Aaltodoc - homepage
Communities & Collections
Browse Aaltodoc publication archive
EN | FI |
Log In
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lautala, Niko"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Jännitekuoppien aiheuttamat kustannukset
    (2015-05-15) Lautala, Niko
    Sähkötekniikan korkeakoulu | Bachelor's thesis
  • No Thumbnail Available
    Sähköautojen lataus taloyhtiöissä
    (2019-12-16) Lautala, Niko
    Sähkötekniikan korkeakoulu | Master's thesis
    Tässä diplomityössä on tarkasteltu sekä tekniseltä, että hallinnolliselta kannalta miten taloyhtiöt voivat valmistautua liikenteen sähköistymiseen. Taloyhtiöiden parkkipaikkojen sähköistäminen latauspisteiksi on välttämättömyys sähköautojen laajamittaiselle yleistymiselle. EU:n päästötavoitteet ja etenkin Suomen tavoite puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vaatii siirtymistä sähköiseen liikenteeseen. Suomessa taloyhtiöiden parkkipaikoilta löytyy usein lämmitystolpat, jotka voidaan kustannustehokkaasti muuttaa latauspisteiksi. Etenkin 2000-luvulla valmistuneissa taloyhtiöissä on kaapelointi yleensä mitoitettu 2 kW parkkipaikkaa kohti käytettäväksi auton moottorin ja sisätilojen lämmitykseen. Tämä mahdollistaa 3,7 kW lataamiseen noin puolelle autopaikoista. Vasta, kun yli puolet pysäköintipaikoista on muutettu latauspaikoiksi tarkistetaan pääsulakkeen koko. Silloin aluksi riittää siis sähköjärjestelmän katselmus ja lämmityspistokkeen korvaaminen latauslaitteella. Tämä pitää kustannukset alhaisina ja mahdollistaa niiden kumoamisen lyhyessä ajassa sähköllä ajamisen edullisuuden vuoksi. Heikommassakin sähköjärjestelmässä dynaaminen kuormanhallinta mahdollistaa helposti keskimääräisen 6 kWh yöllisen latauksen. Jo 9 ampeerin latausvirralla päästään kymmenen tunnin latausajalla 20 kWh lataukseen, joka riittää noin 100 kilometrin ajoon. Tämä on noin kaksinkertaisesti keskimääräinen päivittäinen ajomatka. Lisäksi sähköauton akkua harvoin ladataan lähes tyhjästä täyteen, vaan usein jäljellä on noin 15–25%:n lataus. Tämä kirjallisuuskatsaus käy läpi erilaiset lataustyypit, lainsäädännön vaatimukset sekä päätöksenteon taloyhtiöissä. Useimpien taloyhtiöiden hallituksilla onkin jo nyt tai viimeistään lähivuosina edessään latausmahdollisuuksien kartoitus ja suunnittelu, joita tämän diplomityön tulisi selventää.
Help | Open Access publishing | Instructions to convert a file to PDF/A | Errata instructions | Send Feedback
Aalto UniversityPrivacy notice | Cookie settings | Accessibility Statement | Aalto University Learning Centre