Browsing by Author "Aaltonen, Jouko"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
- Dokumentaristi! : Lasse Naukkarisen elokuvat ja niiden synty
School of Arts, Design and Architecture | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2014) Aaltonen, JoukoMiten dokumentaristi näkee maailman? Miten havainnot muuttuvat elokuviksi? Mistä dokumenttielokuvien ideat tulevat ja miten ne kehittyvät? Miten dokumentaristin oma elämä vaikuttaa elokuviin? Entä ympärillä tapahtuvat yhteiskunnalliset ja sosiaaliset muutokset? Kirja on perusteellinen matka Suomen maineikkaimpiin kuuluvan dokumentaristin, Lasse Naukkarisen elokuviin ja elämään. Se kertoo, miten yleisön rakastamat ja kansainvälisten festivaalien palkitsemat elokuvat No Commentsista Madame E:hen ja Taiteilijaelämään ovat syntyneet. Naukkarisen kuudelle vuosikymmenelle ulottuva ainutlaatuinen ura on paitsi suomalaisen dokumenttielokuvan historiaa myös kuva Suomesta ja sen muuttumisesta. Dokumentaristi Jouko Aaltosen kirjoittama teos on tekijälähtöinen tutkimus, jossa tekoprosessia tarkastellaan sisältä käsin. Haastattelujen lisäksi käytössä on ollut Naukkarisen laaja arkisto, joka paljastaa yksityiskohtaisesti, miten maestro on elokuvansa tehnyt. Sujuva ja eloisa kirja on kiinnostavaa luettavaa kaikille elokuvasta, Suomen lähihistoriasta ja kulttuurista kiinnostuneille. - Elokuvakielen hiljaisuudesta
School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis(2014) Martikainen, SeraElokuva syntyi mykkänä, mutta tekniikan kehityksen myötä äänestä tuli osa sen kieltä. Samalla elokuvan ilmaisukeinoksi syntyi hiljaisuus. Hiljaisuus elokuvassa syntyy hiljaisuuden illuusiosta, ja se voi samaan aikaan olla konkreettista äänten puuttumista tai metaforista hiljaisuutta. Tekijän näkökulmasta hiljaisuuden rakentaminen alkaa aiheen valinnasta ja todellisuuden äärelle hiljentymisestä. - Ensimmäinen katsoja - kuvaaminen ohjaamisen metodina dokumentaarisessa elokuvassa
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2020) Lempiäinen, AnttiTämä kirjallinen maisterin opinnäytetyö on tutkimusmatka elokuvanteon prosessiin itse kuvaavan ohjaajan näkökulmasta. Se pyrkii avaamaan tekijän luovan työskentelyn kautta niitä elokuvanteon prosessin vaiheita, joissa kaksoisroolissa toimiminen erityisesti korostuu. Näitä vaiheita tarkastellaan pääasiallisesti hyötynäkökohtien kautta, sillä opinnäyte etsii perusteluja tekijän valinnalle toimia kuvaaja-ohjaaja kaksoisroolissa. Näkökulma on vahvasti tekijyyteen nojaava ja argumentoi sen puolesta, että itse kuvaaminen on opinnäytteen kirjoittajalle välttämätön ohjaamisen metodi maailman jäsentämiseksi elokuvan keinoin. Opinnäyte etenee henkilökohtaisen essee kirjoittamisen, prosessikuvauksen ja lähdeaineiston vuoropuheluna. Maisterin opinnäytetyön taiteellisen osan, Solitaire Dance / Näkymättömät (Superreel, 2020) -elokuvan kuvaustyöpäiväkirja vie paikoin yksityiskohtaisiin huomioihin konkreettisen tekemisen ääreltä. Aikalaisohjaajien ajatukset, dokumentaarisen elokuvan teoriat sekä elokuvahistoriallinen konteksti sitovat opinnäytteen laajemmin tekijyyden pohtimiseksi kuvaavan ohjaajan näkökulman kautta. Kirjallinen opinnäytetyö pyrkii tarjoamaan samaistumispintaa dokumentaarisen elokuvan parissa jo työskenteleville kuvaaja-ohjaajille sekä tarjoamaan kirjoittajan jäsentämää kokemuksellista ja teoreettista tietoa heille, jotka ovat kiinnostuneita aloittamaan työskentelyn yhden hengen yksikkönä. - Katoavia paratiiseja
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis(2022) Väistö, Niko - Poliittisen äärellä
A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa(2022-02-01) Aaltonen, JoukoYhteiskunnallisen ja poliittisen todellisuuden äärellä dokumentaarisen elokuvan tekijä kohtaa haasteen: miten tehdä näkymätön näkyväksi? Repeämän kuvat etsii taiteellisen ja tekijälähtöisen tutkimuksen näkökulmasta vastausta kysymykseen, millaisin keinoin dokumentaarinen elokuva voi tehdä näkyväksi hyvinvointivaltion murrosta. Millaisin ehdoin dokumentaarinen elokuva on yhteiskunnallista tai poliittista? Tekijälähtöisen teorian ja elokuvantekijöiden puheenvuorojen kautta kirja sysää liikkeelle keskustelua dokumentaarisen elokuvan mahdollisuuksista aikamme todellisuuden heijastajana. Repeämän kuvat on kirja yhteiskunnasta, politiikasta, hyvinvointivaltiosta, tekijälähtöisestä tutkimuksesta ja dokumentaarisesta elokuvasta kiinnostuneille. - Valistaa, taistella vai haastaa?
A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa(2022-02-01) Aaltonen, JoukoYhteiskunnallisen ja poliittisen todellisuuden äärellä dokumentaarisen elokuvan tekijä kohtaa haasteen: miten tehdä näkymätön näkyväksi? Repeämän kuvat etsii taiteellisen ja tekijälähtöisen tutkimuksen näkökulmasta vastausta kysymykseen, millaisin keinoin dokumentaarinen elokuva voi tehdä näkyväksi hyvinvointivaltion murrosta. Millaisin ehdoin dokumentaarinen elokuva on yhteiskunnallista tai poliittista? Tekijälähtöisen teorian ja elokuvantekijöiden puheenvuorojen kautta kirja sysää liikkeelle keskustelua dokumentaarisen elokuvan mahdollisuuksista aikamme todellisuuden heijastajana. Repeämän kuvat on kirja yhteiskunnasta, politiikasta, hyvinvointivaltiosta, tekijälähtöisestä tutkimuksesta ja dokumentaarisesta elokuvasta kiinnostuneille.