Browsing by Author "Laine, Teemu"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
- Balance revisited: towards deeply functioning practices for actors and organisations
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä(2022-12-22) Suomala, Petri; Laine, Teemu; Korhonen, TuomasThis essay revisits the concept of balance and seeks to understand balance as a meta-level principle of any management control and performance measurement system. The essay builds a conceptual background for the concept of balance and unveils several perspectives to be taken to achieve balance, i.e., the different perspectives and viewpoints that should be somehow set into purposeful proportions regarding each other. The relevance of revisiting the concept of balance lies in the possibility to form practices that are deeply and sustainably functioning and constructive for different actors, organisations or other entities. This thought is addressed by using a lighthouse metaphor, in this essay. - Emotional Contagion in Collaborative Virtual Reality Learning Experiences : An eSports Approach
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä(2023-11) Dirin, Amir; Nieminen, Marko; Laine, Teemu; Nieminen, Lassi; Ghalabani, LeilaEmotional contagion is an intriguing subject in many academic fields, and it is also relevant in collaborative learning where learners share a physical or virtual space. We aimed at exploring the possibilities of motivating, fascinating, and experiential elements of virtual reality (VR) in a collaborative learning context, with a focus on emotional contagion. We adopted the eSports mode as a competency development strategy in collaborative learning, using VR to evaluate emotional contagion that is invoked between the presenters and spectators. For this purpose, we created a VR application (HHVR) that allows freshmen students to learn about the premises and academic life at a university. We then divided 43 adult participants into presenters (N = 9) and spectators (N = 34); the presenters experienced the HHVR application first-hand, whereas the spectators watched the experience through a monitor. We used a questionnaire and semi-structured interviews to measure what feelings of being — existential feelings that affect the way we react to the world — the participants experienced. The collected data were analyzed by Principal Component Analysis and qualitative data coding and the results revealed emotional contagion; the spectators who followed the presenters on a monitor showed similar emotional engagement with the presenters who used the application. In conclusion, the proposed eSports mode can be a useful pedagogical technique in the context of collaborative learning with VR, as it engages emotionally both the presenters and spectators. These findings can be helpful for designing emotionally engaging collaborative learning experiences with VR and for conducting group-based UX evaluations of VR applications. - Langattomat laajakaistaverkot ja radiotaajuudet
Elektroniikan, tietoliikenteen ja automaation tiedekunta | Bachelor's thesis(2008) Laine, Teemu - Luovuuden oppiminen tuotekehityksessä
Insinööritieteiden korkeakoulu | Bachelor's thesis(2018-04-22) Laine, Teemu - Object manipulation on a 2D plane with a varying angle air jet
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis(2021-06-14) Laine, Teemu - New synchronization metrics for packet networks
Elektroniikan, tietoliikenteen ja automaation tiedekunta | Master's thesis(2010) Laine, TeemuTämä työ esittelee verkkojen synkronoinnin haasteet pakettikytkentäisten siirto-verkkojen yli esimerkiksi mobiili-verkon tukiasemiin, joka tunnetaan nimellä ToP (timing over packet). Tässä yhteydessä synkronisaatio tarkoittaa yhteisen taajuuden, vaiheen tai ajan mahdollistamista, jotka vaativat hieman erilaisia menetelmiä ja metriikoita. Työssä keskitytään mobiili-verkkojen synkronointiin, joissa tekniikka asettaa tarkat vaatimukset synkronoinnin tarkkuudelle. Siirtoverkkojen muuttuminen aikajakoisista tekniikoista pakettikytkentäiseen vaatii synkronoinnin uudelleen miettimistä. Synkronointimetriikat ovat tärkeitä suorituskykyindikaattoreita ja -ennustajia, joita tarvitaan ToP -järjestelmän suunnittelussa ja testauksessa. Perinteisistä kellometriikoista johdetut pakettimetriikat sekä täysin uudet pakettimetriikat on tutkittu ja analysoitu tarkkaan. Näiden lisäksi uutta MATIE -metriikkaa yritettiin parantaa paremman suorituskyvyn toivossa. Tutkimuksessa on tehty useita mittauksia ja tietokoneella toteutettuja metriikoita sovellettiin saatuihin mittaustuloksiin sekä verrattiin itse toteutettuihin simuloituihin orjakelloihin. Tuloksena saatiin, että MAFE osoittautui kestäväksi ja toimivaksi taajuusstabiilisuusmittariksi ja MATIE (tai paranneltu MATIE) on toimiva, mutta ei kovin käyttö-kelpoinen perinteisten maskien kanssa. Parhaaksi ratkaisuksi osoittautui MTIE -metriikka simuloidun orjakellon ulostulosta.