Browsing by Author "Hyvönen, Eero; Prof."
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
- Ketterän ohjelmistokehitysmenetelmän määrittely, vertailu ja käyttäjäkysely
Master's thesis(2007) Huttunen, JanneTämän diplomityön tehtävä oli määritellä Finnish Net Solutions Oy:n (FNS) ohjelmistokehitysmenetelmä ja sen suhde muihin yleisesti käytettyihin menetelmiin, selvittää kyselytutkimuksella asiakkaiden mielipiteet käytetystä menetelmästä ja sillä toteutetuista ohjelmistoista sekä esittää näiden perusteella toimenpiteitä menetelmän kehittämiseksi. Työn aluksi esiteltiin keskeiset yleisesti tunnetut suunnitelmaohjautuvat sekä ketterät ohjelmistokehitysmenetelmät sekä määriteltiin FNS:n käyttämä ohjelmistokehitysmenetelmä ja tutkittiin sen yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia yleisesti tunnettuihin ohjelmistokehitysmenetelmiin. Menetelmän todettiin kuuluvan ketteriin ohjelmistokehitysmenetelmiin, mutta poikkeavan muista ketteristä menetelmistä erityisesti viestintätapana käytettävän kommentointijärjestelmänsä osalta. Kyselytutkimuksessa selvitettiin ohjelmistokehitystyöhön kommentointijärjestelmän käyttäjinä osallistuneiden henkilöiden mielipiteitä menetelmällä tuotetuista järjestelmistä sekä varsinaisesta kommentointijärjestelmästä www-sivulla toteutetun kyselyn avulla. Tuloksien perusteella todettiin toteutettujen järjestelmien täyttävän asiakkaiden tarpeet sekä toimivan hyvin siinä tarkoituksessa, mihin ne on suunniteltu. Keskeisimmät asiakkaiden saavuttamat edut menetelmän käytöstä olivat kustannus- ja aikataulusäästöt verrattuna muihin ohjelmistokehitysmenetelmiin. Kommentointijärjestelmän käyttäjät pitivät kommentointijärjestelmän käyttöä helppona sekä arvostivat Internetissä toimivan järjestelmän tarjoamaa kommentointiajan ja -paikan vapautta. Vastaajat kertoivat pystyvänsä tuomaan mielipiteensä esille järjestelmän kautta. Tuloksena saatiin myös tieto siitä, että kommentoijat haluaisivat käyttää vastaavaa menetelmää myös jatkossa osallistuessaan ohjelmistokehitykseen. Menetelmän kehittämiseksi suositeltiin äänestysmahdollisuuden liittämistä kommentointijärjestelmään sekä kirjoitetutun viestinnän lisäksi myös muiden viestintätapojen käytön, kuten kuvien ja kaavioiden, mahdollistamista kommentointijärjestelmässä. Muiden ketterien menetelmien parhaiden käytäntöjen, kuten tarinakorttien ja Scrum-menetelmässä esiteltyjen työlistojen hyödyntämistä myös FNS-menetelmässä suositeltiin. - Tietojärjestelmän ongelmien tunnistaminen ja kehitysehdotukset eräässä osakekauppajärjestelmässä
Master's thesis(2007) Lätti, LauraTyö käsittelee erään pankin arvopaperikaupankäynnissä käytettävää järjestelmää. Työn tarkoituksena on parantaa järjestelmän tukemaa dealing-liiketoimintaa mahdollisimman kustannustehokkaasti. Työssä keskitytään järjestelmän ongelmien ja niiden syiden selvittämiseen sekä mahdollisten kehitysehdotuksien laatimiseen. Työn kirjallisuusosiossa tutustutaan yleisesti tietojärjestelmiin sekä järjestelmäintegraatioon, sillä työssä kyseessä oleva järjestelmä koostuu useista osajärjestelmistä. Lisäksi käydään läpi asioita, jotka vaikuttavat järjestelmän kustannustehokkuuteen. Lopuksi keskitytään ITIL:n (IT Infrastructure Library) esittämiin tapoihin selvittää ja ratkaista ongelmia, jotka vaikuttavat liiketoimintaan. ITIL sisältää parhaat käytännöt (best practice) tietotekniikan hallintaan siitä, miten tietotekniikkaa voidaan hallita ja johtaa mahdollisimman hyvin liiketoimintalähtöisesti. Työn kokeellisessa osiossa etsitään järjestelmän ongelmia järjestelmän käyttäjien ja ylläpitäjien haastattelujen sekä järjestelmän havainnoinnin perusteella. Lisäksi esitellään nykyinen järjestelmän ja sen toiminta. Ongelmien syitä ja ratkaisuja ongelmiin käsitellään ITIL:n tapahtuman- ja ongelmanhallinnan esittämin keinoin. Etenkin keskitytään kaikkein kriittisimpiin ongelmiin, joille lopuksi yritetään etsiä kaikkein kustannustehokkaimpia ratkaisuehdotuksia.