Browsing by Author "Kivioja, Sini"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
- Aistikoneet - Monialaisen taide- ja teknologityöpajan kehittäminen Aalto-yliopisto Juniorille
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2023) Kivioja, SiniTässä opinnäytetyössä kehitettiin Aalto-yliopistossa toimivalle Aalto-yliopisto Juniorille Aistikoneet-niminen monialainen työpaja, joka yhdistelee taidetta ja teknologiaa. Työpajaa kehitettiin vuoden 2022 ja 2023 aikana käyttäen toimintatutkimuksen ja kehittämistutkimuksen toimintatapoja. Aistikoneet-työpajassa toisen asteen opiskelijat oppivat koodausta sekä sensoreiden käyttöä ja rakentavat oman taideteoksen prototyypin käyttämällä Arduino-laitteistoa. Tutkielman päätavoitteena oli luoda onnistunut työpajakokonaisuus sekä selvittää toimivia käytäntöjä Aalto-yliopisto Juniorin yksikön monialaisten työpajojen kehittämiseen. Tämän lisäksi opinnäytteessä pohdittiin, miten voitaisiin toteuttaa monialaista taide- ja teknologiakasvatusta, joka ohjaa oppilaita ymmärtämään teknologian, koodin ja algoritmien vaikutuksia elämään ja yhteiskuntaa. Tutkimuksen kehitystuotoksena syntynyt työpaja on yksi ehdotelma siihen, kuinka tätä ymmärrystä voitaisiin opettaa ja kuinka osallistujien toimijuutta post-digitaalisessa maailmassa voitaisiin vahvistaa. Työpajaa lähdettiin kehittämään ja testaamaan vaiheittain. Ennen tätä koottiin tutkielman teoriapohja, jossa kerrotaan Aalto-yliopisto Juniorin toiminnasta ja siitä, kuinka yksikkö sijoittuu Suomen opetuskentälle. Teoriapohjassa avataan monialaisuuden, laaja-alaisuuden ja eheyttämisen termejä, kerrotaan STEAM-kasvatuksesta ja mietitään taidetta, teknologiaa ja kasvatusta post-digitaalisessa maailmassa. Työpajan ensimmäinen versio rakentui teorian pohjalta ja sitä testattiin opettajien täydennyskoulutuksessa. Toinen versio jatkokehitettiin tehtyjen havaintojen perusteella ja testattiin Juniorin ohjaajille pidetyssä perehdytyksessä. Kehittämisprosessissa syntynyt työpaja koostuu pajassa käytettävästä diaesityksestä, verkossa toteutettavasta ennakkotehtävästä, Twine-ohjelmalla luodusta Arduino-ohjeesta ja ohjaajan ohje -dokumentista. Opinnäytteen työskentelyssä ja sen perusteella tehdyissä johtopäätöksissä korostui monialaisessa kehittäjyydessä tärkeää olevan alojen välinen yhteistyö. Kiinnostavaksi osoittautuivat myös monialaiseen kehittäjyyteen ja opettamiseen liittyvät epävarmuuden tunteet. Kokonaisuudessaan Aistikoneet-työpaja on yksi ehdotelma vastaukseksi tutkielmassa kiinnostaneisiin tutkimuskysymyksiin. - Leijuvia päitä ja epäopiskelua - kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta korona-aikana
School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis(2021) Kivioja, SiniTämä kandidaatin opinnäytetyö käsittelee Covid-19-viruksen eli koronaviruksen aiheuttaman pandemian aikaista etäopiskelua. Tutkielma on kirjoitettu tilanteen alkamisesta ollessa hieman yli vuosi, joten aiheesta on ollut vasta vähän julkaistua tutkimusta ja tietoa kuvataidekasvatuksen näkökulmasta. Opinnäytetyö pyrkiikin tuomaan kuvataidekasvatuksen opiskeli-joiden kokemukset mukaan laajempaan keskusteluun korona-ajan etäopetuksesta ja -opiskelusta. Tutkielman tavoitteena on selvittää vastauksia tutkimuskysymyksiin: Miten kuvataidekasvatuksen opiskelijat ovat kokeneet korona-ajan etäopiskelun? Miten tämän ajan etäopetus on vaikuttanut taideopetukseen? Kuinka korona-ajan etäopiskelua voisi kehittää? Tutkimalla kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden kokemuksia voidaan oppia sekä taiteenopetuksen että opettajankoulutuksen tilasta tänä erikoisena aikana. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, joka toteutettiin nettilomakkeen avulla 3.2.–14.2.2021 välisenä aikana. Kysely suunnattiin Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen kandi-, maisteri- ja erillisen maisteriohjelman opiskelijoille. Joukkoa tutkittiin, jotta voitaisiin saada mahdollisimman laaja kuva siitä, millaisia erilaisia kokemuksia kuvataidekasvatuksen opiskelijoilla on tilanteesta. Kyselyyn vastasi kaksikymmentäseitsemän opiskelijaa, joita oli lähes jokaiselta mahdolliselta vuosikurssilta. Kysely oli jaettu neljään osa-alueeseen, jotka selvittivät opiskelijoiden taustatietoja, kokemuksia, tilanteen vaikutuksia ja sitä, kuinka korona-ajan etäopiskelua voisi heidän mielestään kehittää. Aineiston käsittelyssä käytettiin fenomenografista analyysia ja vastauksia tutkittiin laadullisen tutkimuksen kontekstissa. Opiskelijoilla oli ollut toisistaan eroavia kokemuksia ja eroihin vaikuttivat muun muassa opintojen vaihe, kurssien järjestelyt, opiskelijan oma elämäntilanne sekä hänelle soveltuvat opiskelun tavat. Vastauksista nousivat esille kokemukset etäluentoihin osallistumisesta ja korona-aikana opiskelusta mutta myös opiskelijaelämästä yleisesti. Tilanteen kaikki vaikutukset eivät ole välttämättä vielä havaittavissa, mutta vastauksista selvisi niitä olleen opiskelijoiden terveyteen, opintoihin ja kokemukseen omasta ammattitaidosta. Opiskelijoiden vastauksista selvisi, että kurssipäivien sopivalla kestolla ja riittävällä taukojen pitämisellä oli positiivisia vaikutuksia heidän keskittymiseensä, joka korona-aikana oli tuntunut heikentyneen. He toivoivat myös selvyyttä päivien rakenteeseen ja tiedotukseen kurssien sisäisesti sekä yliopiston sisällä yleisesti. Vastaukset riippuivat kuitenkin paljon opiskelijasta itsestään, eikä opiskelijoilla ollut täysin yhtenäistä linjaa siitä, mikä heille toimii etäopiskelussa. Tutkimustuloksista selvisi, että opiskelijoilla oli hyvin erilaisia kokemuksia etäopiskelusta ja tilanne nähtiin ristiriitaisena. Opiskelijat pystyivät tunnistamaan niin positiivisia kuin negatiivisia kokemuksia, joten heidän vastauksensa loivat tilanteesta realistisen ja monipuolisen kuvan. Kertomalla kokemuksista tämä tutkielma pyrkii antamaan opiskelijoille äänen ja auttaa ymmärtämään aihetta heidän näkökulmastaan.