Browsing by Author "Kiema, Hanna"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
- Pikaraitiotiepysäkkien kävely-ympäristöt - kaupunkitilan analyysi ja suunnittelu
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2016) Kiema, HannaTämä diplomityö käsittelee käveltävyyttä ja pikaraitiotiepysäkkien kävely-ympäristöjä. Raide-Jokeri on uusi Helsingin ja Espoon välinen pikaraitiotieyhteys, joka tulee korvaamaan nykyisen runkolinjan 550. Raide-Jokeri tulee kulkemaan Itäkeskuksesta Huopalahden, Leppävaaran ja Otaniemen kautta Keilaniemeen. Raide-Jokeria rakennettaessa olemassa olevaa kaupunkirakennetta parannetaan ja tiivistetään. Diplomityön aihe on saatu Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastolta. Tämä diplomityö koostuu rakenteellisesti kolmesta eri osasta: teoriasta, analyysista ja suunnitelmasta. Teoriaosuudessa paneudutaan kävelemisen hyötyihin ja haittoihin, kävelyn edistämiseen, käveltävyyteen ja sen määrittelyyn sekä pohditaan kävelyn merkitystä ennen ja nyt osana kaupunkien kehitystä. Lisäksi teoriaosuudessa listataan ne käveltävyyden kriteerit, jotka nousivat selkeimpinä kriteereinä eri kirjallisuuslähteiden kautta. Jan Gehlin julkaisut ovat yksi käytetyimmistä kirjallisuuslähteistä johtuen hänen pitkäjänteisen työn kaupunkiympäristön laadun parantamiseksi. Analyysiosiossa tehtiin pysäkkiympäristöistä pysäkkitarkastelu, jossa analysoitiin Helsingin kaupungin puoleiset pysäkkialueet käyttäen hyödyksi teoriaosuudessa esiteltyjä käveltävyyden kriteereitä. Tämän lisäksi pysäkkitarkastelua varten kerättiin tietoa alueiden kaavoittajilta. Pysäkkitarkastelun jälkeen neljästä pysäkistä tehtiin laatuanalyysi, jossa käytettiin hyödyksi Jan Gehlin laatukriteerilistaa. Laatukriteerilistaa muokattiin pysäkkialueiden analysointiin sopivaksi. Jan Gehlin laatukriteerilista valikoitui päätyökaluksi, koska se sisältää useat teoriaosuudessa esitellyt käveltävyyden kriteerit. Laatuanalyysin jälkeen yksi pysäkki valittiin suunnitteluosuuteen. Suunnitteluosuudessa luotiin pysäkkialueen kävely-ympäristön kehitysehdotus analyysissa saatujen tulosten kautta. Suunnittelualueen kävely-ympäristöä kehitettiin parantamalla kävely-yhteyksiä, olemassa olevaa katutilaa ja muita julkisia ulkotiloja sekä tiivistämällä olemassa olevaa kaupunkirakennetta.