Aaltodoc - homepage
Communities & Collections
Browse Aaltodoc publication archive
EN | FI |
Log In
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Kalliala, Ines"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Personal uniform
    (2020) Kalliala, Ines
    School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
    This master’s thesis consists of a written part and a seven look menswear collection. The written part is a dissection of the elements that played a part in developing the collection. The title “Personal Uniform” derives from the emotional relationships that are formed around clothes. The thesis is a study of that relationship, and how it’s connected to the concepts of time and identity. My thesis work studies the concepts of personal relationships, individuality and time in the context of clothing and fashion. The starting point for the collection is visual research into uniform clothing and conforming ways of dressing, and how identity manifests through unity. It’s a study of the relationship of a person and their clothing, and how time and ways of wearing shape that relationship. The collection combines personal experiences and memories with imagined histories, and it aims to create a cohesive narrative that is simultaneously open to interpretations. The written part of the thesis aims to pin down the components of the creative work by dividing them into themes, to better understand their significance in the process through literature research and introspection. The core questions present in the work are: How do uniforms develop? What elements effect the ways we form emotional relationships with clothes? What is the importance of time and memories in the forming of that relationship? What is the relevance of personal experiences in the work of a designer? How can a designer facilitate the concepts of time and feelings in their work? Each chapter combines theoretical writing with fragments of the creative process, to find the intersections that connect the two bodies of work. The thesis intends to trace and open up the starting points and the process of design work, and both components, written and collection work, aim to complete each other. The written part reflects the methods and rhythm of the creative work, by entwining the theory and practice through mutual thematics. The goal of this thesis is to better understand the components that play a part in the developing of my values and identity as a designer, and to gain tools to design in a way that is more meaningful to me.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Taiteen kandidaatin opinnäyte
    (2015) Kalliala, Ines
    School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis
    Opinnäytteeni koostuu produktiivisesta ja kirjallisesta osiosta. Produktiivinen osa on kahdeksan asun miestenvaatemallisto, ja kirjallinen osa käsittelee malliston lähtökohtia, työn prosessia ja lopputulosta. Mallistoa varten tutkin maaseututyöläisten vaatteita, Roger Ballenin valokuvia, ja Bela Tarrin elokuvaa Torinon Hevonen. Teemoja yhdistää askeettisuus, kurinalaisuus ja vähistä elementeistä muodostuva rikas kokonaisuus. Mallistolla pyrin tulkitsemaan visuaalisen materiaalin herättämiä ajatuksia, ja siirtämään kokemukseni vaatteeseen. Avainasemassa ovat klassisen miestenpukeutumisen purkaminen ja tulkinta, väljät siluetit ja materiaalin työstö. Materiaalien työstössä olen keskittynyt äärimmäiseen manuaalisuuteen ja yksinkertaisien menetelmien löytämiseen. Kirjallisessa osiossa avaan malliston lähtökohtia ja suunnitteluprosessia, sekä analysoin lopputulosta ja omaa työskentelyäni. Pohdin myös omaa suunnittelijaidentiteettiäni ja suunnittelufilosofian muodostumista. Palaan lopuksi itselleni asettamiin tavoitteisiin ja mietin miten ne toteutuivat työskentelyssäni ja valmiissa mallistossa. Malliston tavoitteena on taustatutkimuksen herättämän tunnekokemuksen välittäminen, itselleni sopivien työskentelymenetelmien löytäminen, omien vahvuuksien hyödyntäminen, sekä tekemieni valintojen tiedostaminen ja niiden perustelu. Käyttämäni visuaalinen kieli on nukkavieru, keskeneräinen ja yksinkertainen. Malliston tärkeimpiä visuaalisia elementtejä ovat neutraalit värit, väljät ja kutistuneet siluetit, applikoidut palaset, naruista solmitut yläosat ja yksityiskohdat, sekä saumateippi ja liimakankaat.
Help | Open Access publishing | Instructions to convert a file to PDF/A | Errata instructions | Send Feedback
Aalto UniversityPrivacy notice | Cookie settings | Accessibility Statement | Aalto University Learning Centre