Browsing by Author "Johansson, Mikaela"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
- Kokemuksellinen lähestymistapa muodin pedagogiikkaan
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2020) Johansson, MikaelaTaiteen maisterin opinnäyte käsittelee muodin pedagogiikkaa, joka kiinnittyy muotoilukasvatuksen kenttään. Suomen ajankohtaisessa muotoilukasvatuskeskustelussa painottuu palvelumuotoilun suunnittelumenetelmien soveltaminen lasten ja nuorten muotoiluopetuksessa. Muodin sisältöjä ei tulisi kuitenkaan unohtaa, sillä muoti on vaikuttava osa visuaalista kulttuuria ja näin ollen on motivoitua tutkia muotia pedagogisena sisältönä. Työn tavoitteena on kirjoittajan oman muodin pedagogiikan artikulointi. Opinnäytteen tutkimuskysymys on ”mitä merkityksiä muodin pedagogiikkani taustalta löytyy?”. Opinnäytteessä pohditaan myös ”mihin muodin pedagogiikka sijoittuu?”. Työssä käsitellään teinityttöjen ja nuorten naisten elämismaailmoja länsimaalaisen perspektiivin kautta. Tutkielman taustalla vaikuttavat opetuskokemukset maisteriopintojen soveltavasta- ja syventävästä harjoittelusta ja opetuskokeilusta, joka toteutui osana opinnäyteprosessia. Työhön haastateltiin Designmuseon museopedagogia, Hanna Kapasta. Haastattelun jälkeen kulttuuriset tekstit, elokuvien, valokuvien ja kaunokirjallisuuden muodossa, tulivat osaksi tutkielman aineistoa. Opinnäytteen aineisto koostuu asiantuntijahaastattelusta ja teoreettisista- ja kulttuurisista teksteistä. Kulttuuriset tekstit ovat osa työn visuaalista taustatutkimusmateriaalia, jota luetaan ja kirjoitetaan auki muodin ilmiön ja siihen kytkeytyvien merkitysten kautta. Taustatutkimusmateriaalia luetaan ja kirjoitetaan auki yhdysvaltalaisen taidehistorioitsijan, Anne Hollanderin ja kahden ranskalaisen filosofin, Jacques Rancièren ja Roland Barthesin, teksteihin tukeutuen. Tutkielman loppupäätelmissä esitetään, että visuaalinen ilo ja kriittinen tulokulma muodin ilmiöön sisältyvät tekijän muodin pedagogiikkaan, jonka keskiössä ovat historia, tarinat ja mielikuvitus. Opinnäytteen tutkimusmenetelmä sisällytetään osaksi kirjoittajan muodin pedagogiikkaa. Muodin pedagogiset sisällöt asettuvat taidekasvatuksen ja muotoilukasvatuksen väliin. Päätelmissä esitetään, että taiteellinen ajattelu mahdollistaa kulttuuristen ja henkilökohtaisten näkökulmien käsittelyn osana muodin pedagogiikkaa. Loppupäätelmien pohjalta ehdotetaan, että visuaalisen taustatutkimusmateriaalin keräämistä, lukemista ja auki kirjoittamista olisi mahdollista hyödyntää sekä opetussuunnittelussa että opetusmenetelmänä osana taide- ja muotoilukasvatusta.