Browsing by Author "Herneoja, Anne"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item The correlation of passenger train supply and land use - Case Kerava-Riihimäki-Lahti(2005) Nieminen, Juha; Herneoja, Anne; Rakennus- ja ympäristötekniikan osasto; Teknillinen korkeakoulu; Helsinki University of Technology; Ernvall, TimoTämän diplomityön tavoitteena oli selvittää junaliikenteen tarjonnan ja maankäytön kehitystä sekä näiden välistä yhteyttä rataosalla Kerava-Riihimäki-Lahti. Rataosa on Suomen rautateiden vilkkaimmin liikennöityjä. Tarkastelujakso ulottui vuodesta 1960 vuoteen 2005. Keravan ja Riihimäen välisen radan varrella asukasluvun kasvu on ollut nopeaa koko tarkastelujakson ajan. Samalla pendelöinti pääkaupunkiseudulle on yleistynyt. Junatarjonnassa ja matka-ajoissa tapahtui merkittävä parannus 1970-luvun alussa rataosan sähköistyksen myötä. Tämän jälkeen kehitys on ollut hitaampaa. Uusi kaupunkirata Keravalle on mahdollistanut selvän lisäyksen junatarjontaan. Riihimäen ja Lahden välinen alue on kehitykseltään monitahoinen. Radan varrella on sekä kasvavia että taantuvia taajamia. Junatarjonnassa ei ole tapahtunut oleellisia muutoksia tarkastelujakson aikana. Matka-ajoissa kehitys on ollut tasaista. Kerava-Riihimäki-rataosalla paikallisjunien matkustajamäärät laskivat yleisesti vuosina 1980 - 1995, vaikka liikennepaikkojen ympäristön asukasmäärä kasvoi ja junatarjonta pysyi ennallaan. Vuodesta 1995 matkustajamäärät ovat kasvaneet niillä asemilla, joilla junatarjonta on suurta. Junien matka-ajalla Helsinkiin/Lahteen ja liikennepaikan ympäristön asukkaiden pendelöinnillä Helsinkiin/Lahteen näyttää olevan yhteys. Junatarjonnan muutoksilla ei näytä olevan merkittävää vaikutusta tarkastelualueen asukasluvun yleiseen kehitykseen. Koko Helsinkiä ympäröivä seutu kasvaa tasaisen voimakkaasti. Taajamien sisäiseen rakenteeseen rautatiellä on vahva vaikutus. Asutusta pyritään keskittämään asemien ympäristöön. Samaan aikaan yhdyskuntarakenne kuitenkin toisaalla hajoaa yhä enemmän auton varaan. Junatarjonnan ja matka-aikojen kehittämisen lisäksi matkustajamääriä voidaan kasvattaa pitämällä hinnat kilpailukykyisinä ja huolehtimalla sujuvasta liityntäliikenteestä. Tarkastellun rataosan junatarjonnassa on oletettavissa merkittäviä muutoksia, kun Keravan ja Lahden välinen oikorata avataan liikenteelle vuonna 2006.Item Liikennejärjestelmäsuunnittelun suunnittelunäkökulmien inventointi ja arviointi(2015-03-23) Leskelä, Eeva; Herneoja, Anne; Insinööritieteiden korkeakoulu; Luttinen, TapioLiikennejärjestelmäsuunnitteluun ovat vahvasti vaikuttaneet yleisen yhteiskuntapolitiikan arvot eri aikoina. Niiden perusteella liikennejärjestelmäsuunnittelulle on kehittynyt ns. suunnittelunäkökulmia, jotka vaikuttavat suunnitelmien sisältöön. Tarkasteltavat näkökulmat ovat kehittyneet Suomessa aina 1960-luvulta nykypäivään saakka, ja ne ovat: • Liikenteellinen palvelutaso • Liikenneturvallisuus • Kestävä kehitys ja ympäristövaikutukset • Yhteiskuntatalous ja laaja-alainen vaikutusten arviointi • Liikennejärjestelmäajattelu ja matka- ja kuljetusketjut • Käyttäjälähtöisyys • Neliporrasperiaate • Palvelutasoajattelu Diplomityössä tarkastellaan mahdollisuuksia liikennejärjestelmäsuunnittelun kehittä-miseen ja työssä pyritään selkiyttämään suunnittelunäkökulmien käyttöä, sillä Suomen nykyisessä suunnittelujärjestelmässä näkökulmat ovat käytössä rinnakkain. Työssä tut-kitaan