuaalista tapaa prosessoida ja hahmottaa asioita piirtämällä. Opinnäyte sisältää sekä taiteellisen että kirjallisen osion. Taiteellinen osa on alitajunnan ja todellisuuden sekoittumisesta kertova lyhyt piirretty animaatioelokuva HeadRest. Kirjallinen työ käsittelee taiteellisen opinnäytteen, HeadRest- lyhytanimaation tekemistä ja elokuvan tärkeimpiä teemoja, unia ja muistoja. Elokuvan lisäksi tutkimusaineistona käytetään työskentelyn osana tehtyjä mustetöitä ja havainnollistavaa valokuva- ja maalaustaidetta. Tutkimus etsii yhteyksiä vaikutteiden ja tehdyn taiteen välillä. Työ pyrkii tutkimuksessa nousevien havaintojen kautta ymmärtämään mistä tekijäluonne rakentuu. I Lost My Head on visuaalinen tutkielma, joka luottaa kuvien ja tekstin todistusvoiman tasavertaisuuteen. Työ luo liukumia kirjallisen ja kuvallisen ilmaisun välillä, tarpeen mukaan toista painottaen. Tutkimus punoo yhteen kuvan runollisuuden ja kirjallisen konkreettisuuden avulla kokonaisuuden, joka liukuu alitajunnan ja todellisuuden, unen ja muiston, ajan ja ajattomuuden välillä. Kuvaa ja tekstiä yhdistämällä työ pyrkii ilmaisun ja hahmottamisen tasolle, jolle kuva tai teksti yksinään eivät pääse. Työ käy kaukana luomisen ja unien runollisessa abstraktiossa, ja palaa lähelle havaintoon: Kaikki mitä olemme kokeneet ja aistineen, kaikki muistomme ja unemme ovat yhtä kuin me. Kaikki kohtaamamme käy kerroksemme läpi ja on mukana vaikuttamassa tekemäämme taiteeseen.Item Improvisaatio animaation lähtökohtana(2023) Heiskanen, Mikko; Juusonen, Kari; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaOpinnäytetyöni hypoteesi on, että animaation toteuttaminen voisi suuresti hyödyntää improvisaatiota synnyttämään orgaanisemman tuntuisia ja yllättävämpiä ratkaisuja. Opinnäytetyössäni kerron tekijälähtöisesti animaatioelokuvan tekemisestä, jonka sisältö perustuu improvisoituun näytelmään. Kerron kahdesta tekniikasta, joita käytin kokeillakseni ideaa. Nämä tekniikat ovat referenssin pohjalta toteutettu piirrosanimaatio ja liikekaapattu 3D-animaatio. Mahdollisimman monen animaation osa-alueen on tarkoitus olla improvisaatiollisesti luotu. Pyrin valoittamaan sitä, kuinka erilaiselta metodi tuntui perinteiseen käsikirjoitetun animaation ohjaamiseen nähden, mitä haasteita se toi, ja mitkä kokemani hyödyt siitä olivat. Käyn opinnäytetyössäni läpi oman taideprojektini toteuttamisen lisäksi improvisaatiollisien metodien käyttämistä ja hyötyjä jo julkaistuissa animaatioelokuvissa ja sarjoissa. Osa-alueet, joihin metodeja on käytetty, ovat ohjaus, näytteleminen animaatioreferenssiksi, ääninäytteleminen, käsikirjoitus ja visuaalisuus. Opinnäyttetyössäni on myös jonkin verran perehtymistä improvisaationäyttelemisen periaatteisiin, ja pohdintaa niiden merkityksestä opinnäytetyöni prosessissa.Item Kaikki on mahdollista – Animaation käyttö dokumenttielokuvassa Päättämättömien naisten tunnustuksia(2024) Härkönen, Milja; Tervo, Miia; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaTaiteen maisterin opinnäytteeni sisältää sekä taiteellisen että kirjallisen osan. Taiteellinen osa on ohjaamani 20-minuuttinen animoitu dokumenttielokuva Päättämättömien naisten tunnustuksia (2024). Elokuva kertoo kolmekymppisten naisten tunteista ja kokemuksista, kun he pohtivat kysymystä lisääntymisestä. Kirjallisessa opinnäytteessäni reflektoin elokuvan tekoprosessia, erityisesti sitä, miten animaatiota on elokuvassa käytetty. Kirjallisen opinnäytteeni tutkimuskysymys on miten animaatiota voi käyt-tää dokumentaarisen elokuvan kerronnan keinona ja erityisesti se, miten animaatiota voi käyttää nimenomaan tunnekokemuksen välittämiseen dokumentaarisessa elokuvassa. Tutkimusotteeni on omaelämäkerrallinen taiteellinen tutkimus, jonka keskeinen tutkimusaineisto on ohjaamani elo-kuva. Tutkin aihetta analysoimalla elokuvaani ja sen kohtauksia ja peilaan niitä alan kirjallisuuteen sekä muiden elokuvantekijöiden