Aaltodoc - homepage
Communities & Collections
Browse Aaltodoc publication archive
EN | FI |
Log In
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Juurinen, Iida"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Case Kaupunkipeli - Osallistamisen digitaaliset työkalut ja julkisten ulkotilojen kehittäminen
    (2016) Juurinen, Iida
    School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
    Diplomityön tavoitteena on tarkastella, miten digitaalisten osallistamistyökalujen avulla voidaan tuottaa laadukkaampia suunnitelmia ja viihtyisämpää elinympäristöä. Mobiililaitteet ovat tulleet luontevaksi osaksi ihmisten arkea. Lisäksi mallintaminen on tuonut uusia mahdollisuuksia havainnollistamiseen ja tiedonhallintaan. Edellä mainittujen työkalujen avulla voidaan luoda uudenlaisia vuorovaikutuskeinoja ja saada laajempia käyttäjäryhmiä osallistumaan kaupunkisuunnitteluun. Työn viitekehys on kaupunkien julkiset ulkotilat ja niiden käyttäjien osallistaminen mobiilisovelluksen avulla. Lisäksi aihetta tarkastellaan laajemmassa kontekstissa: miten käyttäjien tuottama data voisi olla luonnollinen osa tietomallipohjaista suunnitteluprosessia? Työn ensimmäisessä luvussa määritellään työn tavoitteet ja käsitellään aihetta yleisellä tasolla. Luvussa esitellään tämänhetkisiä osallistamiskeinoja sekä suomalaisia että ulkomaisia sovelluksia. Katsauksen avulla tehdään johtopäätöksiä siitä, minkälaisia ominaisuuksia sovelluksen olisi hyvä sisältää. Työn toisessa luvussa käsitellään tarkemmin osallistamista ja käyttäjiä. Osiossa kartoitetaan kyselyn avulla syitä osallistumisen ja osallistumattomuuden taustalla. Kyselystä saatujen vastausten analyysin perusteella kartoitetaan keinoja, joiden avulla osallistujia saataisiin aiempaa enemmän. Lisäksi luvussa luodaan käyttäjäprofiilit, jotka perustuvat osallistumisaktiivisuuteen ja -laajuuteen. Työn kolmannessa luvussa esitellään case-alue, Helsingissä sijaitseva Pikku Huopalahden puisto. Alueelta kartoitetaan kohteet, joiden suunnittelun avuksi tarvitaan vuorovaikutusta puiston käyttäjien kanssa. Näihin kohteisiin kehitetään tehtävät, joita voidaan hyödyntää mobiilisovelluksen suunnittelussa. Luvun lopussa tehdään johtopäätökset siitä, voidaanko puistoon kehitettyjä tehtävä-tyyppejä yleistää käytettäväksi myös muissa julkisissa ulkotiloissa. Neljännessä luvussa, eli visiossa luodaan aiemmin kerätyn tiedon ja tapaustutkimuksen pohjalta sovelluksen konsepti. Konsepti keskittyy sovelluksen sisältöön, eli tarkastelemaan minkälaista tietoa julkisten ulkotilojen käyttäjiltä halutaan kerätä ja miten tietoa hyödynnetään. Sovelluksen käyttöliittymä esitellään yleisellä tasolla, mikä luo pohjan sovelluksen kehittämiselle. Työn keskeinen johtopäätös on, että yksi sovelluksen tärkeimmistä tehtävistä on sekä suunnittelijoiden että asukkaiden tietämyksen kasvattaminen. Erityisesti suunnittelun reunaehtojen määrittely on merkittävä ominaisuus. Lisäksi käyttöliittymän tulee suunnitella niin, ettei sovelluksen käyttöönotto lisää merkittävästi suunnittelijan vaivaa, vaan tekisi käyttäjien tuottamasta tiedosta luontevan osan suunnitteluprosessia.
  • No Thumbnail Available
    Tempo - Viheraluesuunnitelma Lohjanjärven ympäristöön
    (2013-05-14) Juurinen, Iida
    Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu | Bachelor's thesis
Help | Open Access publishing | Instructions to convert a file to PDF/A | Errata instructions | Send Feedback
Aalto UniversityPrivacy notice | Cookie settings | Accessibility Statement | Aalto University Learning Centre