liikennejärjestelmäsuunnittelun osalta muita Pohjoismaita ja kolmea suomalaista kaupunkiseutua, Helsinkiä, Tamperetta ja Oulua. Lisäksi haastatellaan muutamaa liikennejärjestelmätyötä tekevää henkilöä. Työssä selvennetään suunnittelunäkökulmien päällekkäisyyksiä ja niitä ryhmitellään vaikutustensa perusteella. Suunnittelunäkökulmien selkiyttämisen lisäksi työssä kuitenkin havaitaan, että toinen suuri kehittämistarve liikennejärjestelmäsuunnittelussa on suunnitteluprosessissa ja suunnitteluyhteistyössä. Kehittämistarvetta on etenkin maankäytön ja liikenteen yhteistyön lisäämisessä, suunnitteluosapuolten sitouttamisessa, kehityshankkeiden priorisoinnissa, päätöksentekoprosessissa ja jatkuvassa liikennejär-jestelmätyössä.Item Suunnitteluteoriat liikennejärjestelmäsuunnittelussa(2014-09-22) Kartimo, Kristiina; Herneoja, Anne; Insinööritieteiden korkeakoulu; Luttinen, TapioYhdyskuntasuunnittelulla on mahdollisuus tarjota paljon suunnitteluteoreettista tietoa liikennejärjestelmä-suunnittelulle. Liikenteen ja maankäytön suunnittelun yhteensovittamisesta on puhuttu paljon viime aikoina. Maankäytön ja liikenteen suunnittelun kehittymishistoriaa ei kuitenkaan ole juuri nostettu tähän keskusteluun. Keskustelussa eivät myöskään ole juuri esiintyneet maankäytölle ja liikenteelle tyypilliset keskenään erilaiset lähestymistavat. Tätä puutetta korjaamaan tässä työssä vertaillaan liikennejärjestelmäsuunnittelua yleisellä tasolla maankäytön suunnitteluun. Vertailun kohteina ovat suunnittelun teoreettiset lähtökohdat, nykyiset suunnittelujärjestelmät ja suunnittelun kehitys. Liikennesuunnittelijat ovat perinteisesti ajatelleet, että suunnittelutyö on objektiivista ja arvot suunnitteluun tulevat päätöksentekijöiltä. Suunnittelutyö on kuitenkaan harvoin näin arvoista riippumatonta eikä objektiivisia menetelmiä ole olemassa. Nykymuotoisessa liikennejärjestelmäsuunnittelussa korostuu toimijoiden välinen vuorovaikutus. Liikennejärjestelmäsuunnittelusta tuntuu nykyään vallitsevan monia ristiriitaisia näkemyksiä, joista on yhteisen käsitteistön puuttuessa ja liikennejärjestelmäsuunnittelun tutkimuksen vähyyden vuoksi ollut vaikea keskustella. Maankäytön suunnittelussa tunnustettiin jo 1970-luvulla, että suunnittelu perustuu aina arvoasetelmiin, minkä myötä pelkillä teknisillä menetelmillä ei ole pärjätty. Suunnittelun tueksi on kehitetty suunnitteluteorioita, joiden yhtenä lähtökohtaisena pyrkimyksenä on ollut oikeuttaa suunnittelu yhteiskunnallisesti arvoasetelmista huolimatta. Maankäytön suunnittelussa vallitsevan ajattelumallin mukaan suunnitteluun kuuluvat käytännön suunnittelutyön lisäksi suunnittelun tutkimus ja tulkinta filosofisiin ja yhteiskuntateoreettisiin lähtökohtiin perustuen. Liikennejärjestelmäsuunnittelu on saanut vaikutteita suunnitteluteorioista, mutta varsinaisia suunnitteluteoreettisia pohdintoja ei liikennejärjestelmäsuunnittelun kehittymisen taustalla juuri ole. Tämän työn keskeisin havainto oli, että liikennesuunnittelu tarvitsee suunnitteluteoreettisen viitekehyksen. Suunnittelu-teoriat auttavat ymmärtämään monia nykyisiä haasteita, ja niitä voidaan hyödyntää varmasti liikennejärjestelmäsuunnittelun tutkimuksessa ja kehittämisessä.Item Transportation research in Finland : Present state and future requirements(1984) Herneoja, Anne; Kyllönen, Jukka; Rakennusinsinööriosasto; Teknillinen korkeakoulu; Helsinki University of Technology; Rytilä, Pekka