Browsing by Author "Keinonen, Kalle"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item ”Pääsenkö mä ovesta sisään ja saanko mä käyttää niitä asioita mitä siellä on?” Tapaustutkimus taiteen ja visuaalisen kulttuurin harrastekerhoista Espoossa keväällä 2020(2020) Keinonen, Kalle; Pusa, Tiina; art; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Pusa, TiinaOpinnäytetutkielma “Pääsenkö mä ovesta sisään ja saanko mä käyttää niitä asioita mitä siellä on?”, tutki lapsille ja nuorille suunnattuja taiteen ja visuaalisen kulttuurin harrastekerhoja Espoossa keväällä 2020 tehdyn monitapaustutkimuksen muodossa. Tutkielman tavoite oli etsiä harrastekerhoihin liittyviä onnistumisia, haasteita, mahdollisuuksia ja uhkia. Tavoitteisiin päästiin teemoittelemalla aineistoa, sekä vertaamalla tutkimusaineistosta esiin nousseita huomioita omiin ennakko-oletuksiini. Tutkittujen kerhojen tarkoituksena on olla helposti saavutettavia harrastuksia ala- ja yläkoulun koulupäivän ohessa. Ne ovat hitaasti saavuttaneet jalansijaa osana suomalaista koulupäivää, vaikka toiminnan muodot ovat vuosien aikana vaihdelleet. Opinnäytetutkielma pyrki antamaan lukijalle tiivistetyn kuvan kerhojen historiasta ja taustasta, sekä pyrki antamaan aiheen parissa työskenteleville suoraviivaisia parannusehdotuksia kerhojen tulevaisuutta ajatellen. Opinnäytetutkielman aineisto kerättiin teemahaastattelun sekä lomakekyselyn avulla. Aineisto koostui kolmen Espoon kaupungin alueella kerhoissa toimineen opettajan haastatteluista, sekä heidän opettamissaan kerhoissa, osallistujilta kerätystä kyselyaineistosta. Haastatteluaineisto esittelee kerhojen toimintaa erityisesti opettajan näkökulmasta, kun taas kyselyaineistosta selviää lasten ja nuorten mielipiteitä ja toiveita. Motivaationa tutkielman kirjoittamiseen toimi kokemukseni harrastekerhojen opettamisesta. Tämän lisäksi pitkällinen julkinen keskustelu ja lukuisat kerhoihin liittyvät kokeilut, sekä tuoreet koulutuspoliittiset linjaukset vaikuttivat aiheen valikoitumiseen. Tutkielman pyrkimyksenä oli tarjota edeltävää tutkimusta käytännönläheisempiä huomioita, sekä tarjota ratkaisuja kerhojen haasteisiin ja uhkiin, sekä erityisesti toimijoiden yhteistyön parantamiseen. Tutkielman esittämiä positiivisia löydöksiä olivat taiteellisen työskentelyn saavutettavuuden lisääntyminen ja toimiminen porttina taiteen perusopetuksen pariin siirtymiselle. Lisäksi tutkielman positiivisia löydöksiä olivat uudet turvalliset tekemisen ja olemisen tavat, sekä mahdollisuus koordinoivien toimijoiden käyttämisessä. Tutkielman esittämiä haasteita puolestaan olivat mm. kerhojen opettajien kohtaamat haasteet opetustilaan pääsemisessä, suuresti vaihtelevat yhteistyökäytännöt koulun ja toiminnan järjestäjien välillä, haasteet tilan yhteiskäytössä sekä kouluympäristön hierarkian aiheuttamat haasteet. Tutkielmassa esitetyt löydökset kiteytyvät Espoon kaupungin käyttöön tuotettussa kerhosopimusehdotuksessa. Siinä tarjotaan joitakin ratkaisuja tutkielmassa esiin tulleisiin ongelmiin sopimuspohjan muodossa. Opinnäytetutkielma pyrki tarjoamaan kurkistuksen muutamaan yksittäiseen harrastekerhoon, sekä esittämään monet puolet siitä mitä tämä taidekasvatuksen tapa nykyisellään on. Se tarjosi ratkaisuja ja alleviivaa asioita jotka on syytä pitää jatkossa mielessä kerhoja järjestettäessä.