näkemyksiin. Elokuvassa on käytetty piirros-, pala- ja stop motion-animaatiota. Työssäni tutkin, mitä nämä eri tyylit, materiaaliset ja visuaaliset elementit tuovat kerrontaan, erityisesti tunteiden kuvittamisen näkökulmasta. Opinnäytteeni osoittaa, että animaatio tarjoaa ainutlaatuisia keinoja tuoda esiin näkymättömiä tunteita ja kokemuksia, ja se voi rikastuttaa dokumentaarisen elokuvan ilmaisukeinoja merkittävästi. Animaatio kerronnan keinona avaa siis uusia ja mielikuvituksellisia mahdollisuuksia dokumentaristille niin elokuvien aiheiden kuin niiden käsittelytapojen osalta.Item Kyyneleet naururypyissä(2015) Laine, Sanna; Leinonen, Tuula; Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Maja, AnuKyyneleet naururypyissä -opinnäyte tarkastelee tekijälle merkityksellisten henkilökohtaisten kokemusten ja teemojen siirtymistä nukkeanimaation tarinankerrontaan, erityisesti animaationukkeen ja lavastukseen. Opinnäyte kuvaa animaation sallivuutta, nukkeanimaation korostunutta materiaalisuutta ja käsinkosketeltavuutta henkilökohtaisesti sopivien ilmaisukeinojen lähtökohtina. Lavastajana, nukentekijänä ja psykologina kiinnostavaa taiteellisessa ilmaisussa on, mitkä asiat herättävät taiteilijassa pinnan alla olevat yllykkeet, vapauttavat tunteiden kiinnikkeet ja kädet ilmaisemaan sisäistä maailmaa. Tekijälähtöisesti innostavaa ja ravistuttavaa on henkilökohtaisten kokemusten siirtyminen sormenpäistä konkreettiseen materiaaliseen objektiin ja osaksi taiteellista ilmaisua. Opinnäytteen taustoittava osuus on jaettu neljään osaan. Ensiksi käsitellään animaatiomediaa ja – taidemuotoa opinnäytteessä käytetyn animaation sallivuus käsitteen valottamiseksi. Tässä yhteydessä käytetty sallivuus -termi pitää sisällään tekijöitä, kuten animaatioilmaisun monimuotoisuus ja vapaus, animaation erityinen kieli ja maailma sekä sisäänrakennettu henkilökohtaisuus. Toiseksi nostetaan esiin animaationukkeen hahmona liittyviä piirteitä. Kolmanneksi käsitellään nukkeanimaation materiaalisuutta, visuaalista haptisuutta ja nukkeanimaation valmistamisen käsityöluonnetta. Viimeisenä tarkastelussa ovat nukkeanimaation lavastukseen liittyvät kysymykset. Opinnäytteen taiteellinen osa on Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen Animaatiokurssilla syntynyt stop motion -nukkeanimaatio Balcany at the end of the world (2014). Taiteellisen prosessin kuvaus keskittyy nukkeanimaation Bunkkeri -kohtaukseen. Rajaus perustuu siihen, että kohtauksessa tarinan lähtökohdat, käsikirjoitus, hahmot, lavastus, rekvisiitta ja puvut muodostavat teemallisesti ja visuaalisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Kohtauksessa tulevat esiin kaikki tutkimuskysymyksen vaatimat teemat. Kyseisen kohtauksen kautta esiteltävät nukkeanimaation erityispiirteet ovat yleistettävissä koko elokuvaan. Tutkimusmenetelmä on laadullinen ja tekijälähtöinen tutkimus, jossa henkilökohtaisia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia peilataan aikaisempaa animaatiokirjallisuutta ja -tutkimusta vasten. Nukkeanimaation erityispiirteet tarjoavat taiteilijalle ilmaisumahdollisuuksia, joista osa liittyy animaatiomedian ja -taidemuodon erityiseen luonteeseen eli edellä mainittuun sallivuuteen. Osa mahdollisuuksista sitoutuu nukkeanimaation valmistamisen erityispiirteisiin, erityisesti prosessin materiaalisuuden keskeisyyteen ja käsinkosketeltavuuden kautta nukkeanimaation käsityöelementteihin. Taiteilijan kosketus ja suhde käsillä olevaan materiaaliin on olennainen osa nukkeanimaatiota. Animaation maailma rakentuu sitä kautta. Kosketuksessa muodostuvat animaation kantamat merkitykset. Lopulta osa on sidoksissa taitelijuuteen, mikä pohjaa persoonallisuuteen ja henkilökohtaisten kokemusten käyttöön ilmaisun käyttövoimana. Näistä mahdollisuuksista rakentui taiteilijalle sopiva ilmaisukeino. Nukkeanimaation keinoin vapautuvat kertomista odottavat tarinat.Item Lähemmäs – Closer – A single artist short film process(2023) Laine, Albert; Pohjavirta, Tatu; artmed; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaMuch of the knowledge from the process of single person animated films has been delivered only by word of mouth, in other words, learned from other professionals in the field. Resources about animation technology and the most notable animation artists of their time are available in the form of books and articles about animation history, but very little information regarding the surrounding factors affecting the outcome of single person animation art has been recorded in written form. Only in recent years, the field of Animation research has expanded to cover the plurality of Animation as a field of academic study. This written thesis documents the practice based research that took part during the production of my artistic thesis film, Lähemmäs - Closer (2024) (later referred also just Closer). It studies the process of collecting influences and ideas and what kind of thinking was involved in assembling them, through my personal filter, to the form of an animated film. It documents how I integrated the advice I received during the process, and opens a view to my life situations at that time, affecting the outcome. I use plenty of introspection as a tool to reflect my choices and to analyse the thesis process. This Aalto University - School of Arts, Design and Architecture Master’s thesis in Animation is descriptive rather than prescriptive, as the solutions and methods were the ones that worked for me during the production process of Lähemmäs - Closer. I have documented the practical and artistic decision making process during the production of my Master’s thesis film meticulously. I conducted my research mainly with a autoethnographic methodology, in order to facilitate the various factors affecting the final outcome of a single artist short film. Many of the discoveries that this thesis documents, may seem obvious in retrospect, but the wisdom behind these discoveries becomes much more apparent, when one understands the background and the steps I’ve made in the thinking path. In order to facilitate the documenting of the thinking process, this written Master’s thesis features autobiographical features, as does the thesis film, but it also documents and establishes connections that Closer has to cinema theory and to animation and computer graphics technology. It also portrays the advancements in digital content creation technology as an enabler of a single artist or any low-budget computer animation project. The very definition of a short film varies from experimental, procedural noise patterns to hand-crafted narrative cinema, and the requirements to complete the required steps to produce each vary just as much. In one sense, anyone can make a short film alone, but at the other end of the spectrum, there are films that require a vast amount of skills from multiple disciplines in animation filmmaking. Closer is a film that grew from a modest framework of an idea to a challenging animation project, and its reception in festival distribution will show if I have managed to make a film that connects to its audience.Item Luovan työn ongelmien lihalliset ratkaisut(2022) Penttilä, Kaisa; Neittaanmäki, Reetta; Lilja, Katja; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaAnimaatio on työläs tekniikka, ja sen tekeminen on hidasta ja vaikeaa. Animaation tekemistä helpottavia ja nopeuttavia kojeita ja innovaatioita on kehitelty aikojen saatossa, mutta itse olen viehättynyt nimenomaan hitaudesta ja vaikeudesta ja halunnut maksimoida ne taiteellisen lopputyöni Maihinnousun tekemisessä. Miksi näin? Työssäni hitaus liittyy käsin tekemiseen ja vaikeus fyysisten ja materiaalisten ongelmien kohtaamiseen. Käsin tekeminen tuntuu hyvältä ja auttaa ajattelutyössä. Samoin ongelmanratkaisua