Browsing by Author "Kuivalainen, Kiia"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
- Dialogin ohjaaminen: Karakterisoivan dialogin työstäminen yhdessä käsikirjoittajan ja näyttelijän kanssa
School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis(2020) Kuivalainen, KiiaOpinnäytetyö käsittelee karakterisoivan dialogin ohjaamista ja kehittämistä elokuvan ennakkosuunnitteluvaiheessa. Ohjaamisen lähtökohtana on dialogin työstäminen yhdessä käsikirjoittajan ja näyttelijän kanssa. Omakohtaiset kokemukset epäuskottavasta elokuvadialogista johdattivat minut tutkimaan, että millaista on toimiva dialogi? Elokuvassa dialogilla voi olla useita funktioita, mutta sillä on aina merkitys. Dialogikohtaus sisältää henkilöhahmojen agendat ja konfliktin, jotka luovat tilanteeseen jännitteen. Dialogin ei tarvitse jäljitellä naturalismia, vaan sen tyyli voi muotoutua elokuvan maailmaan ja genreen sopivaksi. Pohdin käsikirjoittamisen näkökulmasta toimivan dialogin perusteita ja sen suhdetta näyteltävissä olevaan dialogitekstiin. Kirjoitettu puhe voi tuntua toimivalta paperilla, mutta muuttuukin radikaalisti, kun näyttelijä tulkitsee tekstin ääneen. Siksi painotan näyttelijäharjoitusten merkitystä ennakkosuunnitteluvaiheessa. Harjoituksissa dialogi kuullaan ääneen puhuttuna ja näyttelijöiden ollessa vuorovaikutuksessa, jonka jälkeen käsikirjoittaja voi tekstiä vielä muokata. Karakterisoiva dialogi luo henkilöhahmolle yksilöllisen puhetavan sekä kertoo huomattavan määrän informaatiota hahmon taustasta, statuksesta ja tunnetilasta. Puheella karakterisoinnin kanssa on oltava tarkkana, ettei sorru roolihenkilöiden stereotyypittelyyn. Viimeisessä luvussa avaan Judith Westonin ja Mihail Tsehovin ohjaamisen metodeja. Weston lähestyy näyttelijän ohjaamista intentioita ja toimintaverbejä hyödyntäen. Tsehovin metodi pohjautuu fyysisiin mielikuviin. Sovellan heidän teorioitaan dialogikohtauksen ohjaamiseen ja poimin kummankin opeista mieleiseni työkalut. - Näyttelijän ohjaaminen ennen kuvauksia - Harjoitukset osana elokuvaohjaajan ennakkotyötä
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2023) Kuivalainen, KiiaOpinnäytetyö tutkii harjoitusten tarpeellisuutta ja funktiota elokuvan teon prosessissa. Tutkimuskysymyksenä on, mitä asioita kannattaa suunnitella, ohjata ja harjoitella ennen varsinaisia kuvauksia. Opinnäytetyössä tarkastellaan harjoittelun hyötyjä ja mahdollisia haittoja. Lisäksi jäsennän työssä, kuinka harjoitukset suunnitellaan ja toteutetaan sekä avaan ohjaajan ja näyttelijän välistä työsuhdetta. Tutkin aihetta laadullisin tutkimusmenetelmin haastattelujen, kirjallisten lähteiden ja omien kokemusteni kautta. Lähteinä käytän elokuva-alan kirjallisuutta sekä kuuden kotimaisen elokuvaohjaajan haastatteluja. Haastatteluilla pyrin tuomaan opinnäytteeseen kotimaisten ohjaajien näkökulmaa aiheeseen ja selvittämään kuinka he valmistautuvat kuvauksiin näyttelijöiden kanssa. Ohjaaja aloittaa luottamussuhteen rakentamisen näyttelijään jo roolitus vaiheesta alkaen. Ohjaajan ja näyttelijän välinen luottamuksellinen työsuhde on edellytys luovalle prosessille. Harjoitusvaiheessa luodaan yhteiset työtavat, jotka pätevät myös kuvauksissa, jotta työskentely olisi mahdollisimman sujuvaa ja kommunikointi avointa. Ohjaaja ja näyttelijä valmistautuu yhdessä kuvauksiin tekemällä dramaturgisen purun, taustatutkimusta ja harjoittelemalla eri menetelmin. Yhteistyön avulla näyttelijän ilmaisu ja elokuvallinen kerronta voivat saavuttaa tarinallisesti toimivan ja katsojaan vetoavan elokuvan. Opinnäytteen johtopäätöksenä totean, että harjoittelu on kannattavaa ja suositeltavaa sisällyttää osaksi elokuvan teon prosessia. Harjoitusten tavoitteena ei ole päästä valmiiseen lopputulokseen. Havaitsin opinnäytteen myötä, että harjoitukset auttavat ohjaajaa ja näyttelijöitä kehittämään tarinaa ja syventämään henkilöhahmoja. Harjoitukset mahdollistavat kokeilut, tutkimisen ja paineettoman työskentelyn.