Browsing by Author "Hynninen, Antti"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
- DDES of wetted and cavitating marine propeller for CHA underwater noise assessment
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä(2018-05-21) Viitanen, Ville M.; Hynninen, Antti; Sipilä, Tuomas; Siikonen, TimoIn this paper we present results of delayed detached eddy simulation (DDES) and computational hydroacoustics (CHA) simulations of a marine propeller operating in a cavitation tunnel. DDES is carried out in both wetted and cavitating conditions, and we perform the investigation at several propeller loadings. CHA analyses are done for one propeller loading both in wetted and cavitating conditions. The simulations are validated against experiments conducted in the cavitation tunnel. Propeller global forces, local flow phenomena, as well as cavitation patterns are compared to the cavitation tunnel tests. Hydroacoustic sources due to the propeller are evaluated from the flow solution, and corresponding acoustic simulations utilizing an acoustic analogy are made. The propeller wake flow structures are investigated for the wetted and cavitating operating conditions, and the acoustic excitation and output of the same cases are discussed. - Sähkögeneraattorin roottorin ja sen laakeroinnin värähtelytekninen mallintaminen mitoituslaskelmissa
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2002) Hynninen, AnttiTyön tavoitteena oli kehittää selkeät menettelytavat sähkögeneraattorin roottorin ja sen laakeroinnin huomioimiseksi kaupallisilla elementtimenetelmään perustuvilla ohjelmilla tehtävissä mitoituslaskelmissa erityisesti herätteen tullessa alustasta. Työssä kehitettiin elementtimenetelmään perustuva Matlab-laskentaohjelma, jolla voidaan ratkaista roottorisysteemin epäsymmetrinen ominaisarvotehtävä ja vaste yleiselle herätteelle. Tehty Matlab-ohjelma testattiin vertaamalla tuloksia kirjallisuuteen sekä Rotorinsa-roottorilaskentaohjelmaan. Työssä kehitetyn Matlab-ohjelman todettiin toimivan riittävällä tarkkuudella. Tarkasteltavan sähkögeneraattorin roottorista muodostettiin matemaattinen malli, joka ratkaistiin työssä kehitetyn Matlab-ohjelman avulla. Kirjallisuusselvityksessä tärkeimmiksi osoittautuneiden ilmiöiden vaikutusta roottorin värähtelykäyttäytymiseen tutkittiin jättämällä muodostetusta elementtimallista yksitellen pois eri ilmiöiden osamatriiseja ja vertaamalla tuloksia kaiken huomioivaan ratkaisuun. Taivutusvärähtelyjen kannalta merkittävimmiksi osoittautuneet roottoridynamiikan ilmiöt mallinnettiin mahdollisuuksien mukaan symmetristä ratkaisijaa käyttävällä I-Deas elementtimenetelmäohjelmistolla. Laskennallisesti todettiin, ettei sähkögeneraattorin roottorin laakerille standardin mukaan sallitun nopeusvasteen 20 mm/s aiheuttava alustan liike eikä roottorin akselissa vaikuttava vääntömomentti vaikuta merkittävästi roottorin värähtelykäyttäytymiseen. Hyrrävoimien seurauksena sähkögeneraattorin roottorin ominaistaajuudet muuttuvat pyörimisnopeuden funktioina ja ominaismuodot jakaantuvat eteen- ja taaksepäin pyöriviin muotoihin. Sähkögeneraattorin toimiessa dieselaggregaatin osana niin eteen- kuin taaksepäin pyörivien ominaismuotojen herääminen on mahdollista. Hyrrävoimia ei voida symmetrisessä ratkaisussa ottaa huomioon. Sähkögeneraattorin roottorin kaksi alinta, ylikriittisesti vaimennettua, ominaismuotoa ovat seurausta vaimennuksesta ja jäykkyysmatriisin vinosymmetrisestä osasta. Symmetristä ratkaisijaa käytettäessä liukulaakereiden epäsymmetrisestä jäykkyysmatriisista voidaan ottaa huomioon vain symmetrinen osa. Laakerimatriisien symmetrisoinnin vaikutus tarkasteltavan sähkögeneraattorin roottorin ominaistaajuuksiin ja alustaherätteen kokonaisvasteeseen on pieni. Sähkömagneettinen säteen suuntainen vetovoima vaikuttaa roottorin ominaistaajuuksiin alentavasti. Sähkömagneettinen säteen suuntainen vetovoima voidaan symmetrisessä ratkaisussa ottaa huomioon. Työssä tehtiin sähkögeneraattorin roottorin mallinnusohje I-Deakselle sekä Mathcad-laskentapohjat sähkömagneettisen säteen suuntaisen vetovoiman ja liukulaakereiden mallintamiseksi. - Perheyrityksen sukupolvenvaihdos: luovuttajan ja luovutuksen saajan verokohtelu
School of Business | Bachelor's thesis(2017) Hynninen, Antti - Relation of earnings management and profit distribution: empirical evidence from United States
School of Business | Master's thesis(2020) Hynninen, Antti - Towards a Vision of Bridge Zero – Participatory Design of Automated Maritime Solutions
A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa(2024) Koskinen, Hanna; Laarni, Jari; Liinasuo, Marja; Hynninen, Antti; Owen, Douglas; Bolbot, Victor; Chaal, MeriamIn recent years, Maritime Autonomous Surface Ships (MASS), i.e., ships which can operate, to a varying degree, independently of human involvement, have raised special interest in the maritime industry. Despite this, the development of MASS is still much under way, due to various challenges in all levels of maritime activity, including, e.g., equipment failure, human error, and defective interaction with the physical environment (Chang, Kontovas, Yu, Yang, 2021). We have explored autonomous ship technologies and developed concepts for MASS in a nationally funded research project (Business Finland, Enablers and Concepts for Automated Maritime Solutions - ECAMARIS). A central operational concept investigated in the project is the so-called Bridge Zero (B0), defined as a conditionally and periodically uncrewed bridge. According to the starting point in ECAMARIS for a B0 concept, the bridge can be left completely unmanned and unattended for a defined period in open sea conditions, thus freeing the bridge crew, e.g., for other duties or rest. A B0 workshop was organized among ECAMARIS project participants to collect perspectives and conceptions about possibilities and challenges for B0. The workshop participants consisted of a multidisciplinary group, including representatives both from maritime industry and academic organizations. The total number of participants was 11. The workshop comprised four main exercises: 1) warm-up (generating the worst possible solution for B0), 2) B0 ideation (specifying the endpoint goal “operating an uncrewed bridge under defined conditions” and identifying functions that must be performed to satisfy the goal), 3) barrier identification, and 4) closing discussion.Participants were divided into three heterogeneous groups that worked through the exercises. Each group documented their conceptions on a large sheet of paper. The sheets and the audio-recorded wrap-up discussion constitutes the output of the B0 workshop. Workshop results were analyzed by categorizing responses and identifying main themes and sub-themes. Overall, there was general agreement that improved safety is the key driver for the development of B0. The minimum requirement is that the autonomous system is capable of executing the voyage plan of the ship and achieve and maintain a safe navigational watch at the same level of safety as a human Officer of the Watch (OOW). To that aim, it is important that the system has, in a sense, an understanding of its capabilities and limitations with relation to task requirements (McDermott et al., 2018) to be able in good time to alert the bridge personnel to take control in demanding conditions. Several sociotechnical, economic, and regulatory barriers and constraints delaying the fast implementation of B0 were identified in the workshop. Some strategies for how to overcome them were also proposed and explored