edistää kokonaisvaltainen fyysinen liike - sekä liikunta että kehollinen työskentely. Maihinnousu on stop motion -elokuva, joka ei olisi voinut syntyä ilman lihallista läsnäoloa ja fyysistä toimintaa, koska se perustuu käsityöhön ja materiaaleihin. Projektin synnyssä kehollinen aktiivisuus oli osa ajattelua. Stop motion -animaatio tehdään fyysisistä materiaaleista. Työstäessäni stop motion -projektia tunnistan ja valitsen tarvittavat materiaalit ja esineet ruumiillisen resonanssini avulla ennen kuin teen tietoista päätöstä niiden käytöstä. Ruumiilliseen resonanssiin vaikuttaa olennaisesti havaitsijan oma liike- ja toimintahistoria. Se muokkaa myös minun tapaani nähdä maailma. Tässä tutkielmassa puhun kehollisuudesta ja tarkoitan sillä sekä käsityön tekemistä että muuta liikkumista ja liikuntaa. Alun perin halusin tutkia käsin tekemistä, mutta oivalsin että käden erottaminen muusta kehosta on keinotekoista. Lähdeteksteissäni sekä käsityöllä että liikunnalla on todettu samansuuntaisia positiivisia vaikutuksia, kuten mielialan paranemista ja luovan ajattelun lisääntymistä. Mikään lähteistäni ei kuitenkaan puhunut sekä käsitöistä että liikunnasta, vaan jommastakummasta. Tässä tutkielmassa yhdistän lähdeaineistossani tehdyt huomiot omaan kokemukseeni Maihinnousu-teokseni parissa. Osoitan että luovuutta edistävä kehollisuus ei tarkoita välttämättä urheilua vaan voi olla yhtä lailla materiaalien tunnustelua ja työstämistä.Item Metamorfoosit animaatiossa hahmosuunnittelijan ja animaattorin näkökulmasta(2023) Lehtovirta, Hertta; Leinonen, Tuula; artmed; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaTämä opinnäytetyö tarkastelee metamorfooseja hahmosuunnittelijan sekä animaattorin näkökulmasta. Metamorfoosit ovat yksi animaatioille ominaisimmista ilmaisukeinoista. Tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää, millaisia tarinankerronnallisia ja ilmaisullisia rooleja metamorfooseilla on animaatioissa, sekä tarkastella hahmosuunnittelun ja animoinnin vuorovaikutusta. Pyrin tutkimuksella vastaamaan siihen, millaisilla keinoilla hahmosuunnittelija ja animaattori luovat uskottavan hahmomuodonmuutoksen. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta, kirjallisesta tutkimuksesta sekä taiteellisesta produktiosta. Koska aiheesta löytyi vähänlaisesti kirjallista lähdemateriaalia tarkastelemastani näkökulmasta, muodostuu kirjallinen tutkimus myös muista animaatioista tekemistäni havainnoista muodonmuutoksen kerronnallisen roolin, hahmosuunnittelun sekä animoinnin suhteen. Taiteellinen osuus on Lauri Ketosen ohjaama lyhytelokuva Hound, jossa toimin apuohjaana, hahmosuunnittelijana, animaattorina sekä kuvakäsikirjoittajana. Lähestyin tutkimuskysymystä tekstissä lähdemateriaalien, oman käytännön kokemukseni, sekä Houndin tekoprosessista syntyneiden havaintojen avulla. Tutkimuksessa totean, että hahmomuodonmuutoksen onnistuneessa ja uskottavassa toteutuksessa on otettava huomioon kolme eri tasoa, joilla hahmo voi muuttua. Hahmon muodon muutos voi tapahtua fyysisesti, psyykkisesti sekä sosiaalisesti. Tasot ovat yhteydessä toisiinsa ja muutos tietyn alueen sisällä, heijastelee muutoksina muilla alueilla. Fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset muutokset ilmenevät eri tavoilla animoinnin ja hahmosuunnittelun suhteen, joten työvaiheiden vuorovaikutus saattaa edesauttaa lopputuloksen uskottavuutta.Item Muut ihmiset – Dokumentaarinen pala-animaatio suoraviivaisin keinoin(2023) Sairio, Anni; Rimminen, Marjut; elo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaPyrin opinnäytetyöni avulla selvittämään, kuinka lyhytanimaation voisi toteuttaa tavalla, joka mahdollistaa estottoman tekemisen, spontaanien ideoiden toteuttamisen ja virheiden sallimisen. Ajatuksen taustalla on tarve saavuttaa samanlainen tekemisen tila kuin lapsuuden piirtämisessä. Halusin päästää irti täydellisyyden tavoittelusta. Lisäksi taustalla