Browsing by Author "Kuusivaara, Matti"
Now showing 1 - 19 of 19
- Results Per Page
- Sort Options
- Siltojen kantokyky raskaille kuormille
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1980) Peura, Erkki - Liittopalkkisiltojen tietokoneohjelmat ja niiden kehittäminen
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1995) Rusila, Jukka - Betoninen kaarisilta, rakennesysteemien ja rakennustapojen analyysi
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1983) Posti, Jukka - Contracting Procedures, Design and Construction Costs for Bridges in European Countries
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1998) Correia Lopes, Antonio Manuel Martins Branco - Eri siltatyyppien kustannusmallit
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1983) Saukkonen, Risto - Jäykästi kiinnitetyn teräsbetonisen siltapilarin mitoitus
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1986) Niklander, Reima - Halkeilun huomioonotto betonisiltojen suunnittelussa
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1984) Räsänen, Ossi - Jännemittojen pidentämisen vaikutus betonisten risteyssiltojen rakenneratkaisuihin
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1989) Tommola, Jarmo - Euronormien vaikutus liittorakenteisten siltojen suunnitteluun
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2000) Honkanen, Hannu - Teräs-betoni -liittorakenteisen kaaren kokeellinen tutkimus ja soveltaminen käytäntöön
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1994) Mikkola, Hannu - Terässillan poikkiristikon analysointi elementtimenetelmällä
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1995) Jaatinen, Teemu - Raskaat maantiekuljetukset ja niiden enimmäispainot siltojen kantavuuden kannalta
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1981) Peura, Erkki - Teräsbetonisen siltalaatan läpileikkautuminen
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1982) Nordlund, Olli-Pekka - Puu-betoni-liittopalkkisiltojen tyyppipiirustukset
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1998) Noponen, Sami - Selvitys vinoköysisillan staattisen analyysin kulusta sekä mallilaskenta
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1992) Kela, Petri - Betonisiltojen vahventaminen ulkoisilla jänteillä
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1993) Rautajärvi, Simo - Poikittaisen jännittämisen käyttö siltojen kansilaatoissa
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1988) Malmström, Arja - Vääntöjäykkä arina
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1963) Kuusivaara, Matti - Teräsohutlevyn varaan ruiskubetonoitu holvisilta
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1997) Paavola, EsaTyössä on tutkittu teräsohutlevyn varaan ruiskubetonoitua holvirakennetta. Tavoitteena on ollut luoda Tielaitokselle ja muille rakennuttajille edellytykset sekä suunnitella että rakennuttaa ruiskubetonisia holvisiltoja sekä hälventää niitä ennakkoluuloja, joita Suomessa on ollut ruiskubetonoimalla tehtyjä rakenteita kohtaan. Samalla on pyritty löytämään vastauksia ja ratkaisuja joihinkin niistä kysymyksistä, joita ruiskubetonointitekniikalla tehtyjä rakenteita kohtaan on esitetty. Työn suorituksen lähtökohtana on kirjallisuustutkimus. Kirjallisessa osassa käydään läpi ruiskubetonisen holvin suunnittelu sekä perehdytään muutamaan rakenteen mitoituskysymykseen perusteellisemmin. Työssä selvitetään rakenteessa tarvittavat betoniteräsmäärät laskennallisesti viidellä eri siltavaihtoehdolla sekä murto- että käyttörajatilassa. Lisäksi tarkastellaan passiivisen maanpaineen vaikutusta holvin voimasuureisiin sekä pituussuuntaisen kutistumisen rakenteeseen aiheuttamaa pakkovoimatilaa. Tutkimuksen kokeellisessa osassa on selvitetty betoniteräksen tartunnan eroa ruiskubetonoiduissa ja normaalisti valetuissa koekappaleissa. Kokeiden mukaan ruiskubetonoinnilla saavutetaan noin 1,2-kertainen terästen tartuntalujuus verrattuna valamalla aikaansaatuun tartuntaan. Eri holvisiltavaihtoehtojen kustannusvertailu osoittaa, että holvikaaren oikean muodon valitsemisella on kokonaistaloudellisuuden kannalta ratkaiseva merkitys. Kustannusten kannalta ratkaisevinta on betoniteräsmäärän kokonaismenekki eikä esimerkiksi jännemitan ja betonimäärän minimointi. Tutkimuksen mukaan ruiskubetonoimalla tehty holvisilta on noin 13...16 prosenttia edullisempi kuin vastaava paikalla valettu silta.