[dipl] Perustieteiden korkeakoulu / SCI
Permanent URI for this collectionhttps://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/21
Browse
Browsing [dipl] Perustieteiden korkeakoulu / SCI by Author "-, -"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
- Benefits of Robotic Process Automation – Exploring Organisations at Different Stages of Maturity in RPA
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis(2017-12-13) Kovanen, VeikkoThe purpose of this study was to explore what kind of benefits Robotic Process Automation (RPA) can bring to organisations, and investigate how the results differ between organisations that are at different stages of maturity in RPA. The research was qualitative case study which explored the RPA journey of five different organisations, and analysed how RPA benefits these organisations. The major findings include novel ideas about the benefits of RPA, and the following assumptions: Organisations that are beginners in RPA, or less mature, attempt to benefit from it by means of short-term cost reductions. In contrast, mature organisations pursue longer-term value creation and revenue generation. Additionally, the beginners are more conservative regarding planning and controlling how the resources released by automation are redeployed. Finally, mature organisations are more aware of the dynamic benefits, or benefits that are rather byproducts than intentional objectives, thus being able to leverage such benefits better than the beginners. The managerial approaches associated with low maturity involve flaws that reduce the potential of RPA’s benefits for business. Firstly, if a cost reduction strategy aims to reduce staff expenses, employees reject to co-operate. Secondly, if the employees have no control over their job descriptions, it becomes challenging for managers to keep them motivated. In contrast, mature approaches that provide employees with autonomy, letting them replace boring manual tasks with activities that are more valuable to both the employees and the organisation, have more beneficial outcomes. - Oppimisvideoiden käyttäjäkokemus koulu- ja kotiympäristössä
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis(2019-03-12) Westman, MikaelKouluissa käytetään nykyään yleisesti audiovisuaalista materiaalia osana opetusta. Niin koulussa kuin lapsilla ja nuorilla itsellään on hyvät mahdollisuudet käyttää erilaisia laitteita oppimisen tukena. Oppimisvideoiden aiheuttamaa käyttäjäkokemusta ei kuitenkaan olla koskaan tutkittu yläkouluikäisten parissa. Tässä diplomityössä verrataan yläkouluikäisten oppimisvideoista kokemaan käyttäjäkokemusta ja oppimista luokkaympäristössä ja kotiläksynä. Tutkimus on määrällinen tutkimus, joka tehtiin Espoolaisen yläkoulun 7. -luokan oppilaille. Aineiston kerääminen toteutettiin kyselylomakkeella ennen ja jälkeen oppimisvideon katsomista. Osa oppilaista sai tehtävän kotiläksyksi ja osa katsoi videon koululuokassa osana opetusta, joka mahdollisti ympäristöjen vertaamisen keskenään. Tutkimuksen lopullinen aineisto koostui 18 luokassa tehdystä kyselystä ja 13 kotiläksynä tehdystä kyselystä. Aineistoa käsitellään tilastollisin menetelmin. Käyttäjäkokemuksella ei havaittu olevan käytetyn videon kohdalla tilastollisesti merkittävää eroa kotiläksynä tai luokassa katsottuna. Myöskään oppimisen ja käyttäjäkokemuksen välillä ei löydetty tilastollisesti merkittävää yhteyttä, sillä tutkimuksen oppimista mittaavat kysymykset eivät antaneet riittävän hyvitä tuloksia. Näyttää kuitenkin siltä, että fyysisesti kotona katsotut videot tuottavat paremman käyttäjäkokemuksen kouluun verrattuna, mutta asia vaatii jatkotutkimusta. Aineiston pienuuden (n=31) vuoksi tutkimuksesta ei voida vetää yleistettäviä johtopäätöksiä. Tutkimuksen aikana löytyi useita havaintoja, joita tulisi tutkia tarkemmin jatkossa. Tämän tutkimuksen osana ei esimerkiksi analysoitu tarkemmin motivaation ja oppiaineen mielekkyyden merkitystä käyttäjäkokemukseen. Kotiläksyjen tekeminen muualla kuin kotioloissa tulisi myös jatkossa ottaa huomioon asiaa tutkittaessa. Yläkoulu osoittautui myös monilta osin haastavaksi ympäristöksi toteuttaa tutkimusta. Koulujen ja opettajien etsiminen sekä tutkimusasetelman suunnitteleminen koulujen kanssa yhteistyössä ovat tekijöitä, jotka tulisi ottaa tarkasti huomioon, mikäli aihetta halutaan jatkossa tutkia. Tutkimuksen jatkaminen ja suuremman aineiston pohjalta tehty analyysi voisi helpottaa ja ohjata oppimisvideoiden käyttöä sekä tehostaa oikeanlaisten videoiden valintaa ja sitä myötä oppimista.