on animaatiojamitteluksi kutsumani metodi, jossa animaatiota toteutetaan improvisoinnin mahdollistavalla keinolla. Metodissa ääni ja kuva inspiroivat toisiaan samanaikaisesti. Tällaisen tekemisen tavan tutkimisen ohella pohdin, kuinka metodin käyttäminen vaikuttaa dokumentaarisen aiheen käsittelyyn. Tutkimus sisältää sekä taiteellisen, että kirjallisen osion. Kirjallinen osio pohjautuu Joonatan Turkin kanssa yhteisohjauksena tekemääni lyhytelokuvaan nimeltä Muut ihmiset. Elokuva on noin kahdeksanminuuttinen dokumentaarinen stop motion -pala-animaatio ja tämän tutkimuksen taiteellinen osio. Kirjallisessa osiossa analysoin taiteellisessa työskentelyssä tekemiäni ratkaisuja ja siinä tapahtunutta ajattelua. Pohdin elokuvamme dokumentaarisuutta käyttäen apunani kirjallisuuslähteitä. Esitän tutkimuksessani, että suoraviivaisuutta voidaan käyttää kattoterminä erilaisille stop motion -pala-animaation ominaisuuksille, joita ovat muun muassa straight ahead -animointimetodi, fyysinen työskentely, tekniikan asettamat rajoitteet ja komposition rakentaminen suoraan kameran alla. Stop motion -pala-animaatio osoittautui kaikessa suoraviivaisuudessaan itsekritiikkiä vähentäväksi ja oivaltavaksi tekotavaksi. Se mahdollisti dokumentaarisen aiheen käsittelyn ennakkoluulottomalla tavalla. Elokuvan hahmot pelkistyivät tekotavan myötä käveleviksi silmiksi. Tämä ratkaisu toimii dokumentaarisessa mielessä aihetta selkeyttävänä ja rajaavana elementtinä. Katsoja ohjataan tunnistamaan tilanteita keskittymällä silmän liikkeisiin. Lisäksi ratkaisu teki animaatiosta surrealistisen. Todellisten ihmisten puheen yhdistäminen surrealistiseen maailmaan mahdollistaa arkisen aiheen tarkastelun täysin uudessa valossa. Suoraviivainen työskentelytapa näyttäytyi keinona irrottautua realismista ja luoda ennalta-arvaamatonta kerrontaa. Dokumentaarinen lähtökohta, kuten haastattelut, toimi hyvänä yllykkeenä suoraviivaiselle työskentelylle.Item My mother became a bird(2023) Khalilzadehbin, Maryam; Khalilzadeh, Leila; artmed; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TuulaThis thesis addresses the genesis of my poetic documentary animation, ''My Mother Became a Bird'', from the initial idea to the end result. During the process of creating this animation, I researched mourning, pain, memory, object memory, and fear of forgetting. More precisely, by researching and searching the theoretical concepts that I wanted and the conceptual guide for writing the story and script of this animation; In this thesis, I discussed the creative process of research and searching and finding ideas until making the work and using visual techniques that helped the concept of the work.In the theory section, I defined and examined key concepts: mourning, pain, memory, hidden spirits in objects, and fear of forgetting. I also gave examples of works of art incorporating these themes.The medium of animation has provided me with a platform to express my emotions regarding the loss of my mother and the preservation of her memory in a visually captivating yet authentic and personal manner. Through animation, I have been able to breathe life into some of these memories and emotions. Given that memory is a subjective experience and can fade with time, it was crucial for me to immortalize my mother's memory by depicting her experiences in animation. To achieve this, I found that the hand-drawn charcoal animation technique combined with stop-motion object animation was the most effective method for bringing these memories to life. With the use of objects and photo animation, and incorporating real objects that belonged to my mother into the film, I aimed to showcase her documentary presence and evoke a sense of nostalgia. Additionally, the charcoal technique and the interplay of darkness and light within the film serve to convey the fleeting nature of memory and the fear of forgetting.